Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skolskjuts med rejäla startsvårigheter

Täby kommun pekar på kapacitet och kvalitet vid valet av Samtrans för skolskjuts och turbundna resor. Fast företagets första vecka som ny leverantör i Södertälje har varit problemfylld.

| 2018-01-16

Samtrans har specialiserat sig på resor för personer med särskilda behov. Bolaget ska på Täby kommuns uppdrag köra skolskjuts och turbundna resor för personer med funktionsvariationer samt äldre.

Patrik Forshage, utbildningschef i Täby kommun, är glad och nöjd över att ha skrivit avtal med en leverantör som uppfyller kommunens kapacitets- och kvalitetskrav:

– Det kommer att bidra till att kvaliteten förbättras för alla elever som åker skolskjuts, säger han.

I avtalet ställs särskilda krav på förare när det gäller förhållningssätt och förståelse för resenärernas olika behov. Väntetiden på en transport får heller inte överstiga tio minuter.

Det tvååriga, direktupphandlade avtalet gäller från och med den 1 mars. Under den tiden ska kommunen göra en ny upphandling för avtal på längre tid.

Täby kommun och Samtrans planerar nu för övergången – där målet är att det ska vara så smidig som möjligt för alla berörda.

Smidigt är det minsta man säga om Samtrans övertagande av skolresor i Södertälje vid vårens terminsstart. Exakt vems fel det är att hundra barn inte fått skolskjuts ska utredas.

Monica Sonde, utbildningsdirektör vid Södertälje kommun, säger att det är en utmaning att ta över ansvaret för skolskjuts för 800 elever:

– Att det blir lite rörigare och fel uppstår behöver vi alla vara beredda på. Men den omfattning av fel som varit i starten av den här terminen är inte alls acceptabel.

Samtrans och kommunen har tvingats till dagliga avstämningar och möten för att åtgärda bristerna.

– Vi kan inte annat än beklaga till alla berörda som blivit drabbade av att skolskjutsen inte fungerat första skolveckan, säger Anders Larsson, vd för Samtrans.

Enligt Länstidningen var Samtrans 2,7 miljoner kronor billigare än den tidigare entreprenören Södertälje taxi på ett uppdrag värt cirka 20 miljoner kronor.

– Att säga att de här inkörningsproblemen som vi ser att Samtrans har just nu har att göra med att de var billigast, det är att dra förhastade slutsatser, säger Anna-Karin Renström, vd för Telge inköp som ansvarat för upphandlingen, till tidningen.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: AvtalSamhälleTransportUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Skolskjuts med rejäla startsvårigheter”

  1. Anders Larsson, VD Samtrans skriver:
    2018-01-16 kl. 21:01

    Hej!

    I en upphandling gällande persontransporter och ett senare avtal finns det alltid en beställande part och en levererande part där båda har olika ansvar för framgången i avtalets leverans.

    Ett nyckelkrav på beställaren är att kompletta beställningar på resor ska vara leverantören tillhanda i god tid innan avtalsstart och det är en tidpunkt som alltid är tydlig i avtalet.

    Något som är allt för vanligt i den här typen av avtalsstarter är att beställaren inte har kontroll på sina beställningar av resor och eller lämnar beställningarna allt för sent till leverantören vilket omöjliggör leverantörens möjlighet att initialt lyckas med uppdraget och det har tyvärr hänt även i det här fallet.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift