Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inte fel med jättemånga konsulter

Upphandlingsmyndigheten vann myndighetens första överprövade upphandling. Fast förvaltningsrätten konstaterar samtidigt att det omtvistade kravet inte var optimalt utformat.

| 2017-05-02

Upphandlingsmyndighetens upphandling av upphandlingskonsulter innehåller en rejäl dos av prestige. Både för myndigheten och de företag som kommer att anlitas.

Zian var högst rangordnad i det tilldelningsbeslut som myndigheten fattade innan lucia i fjol. Det beslutet återtogs en vecka senare. I januari korades Ecenea, vars anbud först underkänts, som etta.

Upphandlingsmyndigheten efterfrågade minst två konsulter som var och en når uppställda krav på kompetens och erfarenhet. Ecenea gödslar rejält genom att presentera cv:n för inte färre än 24 konsulter. Enligt utvärderingen brister hälften av dem på något sätt i kravuppfyllelse.

Så som förfrågningsunderlaget är utformat anser Amar Al-Djaber, upphandlingskonsult på Zian, att kravet på att var och en av offererade konsulterna ska uppfylla minimikraven inte är uppfyllt. En överprövning lämnas in.

– Frågan är intressant och vägledande för hur myndigheter och enheter ska förhålla sig till prövning av anbud som dels innehåller bevisning som uppfyller minimikraven och dels bevisning som inte uppfyller minimikraven, säger han.

Förvaltningsrätten går i sin dom på Upphandlingsmyndighetens linje. Bedömningen är att Ecenea uppfyllt kvalificeringskravet och inte haft fördel av sitt ”konsultöverskott”.

Amar Al-Djaber har ännu inte bestämt sig för nästa steg, men överväger att överklaga domen.

– Det finns ett stort intresse att få ett klargörande från högre instans. Det skulle vara fel att inte överklaga domen.

Hans uppfattning är att det skulle vara förödande för upphandlare om synsättet skulle kvarstå.

– Detta innebär att upphandlaren måste pröva all bevisning som lämnas i en upphandling och reservera sig för konsulter som inte uppfyller ställda krav. Det betyder att myndigheter ska anta delar av ett anbud.

Tror du att kammarrätten i så fall skulle ta upp ärendet?

– Förvaltningsrätten har ju konstaterat att kravet inte varit optimalt utformat, så jag ser att det finns möjlighet att vinna i nästa instans.

Läs mer: AnbudKonkurrensÖverprövningÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Inte fel med jättemånga konsulter”

  1. Earnie skriver:
    2017-05-04 kl. 15:09

    Har inte detta tills viss del redan prövats genom kammarrättens dom 2971-16* där Kammarrätten höll med förvaltningsrätten i deras bedömning att när anbudsgivaren frivilligt offerera fler än den obligatoriska arbetsledaren så ska även arbetsledare nummer 2 o.s.v. uppfylla kraven?

    * Se https://inkopsradet.se/domstolskoll/ och sök på sidan efter ”överskottsinformation”. Själva domen finns direkt på https://www.konkurrensverket.se/beslut/1_20160628150323_201606271041klar.pdf

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist