Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inga piloter till ambulansflyget

Även om upphandlingen av de svenska ambulansflygplanen är klar sedan några månader tillbaka finns det ännu ingen som kan flyga och serva dem. Den upphandlingen har just avbrutits.

| 2019-11-13

Det svenska ambulansflygets upphandlingar fortsätter att kantas av bekymmer. Upphandlingen av själva flygplanen, som blev klar i augusti, drog ut rejält på tiden. Eftersom kraven på den enda anbudsgivaren mildrades alltför mycket vid förhandlingen dömdes kommunförbundet Svenskt Ambulansflyg att göra om.

Nu ser samma sak ut att ske med valet av företag som ska flyga och serva flottan av jetmaskiner från den schweiziska tillverkaren Pilatus. Kommunförbundet har just avbrutit den upphandlingen – där tilldelningsbeslut var planerat till februari nästa år.

Joachim Ahl är biträdande förbundsdirektör vid Svenskt Ambulansflyg. Till Västerbottens-Kuriren säger han att det som alltid med upphandlingar är ett antal utmaningar som behöver hanteras. Efter annonsering har saker uppstått som gjort att man behöver se över omfattningen:

– Vi har insett att den blev för komplex helt enkelt.

Som Inköpsrådet tidigare rapporterat ställer Svenskt Ambulansflyg höga krav på sin kommande samarbetspartner. Utöver självklar erfarenhet av luftburen ambulanstransport krävs en årlig omsättning på minst 100 miljoner kronor för att kunna komma ifråga som anbudssökande.

Upphandlingssekretess gör att Joachim Ahl inte kan gå in på detaljer. För tidningen nämner han dock bland annat projektets storlek med flera beredskapsbaser som en utmaning.

Den bärande tanken med att regionerna tillsammans ska äga, istället för att hyra, ambulansflyg är att göra vården mer jämlik över landet. Det finns också förhoppningar om sänkta kostnader och förbättrad koordinering av verksamheten.

Satsningen är omdebatterad. Region Skåne har exempelvis tvekat över kostnader och nytta. Den diskussionen lär fortsätta eftersom ekonomin är ansträngd i de flesta av landets regioner.

Läs mer: PolitikPraktisktVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Inga piloter till ambulansflyget”

  1. Anders Hellström skriver:
    2019-11-14 kl. 15:11

    Hela upplägget är helt felaktigt. Man kan inte upphandla i etapper, dvs dela upp det som man vill åstadkomma. Då vet man inte vad slutliga kostnaden blir. Man skall redan i första och enda upphandlingen ha fullständigt klart för sig totala kostnaden. Om den är acceptabel så kan man gå vidare. Om inte så måste man avstå. I det här fallet så kommer kostnaden att öka dramatiskt jämfört dagens entreprenör. Norge har precis gått över till entreprenör av kostnadsskäl. Läs i ”Vård på vingar”. Där visar man att man inte är missnöjd med dagens system. Det är bara prestige från Regionernas sida. Vi kommer att hamna på dubbla kostnaden. Athos

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026