Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sök besparingar i de offentliga inköpen

AvtalsuppföljningDEL 7 Det finns en besparingspotential i offentliga inköp. Organisationer kan handla från avtalsleverantörer enligt korrekta avtal och till korrekta priser, skriver Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko.

| 2024-02-19
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

SKR:s bedömer att kommuner och regioner kommer att få ett underskott på 24 miljarder kronor i år om inga åtgärder vidtas, det vill säga om inga besparingar identifieras, prioriteras och realiseras.

Vad behöver en organisation göra för att nå sin fulla besparingspotential?

Första steget är att organisationens ledning ska förstå att:

  • ett antal slutsatser och nyckeltal kommer att tas fram under uppföljningsprocessen
  • den bild över inköpen och inköpsbeteendet som växer fram vid uppföljningen kommer att avvika positivt eller negativt från den bild som skapats och rapporterats tidigare
  • systematiska och spontana ”brott” mot avtalsvillkor kommer att uppdagas och kopplas till specifika leverantörer och/eller personer i egna organisationen
  • dessa avvikelser kommer att analyseras och sammanställas
  • både väl fungerande och misslyckade avtal kommer att identifieras.

Andra steget blir att besvara frågan: ”hur långt törs vi gå?” Det behövs en bred överenskommelse, ansvarstagande och handlingskraft inom organisationen för att hantera befintliga och undvika framtida avvikelser på ett konsekvent och bestämt sätt.

I dag förekommer modeller i form av eskaleringstrappor för att hantera avvikelser. Dessa är bra ur flera aspekter; den viktigaste är att det är mer lönsamt att utveckla ett leverantörsavtal än att säga upp det och börja om från början. Vi har få exempel på hur dessa modeller fungerar. Däremot har vi sett hur organisationer ”lägger locket på” när avvikelserapporter påvisar brister.

Att kräva pengarna tillbaka vid överdebitering känns logiskt men görs förvånansvärt sällan med tanke på hur enkelt det är att identifiera systematisk felfakturering.

Vad beror passiviteten på och varför blir det inga åtgärder? Vi har genom åren identifierat följande orsaker och ursäkter:

  • avsaknad av uppföljning som är kopplad till efterlevnad av avtalsvillkor
  • rädsla att bli osams med leverantören
  • godkännande av fakturor utan granskning.

Ekonomisk uppföljning som bedrivs av ekonomiansvariga är mindre relevant för dessa frågeställningar eftersom den sker utan hänsyn till avtalsvillkoren. Det är de som har kunskap om både upphandlingslagar och verksamhetens avtal som ska analysera inköpen. Detsamma gäller in-data (prislistor) och ut-data (inköpsstatistik) från inköpsverktyg.

Argumentet att leverantören kan bli arg är intressant eftersom många använder det som ursäkt. I verkligheten blir leverantörernas reaktion helt annorlunda: de uppskattar faktabaserad återkoppling och detaljerad statistik på uppföljningsmöten… vissa till och med anmäler sig frivilligt för nästa uppföljningsrunda!

Vi minns när en avtalsleverantör undrade lite generat när det skulle bli dags för nästa uppföljningsmöte. Vårt svar blev: ”Ni har blivit så bra att det inte finns något att anmärka på. Vi kan prata om andra aspekter av vårt samarbete om ni vill.”.

Gedigen och detaljerad uppföljning med återbetalningskrav skapar förtroende hos leverantören som utgår ifrån att även mindre nogräknade konkurrenter får samma ”behandling”. Läs mer om våra åsikter om lämpliga krav på leverantörers kvalitetsledningssystem i artikel 3.

Vi har sett ett lika stort intresse för inköpsanalys med fokus på avtal från kommunala förvaltningar. Denna form av periodisk uppföljning med besparingsförslag blir ett viktigt komplement till deras Interna kontroll.

Det absolut största problemet är att fakturor godkänns utan granskning. Alla som granskar fakturor har inte djupa kunskaper om ingångna avtal, dock måste de använda sunt förnuft och göra en rimlighetsbedömning. Vi som är offentliga tjänstemän ska ta ansvar för våra gemensamma skattemedel.

Vi minns när en leverantör bifogade samma kvitto vid flera tillfällen; eller när UE-påslag (i procent) varierade kraftigt på fakturor kopplade till ett och samma avtal. Att upptäcka sådana avvikelser kräver nästan inga förkunskaper. Vår uppmaning är: bestrid och skicka tillbaka fakturan till leverantören!

När ingen logisk förklaring till en avvikelse kan hittas uppstår en misstanke om korruption. Enligt Transparency International ökar korruptionen inom upphandling i Sverige. Enligt SKR infiltrerar även den organiserade brottsligheten våra offentliga institutioner.

En avtalscontroller som upptäcker ett korruptionsupplägg riskerar mycket om ledningen inte tar sitt ansvar.

Det kraftigaste verktyget är att avvisa felaktiga fakturor innan de har betalats för att undvika problem ”nedströms”. En avtalscontroller vill hellre vara med i detta steg och hjälpa till med en simultan kvalitetssäkring av fakturor än att beräkna överdebiteringar retroaktivt något år senare.

Vad ska organisationen göra när avtalet inte fungerar – ska det sägas upp? En sanktionstrappa i avtalet med krav på åtgärder från leverantörens sida är ett bra verktyg.

En flexibel avropsmodell såsom momentan konkurrensutsättning eller förnyad rangordning ger oss möjlighet att ”rösta med plånboken”, det  vill säga sätta leverantörer som inte sköter sig i karantän.

Vårt första budskap är att en avtalscontroller bidrar med följande mervärden:

  • Kartläggning av behov
  • Marknadsanalys
  • Kravspecifikation
  • Avtalsimplementering
  • Kapitalåtervinning och besparingar
  • Avvikelsehantering
  • Leverantörsrelationer.

Vårt andra budskap är att det inte finns några magiska lösningar eller verktyg. Vi måste gå hela den långa vägen för att realisera vår fulla besparingspotential.

En människa kommer alltid vara bättre än AI på att plocka fram och bearbeta relevanta data från olika källor, se mönster och knyta samman sina kunskaper, erfarenheter och lärdomar för att föreslå praktiska och lönsamma lösningar.

Med vår cirkulära modell och våra erfarenheter kan en offentlig organisation komma igång med avtalsuppföljning på åtta veckor.

De kommande artiklarna innehåller praktiska förslag och beskrivningar på hur man lyckas med sin avtalsuppföljning.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Nytt från Upphandling24

  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025