Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandling sänker korruptionsbetyg

Sverige är sämst i Skandinavien när det kommer till korruption. En av anledningarna till raset på Transparency Internationals lista är oegentligheter vid offentliga upphandlingar.

| 2018-02-22

Transparency Internationals senaste ”korruptionsindex” är dyster läsning. Sverige har på några år halkat ner från tredje till sjätte plats och är nu sämst av samtliga skandinaviska länder.

– Jag är inte förvånad mot bakgrund av alla de korruptionsskandaler som har avslöjats under det senaste året, säger Ulla Andrén, ordförande för Transparency International Sverige.

Transparency Internationals korruptionsindex Corruption Perceptions Index (CPI)  mäter graden av korruption i den offentliga sektorn på en skala från 0 till 100. Ju lägre siffra desto mer plågas landet av korruption.

Nya Zeeland på första plats upplevs som minst korrupt tätt följd av Danmark, Finland, Norge och Schweiz. Sverige delar i år sjätteplatsen med Singapore.

CPI baseras på en sammanvägning av upp till 13 olika källor. Grunddata kommer från oberoende institutioner som specialiserat sig på analys av samhällsstyrning, affärsklimat och landrisker.

Av de åtta bedömningar som gjorts av korruptionen framgår att näringslivsföreträdare anser att det har blivit vanligare oegentligheter i samband med offentlig upphandling i Sverige. I en intervju med SVT Nyheter nämner Ulla Andrén bland annat Statens fastighetsverk, Polismyndigheten och Trafikverket.

Även om utvecklingen går åt fel håll för Sverige ligger vi på det hela taget bra till med 84 poäng på den skala där 100 indikerar korruptionsfrihet. Mer än två tredjedelar av de 180 undersökta länderna hamnar under 50 med Somalia som allra sämst placerat.

Fast det gäller att inte sitta nöjd:

– Om Sverige ska klara åtagandet i de globala målen, Agenda 2030, och väsentligt minska alla former av korruption och mutor behövs en nationell handlingsplan mot korruption, slår Ulla Andrén fast.

Läs mer: InsynKorruptionSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandling sänker korruptionsbetyg"

  1. Lars skriver:
    2018-02-26 kl. 12:34

    Det utbredda användandet av konsultmäklare leder sannolikt till att Sverige fortsätter falla i korruptionsrankingen…

    Svara
    1. Skattebetalare skriver:
      2018-03-02 kl. 09:51

      Vad har Konsultmäklarna med saken att göra ??
      Det är ju den sjukt dåliga beställare kompetensen som är grund problemet!!
      Sen den rejält utbredda svåger politiken (Korruption). tex Statlig/kommun beställare vars man/hustru äger företaget som får affären eller att man får sitt egna hus fixat av leverantören på sidan!!! Skärp till er.
      Någon annan betalar mentaliteten är utbredd.

      /Den som får ta notan

  2. Lars skriver:
    2018-03-02 kl. 10:06

    Skattebetalare: Nyttjandet av konsultmäklare ökar möjligheten att godtyckligt styra kontrakt till t ex sin svåger. Användandet av konsultmäklare innebär också ett sätt att kringgå offentlighetsprincipen, då frågor om att få ta del av inkomna anbud, beslut mm avslås med hänvisning till att myndigheten inte har någon dokumentation. Dokumentationen finns ju hos mäklaren, som inte har någon skyldighet att lämna ut den. Dålig beställarkompetens och nyttjande av konsultmäklare är sidor av samma mynt och leder till jäv, korruption och misshushållning med skattemedel. Du tror väl ändå inte att nyttjande av konsultmäklare leder till mindre jäv och korruption?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025