Det svenska ambulansflygets upphandlingar fortsätter att kantas av bekymmer. Upphandlingen av själva flygplanen, som blev klar i augusti, drog ut rejält på tiden. Eftersom kraven på den enda anbudsgivaren mildrades alltför mycket vid förhandlingen dömdes kommunförbundet Svenskt Ambulansflyg att göra om.
Nu ser samma sak ut att ske med valet av företag som ska flyga och serva flottan av jetmaskiner från den schweiziska tillverkaren Pilatus. Kommunförbundet har just avbrutit den upphandlingen – där tilldelningsbeslut var planerat till februari nästa år.
Joachim Ahl är biträdande förbundsdirektör vid Svenskt Ambulansflyg. Till Västerbottens-Kuriren säger han att det som alltid med upphandlingar är ett antal utmaningar som behöver hanteras. Efter annonsering har saker uppstått som gjort att man behöver se över omfattningen:
– Vi har insett att den blev för komplex helt enkelt.
Som Inköpsrådet tidigare rapporterat ställer Svenskt Ambulansflyg höga krav på sin kommande samarbetspartner. Utöver självklar erfarenhet av luftburen ambulanstransport krävs en årlig omsättning på minst 100 miljoner kronor för att kunna komma ifråga som anbudssökande.
Upphandlingssekretess gör att Joachim Ahl inte kan gå in på detaljer. För tidningen nämner han dock bland annat projektets storlek med flera beredskapsbaser som en utmaning.
Den bärande tanken med att regionerna tillsammans ska äga, istället för att hyra, ambulansflyg är att göra vården mer jämlik över landet. Det finns också förhoppningar om sänkta kostnader och förbättrad koordinering av verksamheten.
Satsningen är omdebatterad. Region Skåne har exempelvis tvekat över kostnader och nytta. Den diskussionen lär fortsätta eftersom ekonomin är ansträngd i de flesta av landets regioner.
Hela upplägget är helt felaktigt. Man kan inte upphandla i etapper, dvs dela upp det som man vill åstadkomma. Då vet man inte vad slutliga kostnaden blir. Man skall redan i första och enda upphandlingen ha fullständigt klart för sig totala kostnaden. Om den är acceptabel så kan man gå vidare. Om inte så måste man avstå. I det här fallet så kommer kostnaden att öka dramatiskt jämfört dagens entreprenör. Norge har precis gått över till entreprenör av kostnadsskäl. Läs i ”Vård på vingar”. Där visar man att man inte är missnöjd med dagens system. Det är bara prestige från Regionernas sida. Vi kommer att hamna på dubbla kostnaden. Athos