Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så här lockar du fram fler anbud

Det genomsnittliga antalet anbudsgivare per upphandling har minskat under flera års tid. Så här gör du för att stoppa den nedåtgående trenden.

| 2017-04-13

I de upphandlingar som annonserades år 2015 inkom anbud från i genomsnitt 4,4 anbudsgivare. Detta var en minskning jämfört med året då i genomsnitt 4,6 anbudsgivare lämnade anbud per upphandling.

Rapporten Statistik om offentlig upphandling 2016 bekräftar att trenden är fallande. År 2009 var snittet 5,3. Även om det statistiska underlaget haltar något, uppgift om antal anbudsgivare saknas för ungefär en tredjedel av upphandlingarna, är utvecklingen oroväckande.

Solna stad, där Johan Wennborg är upphandlingschef, toppar undersökningarna om bra lokalt näringslivsklimat. Hur gör ni för att locka fler anbud och hålla konkurrenstrycket uppe?

– Jag och mina kolleger är mycket noga med att ta reda på exakt vad vi behöver och sätta oss in i marknaden innan vi går ut i en upphandling, säger Johan Wennborg som själv har en bakgrund som leverantör och anbudsgivare.

Receptet är marknadsmässiga krav presenterade i upphandlingsdokument som är lätta att förstå.

– Vi skriver inte för jurister, utan målgruppen är ju företagare. Är vi fyrkantiga, mångordiga och överdrivet byråkratiska i formuleringarna kommer inte anbuden.

Redan i höstas publicerade Hässleholms kommun en upphandlingsplan för 2017. Upphandlingschef Rikard Muth berättar att det gav en hel del samtal från intresserade leverantörer, från olika delar i landet:

– Jag kan inte säkert säga att det har gett fler anbud, men intresset var uppmuntrande, säger han.

Johan Wennborg håller med om vikten av information. I hans långsiktiga arbete mot fler och bättre anbud ingår vässade leverantörskontakter. Utöver det formella tilldelningsbeslutet kontaktas de anbudsgivare som inte blev utvalda för en genomgång av upphandlingens utfall.

– Att vi upphandlare är tillgängliga, både internt och för leverantörer, är också jätteviktigt eftersom vi har ett serviceyrke.

Att, när det är möjligt, dela upp upphandlingar för att locka även mindre företag är inskrivet i nya upphandlingslagstiftningen. Så sker också i Solna. I den städupphandling som nu pågår delas staden exempelvis i fyra områden.

Bra uppföljning är ett annat måste. Johan Wennborg föreslår, halvt på skämt och halvt på allvar, att LOU/LUF/LUK borde kompletteras med en lag om avtalsuppföljning. Koll på leveransen inger respekt, säger han:

– Goda leverantörsrelationer ger helt enkelt bättre affärer.

Läs mer: AnbudDialogKonkurrensPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt