Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsstöd för hundra miljoner

Upphandlingsmyndigheten kostade i fjol lite drygt 100 miljoner kronor. För pengarna får upphandlare och leverantörer ett brett stöd med frågeportalen som en särskilt uppskattad service.

| 2019-03-14

Upphandlingsmyndighetens webbplats hade 1,5 miljoner sidvisningar under fjolåret. Av myndighetens årsredovisning för 2018 framgår också att frågeportalen har blivit en succé.

– Antalet sidvisningar i vår frågeportal dubblerades under året och översteg en kvarts miljon visningar, säger Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.

Myndighetens tjänster efterfrågas allt mer. Medarbetarna, som efter en 15-procentig ökning under fjolåret var 84 till antalet den sista december, är bland annat flitiga föredragshållare:

– Förfrågningarna om att Upphandlingsmyndigheten ska delta i olika former av evenemang ökat med 59 procent jämfört med 2017, fortsätter Inger Ek.

Allt från bransch- och intresseorganisationer till statliga myndigheter, kommuner, landsting och enskilda leverantörer efterfrågar myndighetens deltagande. Fast begränsad kapacitet gör det omöjligt att tacka ja till alla förfrågningar.

Kostnaden för att driva Upphandlingsmyndigheten summerar sig till 102,3 miljoner kronor, en ökning från 81,8 miljoner kronor under 2017. De många rekryteringarna har inneburit att personalkostnaderna gått från 57 miljoner kronor år 2017 till fjolårets 66,7 miljoner kronor.

Årsredovisningen innehåller även mindre smickrande siffror. Svarstiden för frågeportalen har nästan fördubblats sedan år 2016, bland annat beroende på allt mer komplicerade frågeställningar. Samtidigt har det blivit lättare att komma fram på telefon med sina frågor.

Inköpsrådet har tidigare uppmärksammat myndighetens personalomsättning – och den är fortsatt hög. Omsättningssiffran är 34 procent, högt över genomsnittet för landets myndigheter som ligger på 12,6 procent.

Upphandlingsmyndigheten förklarar omsättningen på personal med sin relativa litenhet, vilket ger begränsade möjligheter till intern karriär, samt det faktum att medarbetarna är attraktiva på marknaden. Det faktum att myndigheten är rätt nystartad antas också spela in.

Läs mer: StatistikUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandlingsstöd för hundra miljoner"

  1. Jojje-konsult skriver:
    2019-03-21 kl. 09:21

    Kasta pärlor åt svin, med dessa pengar och den ”kompetens” så borde de ligga lite mer i framkant gällande bl a hållbarhetskraven (läs kriteriebiblioteket)…

    Svara
  2. Natalie skriver:
    2019-04-05 kl. 17:11

    Jag kan bara instämma att det finns befogad kritik mot denna myndighet och konsekvenserna av att 55 av kompetenta medarbetare som sagt upp sig under 2916- 2018 pga inkompetenta chefer och rådande tysnadskultur skapad av generaldirektören börjar att märkas i mätbara siffror. I det här fallet längre tid att svara på inkommande frågor och bristfälliga kompetenser inom hållbarhetsfrågor. Det återstår att se vilka nyheter vi får om denna myndighet framöver.

    Svara
  3. upphandlings-Kalle skriver:
    2019-04-24 kl. 11:08

    De här summorna och det saknas fortfarande konkreta verktyg för oss på myndigheter att kunna ställa sociala krav i upphandlingar…

    felprioritering?

    Svara

Lämna ett svar till Natalie Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget