Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snurrigt när SD pratar upphandling

Efter SD:s helomvändning ser det ut som ett rejält nederlag för regeringen med de nya upphandlingslagarna. En prestigeförlust blir det, men regeringen kommer att tråckla sig ur knipan, skriver Bo Nordlin i en krönika.

| 2016-09-19

På ytan verkar det helt obegripligt. Sverigedemokraterna har två år i rad motionerat om att det ska vara obligatoriskt att ställa krav på villkor enligt kollektivavtal i offentliga upphandlingar. När regeringen lägger det förslaget vänder plötsligt SD 180 grader. SD tänker rösta emot regeringens förslag om nya upphandlingslagar, och det är just bara skrivningarna om kollektivavtal som SD vänder sig mot. Samtidigt vill SD hävda att de inte har bytt åsikt i frågan. Det är snurrigt.

Lika snurriga är SD:s argument för att stoppa förslaget. I en debattartikel i Dagens Industri nämner SD:s talesperson fem argument mot regeringens förslag.  Åtminstone ett av argumenten är direkt felaktigt. Det stämmer inte som SD skriver att kraven bara kan ställas på svenska företag. Det borde SD och dess talesperson Oscar Sjöstedt känna till. Ett par andra av argumenten är märkliga. Nej, SD, en majoritet av småföretagen skulle inte per automatik stängas ute från offentliga upphandlingar om regeringens förslag blev verklighet.

Att ge regeringen en näsbränna är viktigare för SD än att få igenom sin egen politik.

Vad händer nu? SD och alliansen säger att de ska rösta nej till de nya upphandlingslagarna. Ardalan Shekarabi säger att förslaget ligger fast. Det är som bäddat för ett nej och en ännu längre väntan på nya upphandlingslagar, lagar som redan är försenade.

Men det är just den här typen av problem som behandlingen i utskottet ska lösa. Utgången blir att regeringen tråcklar ut delarna om kollektivavtal ur propositionen och lyckas därmed få den genom riksdagen. Det nuvarande tidsschemat kommer att hållas.

Alternativet att regeringen sätter hårt mot hårt är inte troligt. Det är regeringen, inte SD eller alliansen, som sitter på Svarte Petter. 99 procent av de nya upphandlingslagarna är EU-direktiv som måste införas i svensk lagstiftning.

Att ta ut kravet om kollektivavtal blir en prestigeförlust för Ardalan Shekarabi och regeringen, men det är den enda rimliga utvägen.

Varför säger SD nej till ett förslag de har motionerat om två år i rad? Det enkla svaret är att SD vill ge regeringen en näsbränna och väljer en fråga där regeringen har en hög svansföring. Näsbrännan är i det här fallet viktigare för SD än att få igenom sin egen politik.

Läs mer: KrönikaSociala krav

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Snurrigt när SD pratar upphandling"

  1. Per Eriksson skriver:
    2016-09-22 kl. 20:51

    Nu hade ju sd invändningar till s’s förslag och därför röstade ner det. Hade det hänt om det hade varit ett annat parti än sd? Kollar man av med andra partier vad de tycker om man vill få deras röst för sina förslag?

    Svara
  2. Robert Fredriksson skriver:
    2016-11-29 kl. 01:59

    Oscar Sjöstedt sitter i finansutskottet och har fått all information som har efterfrågats.

    SD agerade för övrigt som stödparti åt Reinfeldt under alla budgetar som lades under mandatperioden 2010-2014, endast i ett ytterst fåtal fall röstade SD för att fälla förslag som Reinfeldt lade i budgetarna. Moderaterna, Centern och de övriga borgerliga partierna kollade knappast av med SD när de budgetförhandlade.

    Det här handlar inte om något annat än att SD vill ”give them hell”, att det slår direkt mot arbetare som SD säger sig stå upp för är inte intressant. Det är inte heller svårt att se vad Åkesson vill uppnå i det andra ledet – han kryper för Moderaterna – som Åkesson gjort nu under de senaste åren, och egentligen längre än så. Jimmie Åkesson och Oscar Sjöstedt står långt mycket närmare Moderaternas marknadsliberala linje, än socialdemokraternas fackliga linje. Det är som Åkesson sa, i debatten, att förlaget var ett beställningsjobb från LO-borgen. Det var det nog inte, men det hade inte spelat någon större roll eftersom LO och S delar synen på villkor för den svenska arbetsmarknaden. Villkor och rättigheter som Moderaterna och Centern vill underminera för att hålla nere lönerna.

    Det här är inte det enda området där de kryper för Moderaterna. De har svängt 180 grader om vinstuttag från välfärden, och de vill nu även som Moderaterna, fortsätta utförsäkra sjuka människor från Försäkringskassan.

    Alla de här förslagen slår direkt mot de väljare SD påstår sig värna. Men det ligger i linje med närmandet mot Moderaterna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025