Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandling som hotar rikets säkerhet

Transportstyrelsens IT-upphandling hotade rikets säkerhet. Storkontraktet till IBM, som fick myndighetens generaldirektör på fall, får nu ett politiskt efterspel.

| 2017-07-18

Först ett halvår efter det att Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren avskedades i början av året har anledningen till varför avslöjats. Den IT-upphandling som IBM vann i april 2015 hotade rikets säkerhet.

I upphandlingen har säkerhetsfrågorna inte hedrats. När databaserna över bland annat landets alla fordon och körkortsinnehavares personuppgifter sköttes av Trafikverket i Sverige hanterades de av säkerhetsgranskad personal. Trots att de tekniker hos IBM och företagets underleverantörer i flera östeuropeiska länder som fick tillgång till känslig information inte kontrollerats genomförde Transportstyrelsen outsourcingen.

Maria Ågren har accepterat Åklagarmyndighetens beslut om strafföreläggande för vårdslöshet, dock utan uppsåt, med hemlig uppgift. Transportstyrelsens nye generaldirektör Jonas Bjelfvenstam säger att han tar saken på största allvar och åtgärder har vidtagits:

– Det är självklart att vi som myndighet ska följa de lagar, regler och säkerhetsrutiner som finns. Vi gör allt för undvika en sådan här situation framöver.

Maria Ågren må vara formellt ansvarig. Fast i och med att hon tillträdde som generaldirektör så sent som i mars 2015 är knappast ha varit ensam skyldig. När hon började på jobbet var upphandlingen, som påbörjades år 2013, praktiskt taget klar.

Till SVT Nyheter säger hon att det var ont om tid:

– Hade vi inte lyckats fullfölja det projektet så hade vi stått utan leverantör av våra tjänster och hade kunnat vara tvungna att stänga ner systemen och inte klara av att leverera det som var våra uppgifter och vårt samhällsuppdrag.

Hade vi inte lyckats fullfölja det projektet så hade vi stått utan leverantör av våra tjänster och hade kunnat vara tvungna att stänga ner systemen och inte klara av att leverera det som var våra uppgifter och vårt samhällsuppdrag.

Inte oväntat får affären nu ett politiskt efterspel.

Kristdemokraterna sätter underbetyg på regeringens och säkerhetspolisens informationsgivning. Varken riksdagsledamöter, utrikesnämnd, allmänhet eller myndighetens personal har informerats.

Partiets försvarspolitiske talesperson Mikael Oscarsson KU-anmäler såväl statsminister Stefan Löfven som infrastrukturminister Anna Johansson för att få klarhet i turerna kring upphandlingen. Kanske presenteras mer detaljer under tisdagen på den presskonferens som Anna Johansson bjudit in till.

 

Annons

Vill du fördjupa dig i kravarbete, utvärdering och förhandling i IT-upphandlingar, i syfte att göra bättre IT-affärer? Gå kursen som Upphandling24 arrangerar ”Fortsättningskurs IT-upphandling” Läs mer här!

Läs mer: ITLagstiftningPolitikSamhälle

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Upphandling som hotar rikets säkerhet”

  1. Katarina Bjerling skriver:
    2017-07-28 kl. 15:45

    Undermåligt på så många plan. Jag kan se framför mig hur specialister varnat och blivit bortviftade som besvärliga. Det finns ju tecken på att det var så när man läser utdrag ur replikskiften.

    Så ”utan uppsåt” må vara sant men ihärdig vårdslöshet låter som en bättre beskrivning. Om försvaret alltid kan vara att man inte behöver ta hänsyn till sånt man inte förstår blir världen mycket märklig.

    Det är också obegripligt för mig att man inte fått till säkerhetskontrollerna under den långa tid som förlöpte. Var det månne en fråga om att skapa en god vinstmarginal?

    Svara

Lämna ett svar till Katarina Bjerling Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud