Samtrans har specialiserat sig på resor för personer med särskilda behov. Bolaget ska på Täby kommuns uppdrag köra skolskjuts och turbundna resor för personer med funktionsvariationer samt äldre.
Patrik Forshage, utbildningschef i Täby kommun, är glad och nöjd över att ha skrivit avtal med en leverantör som uppfyller kommunens kapacitets- och kvalitetskrav:
– Det kommer att bidra till att kvaliteten förbättras för alla elever som åker skolskjuts, säger han.
I avtalet ställs särskilda krav på förare när det gäller förhållningssätt och förståelse för resenärernas olika behov. Väntetiden på en transport får heller inte överstiga tio minuter.
Det tvååriga, direktupphandlade avtalet gäller från och med den 1 mars. Under den tiden ska kommunen göra en ny upphandling för avtal på längre tid.
Täby kommun och Samtrans planerar nu för övergången – där målet är att det ska vara så smidig som möjligt för alla berörda.
Smidigt är det minsta man säga om Samtrans övertagande av skolresor i Södertälje vid vårens terminsstart. Exakt vems fel det är att hundra barn inte fått skolskjuts ska utredas.
Monica Sonde, utbildningsdirektör vid Södertälje kommun, säger att det är en utmaning att ta över ansvaret för skolskjuts för 800 elever:
– Att det blir lite rörigare och fel uppstår behöver vi alla vara beredda på. Men den omfattning av fel som varit i starten av den här terminen är inte alls acceptabel.
Samtrans och kommunen har tvingats till dagliga avstämningar och möten för att åtgärda bristerna.
– Vi kan inte annat än beklaga till alla berörda som blivit drabbade av att skolskjutsen inte fungerat första skolveckan, säger Anders Larsson, vd för Samtrans.
Enligt Länstidningen var Samtrans 2,7 miljoner kronor billigare än den tidigare entreprenören Södertälje taxi på ett uppdrag värt cirka 20 miljoner kronor.
– Att säga att de här inkörningsproblemen som vi ser att Samtrans har just nu har att göra med att de var billigast, det är att dra förhastade slutsatser, säger Anna-Karin Renström, vd för Telge inköp som ansvarat för upphandlingen, till tidningen.
Hej!
I en upphandling gällande persontransporter och ett senare avtal finns det alltid en beställande part och en levererande part där båda har olika ansvar för framgången i avtalets leverans.
Ett nyckelkrav på beställaren är att kompletta beställningar på resor ska vara leverantören tillhanda i god tid innan avtalsstart och det är en tidpunkt som alltid är tydlig i avtalet.
Något som är allt för vanligt i den här typen av avtalsstarter är att beställaren inte har kontroll på sina beställningar av resor och eller lämnar beställningarna allt för sent till leverantören vilket omöjliggör leverantörens möjlighet att initialt lyckas med uppdraget och det har tyvärr hänt även i det här fallet.