Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsstöd för hundra miljoner

Upphandlingsmyndigheten kostade i fjol lite drygt 100 miljoner kronor. För pengarna får upphandlare och leverantörer ett brett stöd med frågeportalen som en särskilt uppskattad service.

| 2019-03-14

Upphandlingsmyndighetens webbplats hade 1,5 miljoner sidvisningar under fjolåret. Av myndighetens årsredovisning för 2018 framgår också att frågeportalen har blivit en succé.

– Antalet sidvisningar i vår frågeportal dubblerades under året och översteg en kvarts miljon visningar, säger Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.

Myndighetens tjänster efterfrågas allt mer. Medarbetarna, som efter en 15-procentig ökning under fjolåret var 84 till antalet den sista december, är bland annat flitiga föredragshållare:

– Förfrågningarna om att Upphandlingsmyndigheten ska delta i olika former av evenemang ökat med 59 procent jämfört med 2017, fortsätter Inger Ek.

Allt från bransch- och intresseorganisationer till statliga myndigheter, kommuner, landsting och enskilda leverantörer efterfrågar myndighetens deltagande. Fast begränsad kapacitet gör det omöjligt att tacka ja till alla förfrågningar.

Kostnaden för att driva Upphandlingsmyndigheten summerar sig till 102,3 miljoner kronor, en ökning från 81,8 miljoner kronor under 2017. De många rekryteringarna har inneburit att personalkostnaderna gått från 57 miljoner kronor år 2017 till fjolårets 66,7 miljoner kronor.

Årsredovisningen innehåller även mindre smickrande siffror. Svarstiden för frågeportalen har nästan fördubblats sedan år 2016, bland annat beroende på allt mer komplicerade frågeställningar. Samtidigt har det blivit lättare att komma fram på telefon med sina frågor.

Inköpsrådet har tidigare uppmärksammat myndighetens personalomsättning – och den är fortsatt hög. Omsättningssiffran är 34 procent, högt över genomsnittet för landets myndigheter som ligger på 12,6 procent.

Upphandlingsmyndigheten förklarar omsättningen på personal med sin relativa litenhet, vilket ger begränsade möjligheter till intern karriär, samt det faktum att medarbetarna är attraktiva på marknaden. Det faktum att myndigheten är rätt nystartad antas också spela in.

Läs mer: StatistikUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandlingsstöd för hundra miljoner"

  1. Jojje-konsult skriver:
    2019-03-21 kl. 09:21

    Kasta pärlor åt svin, med dessa pengar och den ”kompetens” så borde de ligga lite mer i framkant gällande bl a hållbarhetskraven (läs kriteriebiblioteket)…

    Svara
  2. Natalie skriver:
    2019-04-05 kl. 17:11

    Jag kan bara instämma att det finns befogad kritik mot denna myndighet och konsekvenserna av att 55 av kompetenta medarbetare som sagt upp sig under 2916- 2018 pga inkompetenta chefer och rådande tysnadskultur skapad av generaldirektören börjar att märkas i mätbara siffror. I det här fallet längre tid att svara på inkommande frågor och bristfälliga kompetenser inom hållbarhetsfrågor. Det återstår att se vilka nyheter vi får om denna myndighet framöver.

    Svara
  3. upphandlings-Kalle skriver:
    2019-04-24 kl. 11:08

    De här summorna och det saknas fortfarande konkreta verktyg för oss på myndigheter att kunna ställa sociala krav i upphandlingar…

    felprioritering?

    Svara

Lämna ett svar till Jojje-konsult Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud