Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

LOU är inte problemet

LOU är många gånger bättre än sitt rykte, hävdar Bo Nordlin i en krönika.

| 2016-06-01

Fortfarande hörs argumentet att lagen om offentlig upphandling, LOU, är ett problem. Fick man bara använda andra metoder än LOU skulle upphandlingarna bli bättre. Det är nästan alltid de som säljer till offentlig sektor som ser LOU som problemet. Det senaste exemplet hittade jag i en intressant artikel på just den här sajten.

Det är en vårdgivare som efterlyser andra modeller att upphandla vård och omsorg på än LOU. Det exemplifieras med sju egenskaper som borde premieras och där LOU uppenbarligen anses sätta käppar i hjulet för det.

Rakt av kan åtminstone sex av de sju egenskaperna lyftas in som kriterier i vilket relevant förfrågningsunderlag som helst, utan att det på något sätt skulle bryta mot LOU. Det är faktorer som organisationens kvalitetsmognad, innovation och förmåga att tillmötesgå enskilda vårdtagares behov.   Vårdgivaren vill också ha längre avtalstider än 4 + 2 år och att referenser från andra boenden ska vägas in. LOU är inget hinder för något av dessa önskemål.

Det sjunde önskemålet är kanske lite mer problematiskt. Här vill vårdgivaren i artikeln att ett uppdrag som utförts väl under flera års tid ska värderas i kommande upphandling. Ok, här är nog LOU ett hinder. Som tur är, skulle jag vilja tillägga. Är det någon vits med att konkurrensutsätta om den nuvarande leverantören samtidigt ska ha gräddfil till framtida kontrakt? Däremot går det ju förstås utmärkt för leverantören att ha det nuvarande uppdraget som en referens i den kommande upphandlingen.

LOU är inte problemet.

Läs mer: Krönika

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "LOU är inte problemet"

  1. Christina Nilsson skriver:
    2016-05-30 kl. 08:47

    Skulle vilja säga att det som är problemet är att om vi upphandlare inte kan definiera exakt vad som krävs för att uppnå en viss poängnivå anklagar anbudsgivarna oss för att inte vara transparenta och så får vi en överprövning på halsen. Exakta definitioner för den här typen av kriterier är inte så lätta att åstadkomma. Det är praxis i domstolarna som är problemet, inte LOU.

    Svara
  2. Ulf Sjölin skriver:
    2016-05-30 kl. 10:12

    Håller med Bosse om att det ganska sällan är LOU-procedurerna som spökar, men Christina är något på spåren med domstolarna/praxis också…
    Om nu alla branscher, leverantörer och upphandlare tycker att vi borde tona ner prisfokuseringen och ”satsa på kvalitet” – hur kan det komma sig att så många anbudsgivare efter tilldelningsbeslutet ifrågasätter allt som inte är rena prisskillnader?
    Jo, för att det lönar sig att ”spela dum” inför domstolarna – som verkar se upphandlingsmålen som vanlig förvaltningsprocess (där alla som uppfyller villkoren, ska få samma beslut). Därigenom hamnar vi i ett evigt processande kring ”tillräckligt tydliga utvärderingsmodeller”. Men om du i förväg anger en exakt poängtabell, lär de flesta läskunniga anbudsgivare svara på samma sätt… och så blir det priset som avgör igen!

    Vore därför kul om någon som håller på med de senaste årens buzzword ”innovationsupphandling” kunde förklara hur en tillräckligt tydlig utvärderingsmodell ser ut där? Genom diverse nya upphandlingsformer och käcka broschyrer uppmuntras vi ju att upphandla nya innovationer – men tills ny praxis finns, verkar det ju som att vi ändå måste ange en detaljerad bedömningstabell för dessa nya lösningar.
    Innan man kör flera kampanjer/broschyrer, vore det väl bra med ett svar på det ganska centrala praktiska problemet?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist