Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Konkurrensverket gick för långt

Högsta förvaltningsdomstolen smäller Konkurrensverket på fingrarna. I en färsk dom slås fast att verket har agerat utanför sin kompetens i ett mål mot ett antal skånska kommuner.

| 2018-12-11

Högsta förvaltningsdomstolen har sagt sitt i en mångårig avfallsstrid mellan Konkurrensverket och ett antal skånska kommuner. Verket saknar befogenhet att meddela förbud och det innebär det att myndigheten agerat utanför sin kompetens i Sysav-frågan.

År 2014 inledde Konkurrensverket en granskning av kommunernas köp av avfallshanteringstjänster från gemensamt ägda Sysav. Resultatet blev att Sysav-kommunerna förbjöds köpa avfallshanteringstjänster utan annonserat upphandlingsförfarande.

Enligt kommunernas åsikt omfattades köpen av in-house-undantaget i 2007 års upphandlingslag. Undantaget innebär att tjänster inte behöver upphandlas från ett bolag som myndigheten utövar sådan kontroll över att bolaget kan betraktas som en del av den egna förvaltningen.

Bolaget ska dessutom bedriva huvuddelen av sin verksamhet tillsammans med myndigheten. Konkurrensverkets bedömning var dock att en alltför stor del av Sysavs verksamhet riktar sig mot andra än ägarna.

Målet i Högsta förvaltningsdomstolen gällde frågan om Konkurrensverkets tillsynsbeslut var överklagbart och – om så var fallet – om beslutet inneburit ett kompetensöverskridande. 

Varken 2007 års upphandlingslag eller den nu gällande lagen från 2016 innehåller någon bestämmelse om att Konkurrensverkets tillsynsbeslut får överklagas. Högsta förvaltningsdomstolen bedömde därför överklagbarheten med utgångspunkt i allmänna förvaltningsrättsliga principer.

Vid den prövningen fann domstolen att beslutet kan antas påverka kommunernas situation på ett inte obetydligt sätt. Därmed bedöms det vara överklagbart.

Enligt Konkurrensverkets argumentation har man inte förbjudit, utan gjort en rättslig bedömning. Fast högsta instans finner att beslutet inte kan uppfattas på annat sätt än som ett förbud. Eftersom Konkurrensverket saknar befogenhet att meddela förbud innebar det att myndigheten agerat utanför sin kompetens.

Prövningstillstånd meddelas i de delar där frågan om prövningstillstånd tidigare förklarats vilande. Underinstansernas avgöranden och Konkurrensverkets beslut upphävs.

Två ledamöter var skiljaktiga. De anser att Konkurrensverkets formulering är olycklig, men att den knappast kan ha skapat intryck av förbud.

Läs mer: JuridikLagstiftningÖverprövningÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Konkurrensverket gick för långt”

  1. Magnus Calais skriver:
    2018-12-11 kl. 09:06

    En dom som sätter munkavle på myndigheter?

    Det ligger närmast till hands att hålla med de två ledamöter som var skiljaktiga. Majoritetens vilja att tolka Konkurrensverkets beslut som ett förbud, som i sin tur utgör kompetensöverskridande, pekar ju i en ny märklig riktning.

    Den första delen i domen – tolkningen – passar inte väl in i det svenska rättssystemet. En fråga är om HFD förbisett tyngden av myndigheternas skyldighet att ange skäl och grunder för sina beslut, myndigheternas serviceskyldighet, och inte minst myndigheters ansvar enligt 3 kap. 3 § skadeståndslagen för ren förmögenhetsskada som vållas av att en myndighet genom fel eller försummelse lämnar felaktiga upplysningar eller råd. Det finns inget rättssystematiskt skäl för att i förhållande till kommuner ha en annan hållning än den som gäller enskilda. Något särskilt skyddsskäl för kommuner framkommer inte heller i domen.

    En from förhoppning är att domen inte tolkas så att myndigheter, utan att ha explicit lagstöd, aldrig kan göra rättsliga bedömningar och uttala sig om rättslägen. I annat fall sätter HFD munkavle på myndigheterna.

    Men, det finns nog anledning att HFD i plenum riktar om sin rättstillämpning så att dess politiska impregnering tvättas ur. I annat fall borde frågorna som gäller rättssystematiken vid lämpligt tillfälle kunna tas upp och klargöras av Sveriges enda Högsta domstol.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!
  • “Fel slå ihop Digg och PTS”

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta