Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så lockas utländska anbudsgivare

Trafikverket arbetar systematiskt för att attrahera utländska leverantörer. Seminarier, internationella leverantörsdagar och upphandlingsdokument på engelska hjälper till att skärpa konkurrensen.

| 2017-02-03

I likhet med många kommunägda byggbolag får Trafikverket, landets största upphandlare, inte alltid in så många anbud som önskat. När vägprojekt upphandlas får man i snitt 3,7 anbud per upphandling mot bara 2,2 på järnvägssidan (januari 2017).

Camilla Ahston, internationell strateg vid Trafikverkets inköpsfunktion, säger att de svenska leverantörerna helt enkelt inte räcker till med den byggboom som är just nu på både anläggnings- och bostadsområdet:

– Speciellt svårt är läget i våra storstadsområden där många, stora och komplexa infrastruktursatsningar är aktuella nu och under de kommande åren.

Trafikverkets recept är ett offensivt arbete med att locka hit utländska entreprenörer.

– Vi har sett en ökning av andelen utländska anbud, och likaså vunna kontrakt, men vi vill ha mer!

Ökad konkurrens är viktigt inom de områden där antalet möjliga nationella anbudsgivare kunde vara större. Camilla Ahston ser fler fördelar med att vända sig till utlandet:

– Ett inflöde av nya metoder, tekniker och kompetens främjar förnyelsen inom anläggningsbranschen och bidrar till att höja leverantörernas innovationsgrad och produktivitet.

Rent praktiskt närmar sig Camilla Ahston och hennes kolleger de utländska leverantörerna på olika sätt. Seminarier ges i olika länder där bland annat ambassader tas till hjälp för att bjuda in företag till presentationer av kommande projekt och upphandlingar. Enskilda B2B-möten erbjuds också.

Så kallade tender meetings innebär att leverantörerna får ett förfrågningsunderlag från en avslutad upphandling som de kan gå igenom – och notera alla frågor de har. Därefter träffar de två kvalificerade inköpare och kan ställa frågor.

– De har även möjlighet att göra ett provanbud för att se hur det hade placerat sig i upphandlingen. Allt för att lära sig.

Den senaste internationella leverantörsdagen, där Trafikverket berättade om kommande affärsmöjligheter, hölls i Malmö. Cirka 200 utländska gäster deltog.

Vilken typ av uppdrag verkar vara mest intressanta för utländska budgivare?

– Det varierar stort, allt från uppdrag på 50 miljoner upp till flera miljarder.

Utländska leverantörer som försöker ta sig in på den svenska marknaden uppger språket och bristen på en svensk partner som det största hindren.

– För stora uppdrag tillhandahåller vi därför en ”executive summary” och ibland översätts delar av upphandlingsdokumenten till engelska.

Camilla Ahston bekräftar att det krävs lokal förankring av något slag för att bli framgångsrik.

– Att skaffa en svensk partner, antingen i exempelvis ett konsortium eller som en underleverantör, är ett tips vi brukar ge.

Läs mer: AnbudKonkurrensPraktisktSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist