Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inte fel med jättemånga konsulter

Upphandlingsmyndigheten vann myndighetens första överprövade upphandling. Fast förvaltningsrätten konstaterar samtidigt att det omtvistade kravet inte var optimalt utformat.

| 2017-05-02

Upphandlingsmyndighetens upphandling av upphandlingskonsulter innehåller en rejäl dos av prestige. Både för myndigheten och de företag som kommer att anlitas.

Zian var högst rangordnad i det tilldelningsbeslut som myndigheten fattade innan lucia i fjol. Det beslutet återtogs en vecka senare. I januari korades Ecenea, vars anbud först underkänts, som etta.

Upphandlingsmyndigheten efterfrågade minst två konsulter som var och en når uppställda krav på kompetens och erfarenhet. Ecenea gödslar rejält genom att presentera cv:n för inte färre än 24 konsulter. Enligt utvärderingen brister hälften av dem på något sätt i kravuppfyllelse.

Så som förfrågningsunderlaget är utformat anser Amar Al-Djaber, upphandlingskonsult på Zian, att kravet på att var och en av offererade konsulterna ska uppfylla minimikraven inte är uppfyllt. En överprövning lämnas in.

– Frågan är intressant och vägledande för hur myndigheter och enheter ska förhålla sig till prövning av anbud som dels innehåller bevisning som uppfyller minimikraven och dels bevisning som inte uppfyller minimikraven, säger han.

Förvaltningsrätten går i sin dom på Upphandlingsmyndighetens linje. Bedömningen är att Ecenea uppfyllt kvalificeringskravet och inte haft fördel av sitt ”konsultöverskott”.

Amar Al-Djaber har ännu inte bestämt sig för nästa steg, men överväger att överklaga domen.

– Det finns ett stort intresse att få ett klargörande från högre instans. Det skulle vara fel att inte överklaga domen.

Hans uppfattning är att det skulle vara förödande för upphandlare om synsättet skulle kvarstå.

– Detta innebär att upphandlaren måste pröva all bevisning som lämnas i en upphandling och reservera sig för konsulter som inte uppfyller ställda krav. Det betyder att myndigheter ska anta delar av ett anbud.

Tror du att kammarrätten i så fall skulle ta upp ärendet?

– Förvaltningsrätten har ju konstaterat att kravet inte varit optimalt utformat, så jag ser att det finns möjlighet att vinna i nästa instans.

Läs mer: AnbudKonkurrensÖverprövningÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Inte fel med jättemånga konsulter”

  1. Earnie skriver:
    2017-05-04 kl. 15:09

    Har inte detta tills viss del redan prövats genom kammarrättens dom 2971-16* där Kammarrätten höll med förvaltningsrätten i deras bedömning att när anbudsgivaren frivilligt offerera fler än den obligatoriska arbetsledaren så ska även arbetsledare nummer 2 o.s.v. uppfylla kraven?

    * Se https://inkopsradet.se/domstolskoll/ och sök på sidan efter ”överskottsinformation”. Själva domen finns direkt på https://www.konkurrensverket.se/beslut/1_20160628150323_201606271041klar.pdf

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget