Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

RättsfallsanalysEn leverantör uteslöts från en ramavtalsupphandling efter att inte ha lämnat in egenförsäkran för de företag vars kapacitet åberopats för att uppfylla kvalificeringskraven. Leverantören ansåg att det var otydligt att detta skulle lämnas in och ansökte om överprövning. Lukas Granlund och Karolina Marazaite, Cirio Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2025-09-25
Lukas Granlund och Karolina Marazaite, Cirio Advokatbyrå, analyserar ett rättsfall där ett krav får vara lite otydligt - så länge som det är ”tillräckligt” tydligt.

BAKGRUND:

En upphandlande myndighet genomförde en ramavtalsupphandling av bärbara datorer, i form av ett selektivt förfarande enligt LOU. Den 10 oktober 2024 gavs leverantören möjlighet att lämna anbud i upphandlingen, efter att ha kvalificerats tidigare.

Vid selekteringsbeslut den 9 januari 2025 beslutade den upphandlande myndigheten att inte selektera leverantören med motiveringen att denne inte uppfyllde samtliga kvalificeringskrav, eftersom bolaget inte inkommit med egenförsäkran för företag vars kapacitet det åberopat för att uppfylla kvalificeringskraven i vissa angivna avsnitt. Vid tilldelningsbeslut den 13 januari 2024 beslutade den upphandlande myndigheten att teckna avtal med sex andra anbudsgivare än bolaget.

Leverantören menade att upphandlingsdokumentet var otydligt och att det inte krävdes egenförsäkring i nu aktuellt fall, och inte heller redan i vid tidpunkten för anbudet. Leverantören framhöll även att man redan blivit kvalificerad och att detta var ett gynnande beslut. Leverantören ansåg sig ha blivit utesluten från upphandlingen på felaktiga grunder och därmed lidit skada. Följaktligen ansökte leverantören om överprövning, med hänvisning till bristande transparens och likabehandling enligt 4 kap. 1 § LOU. 

RÄTTSLIG BEDÖMNING, FÖRVALTNINGSRÄTTEN:

Förvaltningsrätten konstaterade att ett selekteringsbeslut inte utgör ett gynnande beslut i förvaltningsrättslig mening. Följaktligen hade den upphandlande myndigheten rätt att ompröva sitt tidigare beslut att bjuda in leverantören att lämna anbud i upphandling, om det i efterhand visade sig att leverantören inte borde ha kvalificerats från början.

Förvaltningsrätten fann inte några omständigheter som tydde på att omprövningen hade skett i syfte att kringgå upphandlingsreglerna eller de upphandlingsrättsliga principerna. Därmed ansågs den upphandlande myndigheten ha haft saklig grund för att ompröva sitt beslut och ersätta det med ett nytt.

Vidare konstaterade förvaltningsrätten att upphandlingsdokumentet angav att leverantören hade möjlighet att åberopa andra företags kapacitet för att uppfylla förevarande kvalificeringskrav. Vid ett sådant fall, framhöll förvaltningsrätten, hade leverantören att lämna in en egenförsäkran på det sätt som angavs i upphandlingsdokumentet.

I upphandlingsdokumentet angavs att ”för åberopat företag ska den sökande sedan lämna egenförsäkran direkt i kapitel Uteslutning, kvalificering och  begränsning av sökande, för varje åberopat företag som lagts till”. Vidare fanns vissa avsnitt som angav att vissa dokument kunde lämnas i efterhand och leverantören angav även att själva upphandlingsverktyget inte gav något felmeddelande som annars antyder att något obligatoriskt krav inte är uppfyllt. Förvaltningsrätten fann trots det att kravet som föreskrev att en egenförsäkran skulle lämnas in var tillräckligt tydligt angivet i upphandlingsdokumentet.

Förvaltningsrätten konstaterade att leverantören inte hade lämnat in egenförsäkran på det sätt som föreskrevs för de företag vars kapacitet åberopats. Att en annan anbudsgivare hade fått förtydliga vissa uppgifter, såsom vilken ort ett center varit placerat samt huruvida en konsult uppfyllt ett krav, ansågs inte vara jämförbart med att komplettera anbudet med kravställda dokument. Den upphandlande myndigheten hade därmed, enligt förvaltningsrätten, inte brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU genom att inte tillåta leverantören att komplettera sitt anbud med egenförsäkran.

Slutligen konstaterade förvaltningsrätten att det inte heller hade framkommit att upphandlingen hade genomförts i strid med någon annan bestämmelse i lagen. Det saknades därmed skäl att ingripa mot upphandlingen och ansökan om överprövning avslogs.

KAMMARRÄTTEN:

Kammarrätten meddelade prövningstillstånd och instämde i förvaltningsrättens bedömning. Kammarrätten ansåg att även om upphandlingsdokumentet innehöll vissa brister, var dessa inte av sådan art att upphandlingen stred mot upphandlingsreglerna.

Enligt kammarrätten framgick det tillräckligt tydligt att egenförsäkran skulle lämnas för de företag vars kapacitet åberopades redan vid anbudet. Att den upphandlande myndigheten uteslöt leverantören från utvärderingen ansågs därför inte strida mot LOU. Kammarrätten fann inte heller att det hade framkommit något som tydde på att upphandlingen i övrigt hade genomförts i strid med 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Det saknades därmed skäl att ingripa mot upphandlingen och överklagandet avslogs.

ANALYS:

En av huvudfrågorna i målet var om det fanns ett krav på att lämna en egenförsäkran för åberopade företag redan vid anbudslämnandet. Förvaltningsrätten, av domskälen att döma, förefaller inte ta ställning till denna fråga, utan nöjer sig med att konstatera att en egenförsäkran skulle ha lämnats in (vid någon tidpunkt). Såvitt får förstås var förvaltningsrättens uppfattning att det var ett krav att lämna in egenförsäkran vid anbud. Kammarrätten instämde i att kravet var att redan med anbudet inlämna aktuellt dokument. Det är dessvärre något oklart från domskälen varifrån de aktuella skrivningarna kom ifrån, upphandlingsdokumenten i steg ett eller steg två, vilket gör det något svårt att helt följa domskälen.

Nästa fråga är då om kravet var tydligt. För denna fråga ansåg både förvaltningsrätt och kammarrätt att det var ”tillräckligt” tydligt att dokumentet skulle ha lämnats in redan vid anbudet. Det framstår för oss som olyckligt att kammarrätten lutar sig mot att något är ”tillräckligt” tydligt. Många följdfrågor uppstår om när något kan anses ”tillräckligt” tydligt för att inte vara i strid med – i första hand – transparensprincipen.

Det kan måhända vara av godo att det införs någon form av höjd för att inte minst lilla otydlighet ska innebära ett brott mot transparensprincipen, men det är dessvärre svårt att förstå hur detta ska tillämpas. Någon närmare vägledning i kammarrättsdomen hur man ska gå till väga för att bedöma att något är ”tillräckligt” tydligt återfinns tyvärr inte. Vår slutsats är att ett krav får vara lite otydligt, så länge det är ”tillräckligt” tydligt.

Domen talar för att domstolarna går mot en trend där det är svårare att konstatera att ett krav är utformad på ett sådant otydligt sätt att det strider mot transparensprincipen.  Domen ger vid handen att det åligger leverantören ett stort ansvar att noggrant tillgodogöra sig samt efterleva samtliga krav i upphandlingsdokumenten. Även om vissa formuleringar kan framstå som otydliga, fritar detta inte leverantören från skyldigheten att inge samtliga obligatoriska handlingar.

Sammanfattningsvis måste leverantörer agera med hög grad av aktsamhet och proaktivitet vid upprättandet av anbud. Underlåtenhet att uppfylla ett obligatoriskt krav – även till följd av missuppfattning eller oklarhet – kan leda till uteslutning ur upphandlingen utan möjlighet till rättelse.

MÅL:

Kammarrätten i Stockholm, mål nr 1816–25.

TEXT: Lukas Granlund och Karolina Marazaite, Cirio Advokatbyrå

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: KvalificeringRamavtalUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten”

  1. David Sundgren skriver:
    2025-10-09 kl. 11:47

    Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en rimligt insatt och omsorgsfull anbudsgivare ska förstå vad som gäller?

    Svara

Lämna ett svar till David Sundgren Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen