Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Konkurrensverket gick för långt

Högsta förvaltningsdomstolen smäller Konkurrensverket på fingrarna. I en färsk dom slås fast att verket har agerat utanför sin kompetens i ett mål mot ett antal skånska kommuner.

| 2018-12-11

Högsta förvaltningsdomstolen har sagt sitt i en mångårig avfallsstrid mellan Konkurrensverket och ett antal skånska kommuner. Verket saknar befogenhet att meddela förbud och det innebär det att myndigheten agerat utanför sin kompetens i Sysav-frågan.

År 2014 inledde Konkurrensverket en granskning av kommunernas köp av avfallshanteringstjänster från gemensamt ägda Sysav. Resultatet blev att Sysav-kommunerna förbjöds köpa avfallshanteringstjänster utan annonserat upphandlingsförfarande.

Enligt kommunernas åsikt omfattades köpen av in-house-undantaget i 2007 års upphandlingslag. Undantaget innebär att tjänster inte behöver upphandlas från ett bolag som myndigheten utövar sådan kontroll över att bolaget kan betraktas som en del av den egna förvaltningen.

Bolaget ska dessutom bedriva huvuddelen av sin verksamhet tillsammans med myndigheten. Konkurrensverkets bedömning var dock att en alltför stor del av Sysavs verksamhet riktar sig mot andra än ägarna.

Målet i Högsta förvaltningsdomstolen gällde frågan om Konkurrensverkets tillsynsbeslut var överklagbart och – om så var fallet – om beslutet inneburit ett kompetensöverskridande. 

Varken 2007 års upphandlingslag eller den nu gällande lagen från 2016 innehåller någon bestämmelse om att Konkurrensverkets tillsynsbeslut får överklagas. Högsta förvaltningsdomstolen bedömde därför överklagbarheten med utgångspunkt i allmänna förvaltningsrättsliga principer.

Vid den prövningen fann domstolen att beslutet kan antas påverka kommunernas situation på ett inte obetydligt sätt. Därmed bedöms det vara överklagbart.

Enligt Konkurrensverkets argumentation har man inte förbjudit, utan gjort en rättslig bedömning. Fast högsta instans finner att beslutet inte kan uppfattas på annat sätt än som ett förbud. Eftersom Konkurrensverket saknar befogenhet att meddela förbud innebar det att myndigheten agerat utanför sin kompetens.

Prövningstillstånd meddelas i de delar där frågan om prövningstillstånd tidigare förklarats vilande. Underinstansernas avgöranden och Konkurrensverkets beslut upphävs.

Två ledamöter var skiljaktiga. De anser att Konkurrensverkets formulering är olycklig, men att den knappast kan ha skapat intryck av förbud.

Läs mer: JuridikLagstiftningÖverprövningÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Konkurrensverket gick för långt”

  1. Magnus Calais skriver:
    2018-12-11 kl. 09:06

    En dom som sätter munkavle på myndigheter?

    Det ligger närmast till hands att hålla med de två ledamöter som var skiljaktiga. Majoritetens vilja att tolka Konkurrensverkets beslut som ett förbud, som i sin tur utgör kompetensöverskridande, pekar ju i en ny märklig riktning.

    Den första delen i domen – tolkningen – passar inte väl in i det svenska rättssystemet. En fråga är om HFD förbisett tyngden av myndigheternas skyldighet att ange skäl och grunder för sina beslut, myndigheternas serviceskyldighet, och inte minst myndigheters ansvar enligt 3 kap. 3 § skadeståndslagen för ren förmögenhetsskada som vållas av att en myndighet genom fel eller försummelse lämnar felaktiga upplysningar eller råd. Det finns inget rättssystematiskt skäl för att i förhållande till kommuner ha en annan hållning än den som gäller enskilda. Något särskilt skyddsskäl för kommuner framkommer inte heller i domen.

    En from förhoppning är att domen inte tolkas så att myndigheter, utan att ha explicit lagstöd, aldrig kan göra rättsliga bedömningar och uttala sig om rättslägen. I annat fall sätter HFD munkavle på myndigheterna.

    Men, det finns nog anledning att HFD i plenum riktar om sin rättstillämpning så att dess politiska impregnering tvättas ur. I annat fall borde frågorna som gäller rättssystematiken vid lämpligt tillfälle kunna tas upp och klargöras av Sveriges enda Högsta domstol.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026