Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sätter i system att avbryta

Allt fler upphandlingar avbryts vilket leder till osäkerhet och ökade kostnader. Men ingen vet varför upphandlarna agerar som de gör. Därför krävs bättre statistik och mer empirisk forskning. Det konstaterar juristen Fredrik Morawetz som skrivit en doktorsavhandling i ämnet.

| 2020-03-03

Andelen överprövade annonserade upphandlingar har minskat från 8 till 6 procent mellan åren 2014 och 2018. Det visar statistik från Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket.

Samtidigt avbryts allt fler annonserade upphandlingar. Mellan 2014 och 2018 ökade andelen från 9 till 14 procent.

Enligt en analys av Fredrik Linder och Martina Sterner på Advokatfirman Schjødt torde en avbruten upphandling vara ett minst lika relevant mått på upphandlingens kvalitet som att en upphandling överprövas.

Deras tolkning är att kvalitetsbrister i en upphandling i högre utsträckning hanteras genom att upphandlingen avbryts, i stället för att riskera en överprövning.

De får medhåll av Fredrik Morawetz, forskare vid Lunds universitet, som skrivit en doktorsavhandling om just avbrutna upphandlingar.

 – Har något blivit fel kan den enklaste utvägen vara att avbryta. Det är bättre att fly än att fly än illa fäkta. Men avbrutna upphandlingar skapar osäkerhet och innebär ökade kostnader för både myndigheter och leverantörer, säger han.

I sin avhandling undersöker han i vilken utsträckning lagstiftningen begränsar myndighetens utrymme att fatta ett avbrytandebeslut.

En upphandlande myndigheten måste uppvisa ”sakligt godtagbara skäl” för avbrytande.

Besluten motiveras av någon typ av rättslig riskminimering, ofta kombinerat med olika typer av kommersiella överväganden.

Samtidigt kan det finnas andra underliggande skäl än de som myndigheten framför.

– Anledningen kan i värsta fall vara att på ovidkommande grunder undvika en viss leverantör som avtalspart, säger Fredrik Morawetz.

Svensk rätt på området är strängare än EU-rätten. Det faktum att ett avbrytandebeslut konstateras vara förenligt med EU:s primärrätt räcker alltså inte för att det ska godtas.

Under 1990-talet lades det fram ett antal utredningar som föreslog en omfattande begränsning av myndighetens utrymme att fatta ett avbrytandebeslut och starka sanktioner i form av ersättningsskyldighet.

– Men med tiden kom det synsättet att svänga och domstolspraxis tog gradvis allt större hänsyn till myndighetens intresse i det enskilda fallet, konstaterar Fredrik Morawetz.

 Saklighetskravet är på väg att utvecklas till ett förvaltningsrättsligt inspirerat krav på myndighetens beslutsprocess, snarare än en materiell begränsning av beslutsutrymmet att avbryta en annonserad offentlig upphandling.

Fredrik Morawetz anser att domstolarna borde vara mer proaktiva i sin rättsbildning.

– Den överprövningspraxis som har vuxit fram leder i praktiken till ett egendomligt utfall där det kan ifrågasättas om ett åsidosättande av ett rättsstridigt avbrytandebeslut överhuvudtaget fyller någon reell funktion. Jag skulle vilja se en bredare prövning av avbrytandebeslutet. Inte bara att man tittar på formella och på tidigare rättsfall.

I sin avhandling har Fredrik Morawetz också tittat närmare på vilka möjligheter anbudsgivarna har att få skadestånd om förvaltningsrätten kommer fram till att det inte fanns grund för ett avbrytande. Något som i praktiken är mycket ovanligt.

Fredrik Morawetz funderar därför på om man i större utsträckning borde driva frågan om skadestånd i allmän domstol.

– Det är rimligt att anbudsgivare får ersättning vid avbrytanden i vissa fall, säger han.

En av hans huvudslutsatser är att det behövs bättre statistik och mer empirisk forskning kring varför allt fler upphandlingar avbryts.

– Det behövs riktade forskningssatsningar på området. I Både Norge och Damark har kommit längre än oss.

I Danmark avbryts ännu fler upphandlingar.

– Där har man tillsatt utredningar om de samhällsekonomiska konsekvenserna. Det borde man göra i Sverige också, säger Fredrik Morawetz.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

8 kommentarer på "Sätter i system att avbryta"

  1. Anders skriver:
    2020-03-05 kl. 08:55

    Hej,

    Tror siffrorna blev lite bakvända här eller att du beskriver en ökning och inte att: ”minskat från 6 till 8 procent?”.

    Sedan har du missat ett o- i meningen: ”lika [o]relevant mått på upphandlingens kvalitet som att en upphandling överprövas.” Överprövas eller ej säger noll och inget om kvalité eller avsaknad av Kvalité.

    Svara
    1. Olof Axelsson skriver:
      2020-03-05 kl. 09:02

      Stort tack för att du uppmärksammade att siffrorna blivit omkastade, det är korrigerat nu. Däremot är det just ordet ”relevant” som Fredrik Linder och Martina Sterner använder i sin analys. /Olof Axelsson

  2. Herr Olsson skriver:
    2020-03-05 kl. 09:32

    Man skulle kunna raljera och säga att en advokat kanske talar i eget intresse när man ser ett problem med att fler upphandlingar avbryts som ett alternativ till att gå till en överprövningsprocess. Jag har själv under senare år vid åtminstone två tillfällen avbrutit och gjort om en upphandling, ”självrättelse”, efter att en anbudslämnare lämnat in begäran om överprövning utifrån grunder som vi som UM inte ansåg vara ett problem men där vi var tveksamma på utfallet. Med tanke på domstolarnas extremt långa handläggningstider (har varit med om upp till 8 månader för att bara få ett besked på att FR avslog ansökan) så blir det ett pragmatiskt övervägande som UM anser jag, där man helt enkelt ställer ledtider emot varandra, avbryta och göra om eller fullfölja en process med möjligen tveksam utgång. Själv tror jag att domstolarnas långa handläggningstider är en stor bakomliggande faktor.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2020-03-05 kl. 12:12

      Att avbryta en upphandling kräver samma grad av saklighet som fullgörande.

      Om ni som UM nu ansåg att ni agerat rätt men trots detta avbröt för att vinna tid (eller hur man nu ska tolka din kommentar), kan det konstateras att ni genom detta likväl riskerade bryta mot tillämplig upphandlingslag.

  3. Per Johansson skriver:
    2020-03-05 kl. 13:15

    Allvarligare än ev. lagbrott är nog den förtroendeskada som uppstår i leverantörsrelationen när leverantören ser att en UM agerar först efter att man begärt överprövning av en upphandling.. Det är lite som att be om fler överprövningar.

    Svara
    1. Bosse skriver:
      2020-03-05 kl. 15:41

      Den ödmjuke upphandlaren kan faktiskt inse att det finns fog för en leverantör att begära överprövning pga ett otydligt förfrågningsunderlag. Det är inte alltid som man lyckas träffa rätt i kravbilder och överarbetade utvärderingsmodeller. Den upphandlare som ser en överprövning som negativ bör se sig själv i spegeln. Precis som Per säger så ska man avbryta endast om det finns fog för det och stöd i lagstiftningen. Det ska absolut inte användas som ett skäl endast för att undvika överprövning. En god dialog före en upphandling och under perioden för avtalsspärren kan undvika många missförstånd.

  4. John skriver:
    2020-03-16 kl. 11:58

    Det finns många perspektiv som bör beaktas när det gäller avbrytanden av upphandlingar.

    Ett perspektiv är att det kan vara väldigt svårt att utforma perfekta förfrågningsunderlag. Och oavsett hur många RFI:er man genomför krävs ibland en skarp annonsering för att på allvar trycktesta sitt FFU. Leverantörernas ”medverkan” krävs, och så som regelverket ser ut idag är det ofta taktiskt korrekt att ”avvakta och se om man vinner”. Det är därmed inte alltid affärsmässigt motiverat för en leverantör att lägga ner sin själ i arbetet med en RFI.

    Att avbryta en upphandling kan ofta kännas som ett misslyckande, men ibland får det snarast ses som ett nödvändigt läromoment i arbetet med en upphandling. Det räcker med en enda svag/bristfällig bestämmelse i ett FFU för att sänka hela inköpet.

    I den bästa av världar skulle dock merparten av avbrytanden ske tidigt (i god tid före sista anbudsdag, då FFU också kan justeras) snarare än som idag, efter anbudsinlämnande och tilldelningsbeslut. Förmodligen krävs regeländringar för att nå dit.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2020-03-18 kl. 11:46

      Håller med i din analys!

      Det finns mycket att vara kritisk om avseende upphandlingssidan, men när det kommer till att ta ansvar för tidiga påtalande om brister i förfrågningsunderlaget är det något som ankommer på anbudsgivarsidan!

      Det indirekta ansvaret som sedan ligger på upphandlingssidan är att förvalta synpunkterna på ett ändamålsenligt sätt utan att låta tidspress eller prestige stå i vägen.

Lämna ett svar till John Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Olof Axelsson

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning