Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandling sänker korruptionsbetyg

Sverige är sämst i Skandinavien när det kommer till korruption. En av anledningarna till raset på Transparency Internationals lista är oegentligheter vid offentliga upphandlingar.

| 2018-02-22

Transparency Internationals senaste ”korruptionsindex” är dyster läsning. Sverige har på några år halkat ner från tredje till sjätte plats och är nu sämst av samtliga skandinaviska länder.

– Jag är inte förvånad mot bakgrund av alla de korruptionsskandaler som har avslöjats under det senaste året, säger Ulla Andrén, ordförande för Transparency International Sverige.

Transparency Internationals korruptionsindex Corruption Perceptions Index (CPI)  mäter graden av korruption i den offentliga sektorn på en skala från 0 till 100. Ju lägre siffra desto mer plågas landet av korruption.

Nya Zeeland på första plats upplevs som minst korrupt tätt följd av Danmark, Finland, Norge och Schweiz. Sverige delar i år sjätteplatsen med Singapore.

CPI baseras på en sammanvägning av upp till 13 olika källor. Grunddata kommer från oberoende institutioner som specialiserat sig på analys av samhällsstyrning, affärsklimat och landrisker.

Av de åtta bedömningar som gjorts av korruptionen framgår att näringslivsföreträdare anser att det har blivit vanligare oegentligheter i samband med offentlig upphandling i Sverige. I en intervju med SVT Nyheter nämner Ulla Andrén bland annat Statens fastighetsverk, Polismyndigheten och Trafikverket.

Även om utvecklingen går åt fel håll för Sverige ligger vi på det hela taget bra till med 84 poäng på den skala där 100 indikerar korruptionsfrihet. Mer än två tredjedelar av de 180 undersökta länderna hamnar under 50 med Somalia som allra sämst placerat.

Fast det gäller att inte sitta nöjd:

– Om Sverige ska klara åtagandet i de globala målen, Agenda 2030, och väsentligt minska alla former av korruption och mutor behövs en nationell handlingsplan mot korruption, slår Ulla Andrén fast.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: InsynKorruptionSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandling sänker korruptionsbetyg"

  1. Lars skriver:
    2018-02-26 kl. 12:34

    Det utbredda användandet av konsultmäklare leder sannolikt till att Sverige fortsätter falla i korruptionsrankingen…

    Svara
    1. Skattebetalare skriver:
      2018-03-02 kl. 09:51

      Vad har Konsultmäklarna med saken att göra ??
      Det är ju den sjukt dåliga beställare kompetensen som är grund problemet!!
      Sen den rejält utbredda svåger politiken (Korruption). tex Statlig/kommun beställare vars man/hustru äger företaget som får affären eller att man får sitt egna hus fixat av leverantören på sidan!!! Skärp till er.
      Någon annan betalar mentaliteten är utbredd.

      /Den som får ta notan

  2. Lars skriver:
    2018-03-02 kl. 10:06

    Skattebetalare: Nyttjandet av konsultmäklare ökar möjligheten att godtyckligt styra kontrakt till t ex sin svåger. Användandet av konsultmäklare innebär också ett sätt att kringgå offentlighetsprincipen, då frågor om att få ta del av inkomna anbud, beslut mm avslås med hänvisning till att myndigheten inte har någon dokumentation. Dokumentationen finns ju hos mäklaren, som inte har någon skyldighet att lämna ut den. Dålig beställarkompetens och nyttjande av konsultmäklare är sidor av samma mynt och leder till jäv, korruption och misshushållning med skattemedel. Du tror väl ändå inte att nyttjande av konsultmäklare leder till mindre jäv och korruption?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift