Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så dubbleras antalet anbud

Partneringmodellen gjorde Alingsås kommuns måltidsupphandling populär bland anbudsgivarna. Fyra anbudsgivare tävlade om uppdraget – i en verksamhet där konkurrensen annars är rätt begränsad med bara drygt två anbud per upphandling.

| 2015-12-09

Ledorden inför Alingsås kommuns upphandling av måltider för barn och seniorer var kvalitet, måltidstrivsel, miljö, närodlat och närproducerat. Denna typ av värden är ofta svåra att försvara i en upphandling och därför inspirerades man av byggbranschen:

– Vi valde att upphandla ett partneringliknande förhållande, vilket är vanligt inom byggbranschen, men vad jag vet aldrig har förekommit i måltidsentreprenadbranschen, säger Julianna Olofsson, marknadsansvarig och upphandlingskonsult på E-avrop, som ansvarat för upphandlingen.

Strävansmålet att jobba tätt tillsammans med kommunen för att utveckla måltidsverksamheten är centralt i partneringavtalet. Alingsås har ett ambitiöst livsmedelsprogram. Julianna Olofsson poängterar att avtalet inte är så ensidigt formulerat som det ibland kan vara i denna typ av upphandlingar:

– Här bäddas det för att både kommun och leverantör ska vinna på affären.

Upplägget vann branschens gillande. Det bevisas bland annat av intresset för upphandlingen:

– Att få inte färre än fyra anbud gör gott för konkurrensen när snittet för riket enligt Konkurrensverkets färska siffror för denna typ av upphandlingar ligger på 2,2 anbud.

Julianna Olofsson berättar att en möjlig anbudsgivare inför upphandlingen berättade att man inte avsåg att delta om underlaget ”såg ut som tidigare”.

Rent praktiskt gjordes affären mer attraktiv genom att en rad affärsrisker rensades bort. Entreprenören har exempelvis full tillgång till köken – och kan komplettera de offentliga måltiderna med cateringverksamhet. Det finns fler exempel på affärsrisker som tagits bort:

– När en ny förskola tillkommer täcker kommunen startkostnaderna innan verksamheten är i full gång.

Upphandlingen, som vanns av Sodexo, ligger just nu i förvaltningsrätten. Den tidigare entreprenören ISS har lämnat in en ansökan om överprövning – som dock inte riktar sig mot partneringmodellen.

Läs mer: FörfrågningsunderlagKonkurrensLivsmedelMiljökrav

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Så dubbleras antalet anbud"

  1. Michael Signäs skriver:
    2015-12-10 kl. 16:15

    Förra upphandlingen lämnades fyra anbud in, lika som i denna,trots parteringupplägg
    Förra upphandlingen kunde kvalitet värderas i fyra anbud, i denna i ett anbud
    Förra upphandlingen hade låg affärsrisk (ingen hyra), i denna var det över 9 miljoner i årshyra

    Svara
    1. Julianna Olofsson skriver:
      2015-12-10 kl. 18:27

      Hej Michael,
      Då är vi inte överens om vad en affärsrisk är. För mig är en affärsrisk något som en leverantör inte kan förutse vid anbudsgivningen alternativt långtgående krav som inte är möjliga att uppfylla utan att ta en betydande risk eller krav som gör att leverantören inte kan förutse de ekonomiska konsekvenserna av kraven m.m. Kravet på hyra är tydligt specificerat med ett belopp i förfrågningsunderlaget och är således inte en affärsrisk då leverantören faktiskt kan ta hänsyn till den kostnaden när denne lämnar sitt anbud.

      Innan vi började arbeta med förfrågningsunderlaget fick vi tydliga indikationer från olika aktörer i branschen att om vi genomförde upphandlingen på samma sätt som förra gången skulle man sannolikt inte lämna anbud. Vi fick höra att i förra upphandlingen var affärsriskerna för höga och det var svårt att lämna relevanta priser baserade på affärsmässiga beslut då förfrågningsunderlaget var för otydligt.

      Vi vill självklart göra en bra affär men vi vill också att vår leverantör ska göra en bra affär. Därför har vi försökt minimera leverantörens affärsrisk genom att så tydligt som möjligt specificera förutsättningarna för uppdraget i förfrågningsunderlaget. Avtalet innehåller även en omförhandlingsklausul som båda parterna kan använda sig av vid behov. Vi kommer också under avtalstiden att betala för den utveckling av tjänsten som genererar ytterligare kostnader för leverantören. Om utvecklingen leder till kostnadsminskningar ska detta gynna båda parter.

      Av din kommentar framgår tydligt att du helt har missuppfattat utvärderingsmodellen. Vi har använt oss av begränsad kontroll i enlighet med upphandlingslagstiftningen. Vi har inte utvärderat något utöver de svar och priser som anbudsgivarna lämnade i sina anbud. Vi har bara säkerställt att de utfästelser som vinnande anbudsgivare har gjort i sitt anbud med all sannolikhet kommer att uppfyllas under avtalstiden. Detta bekräftades av vinnande leverantören i samband med en anbudspresentation. Om leverantören trots sin försäkran inte uppfyller de ställda kraven under avtalstiden, blir det en fråga som inte prövas inom ramen för LOU utan hanteras i enlighet med de klausuler som finns i avtalet.

      Någon kvalitet värderades inte i upphandlingen då man inte kan värdera kvaliteten i utförandet av tjänsterna innan de har utförts. Vi kommer å andra sidan att nogsamt följa upp avtalet under avtalstiden.

      Bästa hälsningar
      Julianna Olofsson
      e-Avrop AB

  2. Gun Gustafsson skriver:
    2015-12-11 kl. 10:20

    Ursäkta men jag måste säga att jag inte förstår vad det står i denna artikel. Den är uruselt skriven. Vore intressant att veta vad ”partneringliknande förhållande” är. Det framgår inte av texten. Att göra en upphandling där alla parter ska vinna på affären är väl ett mål alla bör ha? Att inte dölja risker i FFU är väl också en naturlig del i en affär?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2015-12-11 kl. 10:39

      Hej Gun,

      Det är jag som är den urusle skribenten. Tillsammans med den artikel som vi publicerade om denna upphandling i november hoppas jag ändå att vi lyckats skildra denna affär på ett förståeligt sätt.

      Läs gärna den tidigare nyhetsnotisen på https://inkopsradet.se/bransch/livsmedel/sa-utokar-alindelen-narodlat/ – som såklart borde ha länkats i denna text. Det fixar jag omgående!

      //Per

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026