Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utbildning • 13 november • Stockholm

Anmäl dig nu
Se innehåll

Ett fungerande avtal är helt avgörande för om en upphandling ska bli lyckad. Avtalet ska definiera vad som ska levereras samt vara möjligt, och helst enkelt, att följa upp. Dessutom ska avtalet förebygga konflikter och ge utrymme för att hantera de oförutsedda svårigheter som kan uppstå under avtalets gång. Att skriva lämpliga och välbalanserade avtal är i sig en svår konst. För upphandlaren tillkommer en ytterligare komplexitet i upphandlingslagarna som styr vilka möjligheter som står till buds.

[metaslider id=”28597″]

Utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal. Med konkreta exempel ur verkligheten får du en förståelse för hur avtal kan och bör formuleras för att fungera under hela avtalstiden. Du lär dig också hur det färdiga avtalet kan hanteras, justeras och sägas upp under avtalets löptid.

Du får kunskap i hur avtal kan tolkas, parternas rättigheter och skyldigheter samt vilken sekretess som gäller för avtalsrelationen. Det finns gott om utrymme för konstruktiva diskussioner samt moment av konkret och praktiskt avtalsarbete.

Vill du få ut maximalt av din avtalsrelation efter en avslutad upphandling är detta rätt utbildning för dig, oavsett om du arbetar som upphandlare eller leverantör!

Boka din plats till utbildningen redan i dag!
Du anmäler dig enkelt här till höger, eller längre ned på sidan om du använder en mobiltelefon.

Datum: 13 november 2018
Plats: Hotel Kung Carl, Birger Jarlsgatan 21, Stockholm
Tid: kl. 9.00-16.00

Pris: 5 900 kr exkl. moms
Erbjudande: Vi erbjuder en mängdrabatt på 900 kr exkl. moms för varje ytterligare deltagare utöver den första. (Gäller endast bokning som görs vid ett och samma tillfälle.)

Frågor? Kontakta oss på bokning@inkopsradet.se

Kursledare

Vår kursledare Carl Norén, advokat och delägare på Kastell Advokatbyrå, arbetar med inriktning på processrätt och offentlig upphandling. Han har varit ombud i kommersiella domstols- och skiljeprocesser för såväl svenska som utländska klienter verksamma inom en rad olika områden.

Carl har många års erfarenhet av att hjälpa både upphandlande myndigheter och leverantörer med rådgivning inom offentlig upphandling.

Han har varit ombud i mål om överprövning som berört flera olika branscher, framförallt i upphandlingar av IT- och kontorsutrustning, bemanningstjänster, läkemedel samt inom transportsektorn.

Kursens innehåll

• Vilka regler som påverkar avtalsrelationen för en offentlig köpare
• Praktiska exempel på avtalsvillkor och hur de tillämpas
• Vilka möjligheter som finns att påverka villkoren i avtalet inför och efter ingåendet
• Ansvarsbegränsningar i avtal, utformning och konsekvenser
• Avtalsbrott och påföljder
• Häva avtal och skadestånd
• Vilken sekretess som gäller för avtalsrelationen
• I vilka situationer ett ingånget avtal kan riskera att ogiltigförklaras enligt LOU
• Hur en process om ogiltigförklaring går till och vad som gäller efter en ogiltigförklaring

Kursintyg

Efter genomförd utbildning erhåller du Inköpsrådets diplom.

[expand title=”Bokningsvillkor – klicka för att se”]

Fram till 30 dagar före utbildningens datum går det att avboka helt utan kostnad. Därefter kan platsen fram till 2 dagar innan utbildningens datum kostnadsfritt överlåtas till annan person.

Avbokning och överlåtelse av utbildning måste göras skriftligen via mejl till bokning@inkopsradet.se och blir giltig efter bekräftelse från Inköpsrådet. Vid överlåtelse debiteras avgiften i samband med den först bokade utbildningen.

Kursavgiften betalas mot faktura eller kreditkort. Vid fakturering är betalningsvillkoren 30 dagar. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta med 1,5 procent per månad. Påminnelseavgift om 60 kronor tas ut för varje skickad påminnelse. Fakturering sker i anslutning till bokningen.

Mervärdesskatt 25 procent tillkommer på angivna priser. Fakturering sker från AB Garamond (559023-5221) med bankgiro 5025-6643.

Inköpsrådet förbehåller sig rätten att vid kursledares förhinder eller sjukdom ersätta denne med likvärdig kursledare.

Inköpsrådet förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid ett för lågt deltagarantal.

Deltagarlistan blir tillgänglig digitalt för deltagarna på utbildningen. Meddela oss om du inte vill ha ditt namn på deltagarlistan.

Programmet är preliminärt och kan ändras.

Mängdrabatt gäller endast bokning som görs vid ett och samma tillfälle.

Du godkänner att dina uppgifter lagras. Du kan när som helst ta del av, uppdatera och radera de uppgifter du har lämnat genom att kontakta oss. Här kan du läsa om vår Integritets- och personuppgiftspolicy.

Frågor? Kontakta Inköpsrådet på bokning@inkopsradet.se

[/expand]

Lediga jobb

  • Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
  • Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
  • Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Upphandling24

Nyheter från Upphandling24

Antje Dedering

Söker ny prövning av fallet Ferlin

Kräver Bravida på 11 miljoner

“Fler brott bör ge uteslutning”

AI minskar jobbstressen

“En upphandlare måste vara djärv”

Tioårsjubileum för marknadens pris

Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Inköpsrådet

  • Del 2: Inga avrop? Så gör du!
  • Så gör du om du inte får några avrop
  • Jobbiga frågor ger bättre upphandling
  • Bättre uppföljning i grupp
  • Två konkurrensmål efter lång torka
  • ”Det här uträttar vi på ett år”
  • Så fungerar ESPD för anbudslämnare
  • Så funkar sekretess
  • När förenkling blir försämring
  • LOU korrumperar konsultbranschen

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025