Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

JO-kritik står fast, kan inte överklagas

Andrea Sundstrand ville att JO-kritiken mot henne skulle upphävas. Fast enligt kammarrätten kan JO:s tillsynsbeslut inte överklagas.

| 2018-12-21

Andrea Sundstrand hör till landets upphandlingsjuridiskt mest tongivande profiler. Som Inköpsrådet tidigare kunnat berätta kritiserades hon för ett år sedan av Justitieombudsmannen (eller Riksdagens ombudsmän som är det officiella namnet).

Enligt JO har hennes agerande kring en ansökan om forskningsanslag stått i strid med de krav på saklighet och opartiskhet som regeringsformen ställer på statens tjänstemän.

Själv hävdar Andrea Sundstrand sin oskuld. Hon begärde därför att det ska slås fast att något fel inte är begånget eller att JO-beslutet ska upphävas. I sin överklagan för hon fram de långtgående konsekvenser som kritiken haft på hennes yrkesutövning.

Justitieombudsmannen har till uppgift att granska att myndigheter arbetar enligt de lagar och regler som styr myndighetens arbete. Kammarrätten gör samma bedömning som förvaltningsrätten kring JO:s tillsynsbeslut och det är att de inte kan överklagas.

Kammarrätten noterar Justitieombudsmannens särskilda ställning som ett extraordinärt kontrollorgan. Det är enligt domstolens mening tydligt att avsikten har varit att JO:s beslut i tillsynsärenden inte ska vara överklagbara.

Även Centrala etikprövningsnämnden har utrett turerna i den bidragsansökan som detta mål handlar om. Slutsatsen från en oenig nämnd är att Andrea Sundstrand gjort sig skyldig till oredlighet i forskning.

Inköpsrådet har sökt Andrea Sundstrand som avböjer kommentarer.

Läs mer: InsynJuridikKarriär

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "JO-kritik står fast, kan inte överklagas"

  1. Per skriver:
    2024-02-03 kl. 17:40

    JO är tyvärr en slags offentligrättslig privatjustis, en åsiktsmaskin som visserligen ofta har rätt, men inte alltid, och problemet är att JO:s beslut inte kan överklagas, och problemet är också att de friheter som JO tar sig skulle ingen annan myndighet kunna ta sig utan att det skulle bli ”JO-mässigt”. Vilken annan myndighet kan låta bli att ens svara på frågor (och svara snorkigt att vi tänker inte svara på dina skrivelser) och kan låta bli att ta upp frågor och bara skicka ut en lista på möjliga skäl där mottagaren får gissa. Har en viss om än liten inblick i JO och kan bara konstatera att det inte är något att imponeras av. Hur kunde t.ex. en av de minst kompetenta notariekollegorna få jobb på JO som föredragande, nä…

    Svara
    1. - skriver:
      2025-05-15 kl. 12:40

      Maktmissbrukare med andra ord

  2. - skriver:
    2025-05-15 kl. 12:39

    Tjänsteman på JO uppger att de ”väljer” vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts av myndighet och inte är ett beslut som förvaltningsrätten ska sköta, JO ”väljer” ärenden de personligen tycker ska utredas oavsett om det råder brister hos myndigheter.

    JO är respektlösa människor och de alla ska avslöjas för vad de verkligen är. JO är ett spel för galleriet.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud