Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snurrigt när SD pratar upphandling

Efter SD:s helomvändning ser det ut som ett rejält nederlag för regeringen med de nya upphandlingslagarna. En prestigeförlust blir det, men regeringen kommer att tråckla sig ur knipan, skriver Bo Nordlin i en krönika.

| 2016-09-19

På ytan verkar det helt obegripligt. Sverigedemokraterna har två år i rad motionerat om att det ska vara obligatoriskt att ställa krav på villkor enligt kollektivavtal i offentliga upphandlingar. När regeringen lägger det förslaget vänder plötsligt SD 180 grader. SD tänker rösta emot regeringens förslag om nya upphandlingslagar, och det är just bara skrivningarna om kollektivavtal som SD vänder sig mot. Samtidigt vill SD hävda att de inte har bytt åsikt i frågan. Det är snurrigt.

Lika snurriga är SD:s argument för att stoppa förslaget. I en debattartikel i Dagens Industri nämner SD:s talesperson fem argument mot regeringens förslag.  Åtminstone ett av argumenten är direkt felaktigt. Det stämmer inte som SD skriver att kraven bara kan ställas på svenska företag. Det borde SD och dess talesperson Oscar Sjöstedt känna till. Ett par andra av argumenten är märkliga. Nej, SD, en majoritet av småföretagen skulle inte per automatik stängas ute från offentliga upphandlingar om regeringens förslag blev verklighet.

Att ge regeringen en näsbränna är viktigare för SD än att få igenom sin egen politik.

Vad händer nu? SD och alliansen säger att de ska rösta nej till de nya upphandlingslagarna. Ardalan Shekarabi säger att förslaget ligger fast. Det är som bäddat för ett nej och en ännu längre väntan på nya upphandlingslagar, lagar som redan är försenade.

Men det är just den här typen av problem som behandlingen i utskottet ska lösa. Utgången blir att regeringen tråcklar ut delarna om kollektivavtal ur propositionen och lyckas därmed få den genom riksdagen. Det nuvarande tidsschemat kommer att hållas.

Alternativet att regeringen sätter hårt mot hårt är inte troligt. Det är regeringen, inte SD eller alliansen, som sitter på Svarte Petter. 99 procent av de nya upphandlingslagarna är EU-direktiv som måste införas i svensk lagstiftning.

Att ta ut kravet om kollektivavtal blir en prestigeförlust för Ardalan Shekarabi och regeringen, men det är den enda rimliga utvägen.

Varför säger SD nej till ett förslag de har motionerat om två år i rad? Det enkla svaret är att SD vill ge regeringen en näsbränna och väljer en fråga där regeringen har en hög svansföring. Näsbrännan är i det här fallet viktigare för SD än att få igenom sin egen politik.

Läs mer: KrönikaSociala krav

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Snurrigt när SD pratar upphandling"

  1. Per Eriksson skriver:
    2016-09-22 kl. 20:51

    Nu hade ju sd invändningar till s’s förslag och därför röstade ner det. Hade det hänt om det hade varit ett annat parti än sd? Kollar man av med andra partier vad de tycker om man vill få deras röst för sina förslag?

    Svara
  2. Robert Fredriksson skriver:
    2016-11-29 kl. 01:59

    Oscar Sjöstedt sitter i finansutskottet och har fått all information som har efterfrågats.

    SD agerade för övrigt som stödparti åt Reinfeldt under alla budgetar som lades under mandatperioden 2010-2014, endast i ett ytterst fåtal fall röstade SD för att fälla förslag som Reinfeldt lade i budgetarna. Moderaterna, Centern och de övriga borgerliga partierna kollade knappast av med SD när de budgetförhandlade.

    Det här handlar inte om något annat än att SD vill ”give them hell”, att det slår direkt mot arbetare som SD säger sig stå upp för är inte intressant. Det är inte heller svårt att se vad Åkesson vill uppnå i det andra ledet – han kryper för Moderaterna – som Åkesson gjort nu under de senaste åren, och egentligen längre än så. Jimmie Åkesson och Oscar Sjöstedt står långt mycket närmare Moderaternas marknadsliberala linje, än socialdemokraternas fackliga linje. Det är som Åkesson sa, i debatten, att förlaget var ett beställningsjobb från LO-borgen. Det var det nog inte, men det hade inte spelat någon större roll eftersom LO och S delar synen på villkor för den svenska arbetsmarknaden. Villkor och rättigheter som Moderaterna och Centern vill underminera för att hålla nere lönerna.

    Det här är inte det enda området där de kryper för Moderaterna. De har svängt 180 grader om vinstuttag från välfärden, och de vill nu även som Moderaterna, fortsätta utförsäkra sjuka människor från Försäkringskassan.

    Alla de här förslagen slår direkt mot de väljare SD påstår sig värna. Men det ligger i linje med närmandet mot Moderaterna.

    Svara

Lämna ett svar till Per Eriksson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud