Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inga piloter till ambulansflyget

Även om upphandlingen av de svenska ambulansflygplanen är klar sedan några månader tillbaka finns det ännu ingen som kan flyga och serva dem. Den upphandlingen har just avbrutits.

| 2019-11-13

Det svenska ambulansflygets upphandlingar fortsätter att kantas av bekymmer. Upphandlingen av själva flygplanen, som blev klar i augusti, drog ut rejält på tiden. Eftersom kraven på den enda anbudsgivaren mildrades alltför mycket vid förhandlingen dömdes kommunförbundet Svenskt Ambulansflyg att göra om.

Nu ser samma sak ut att ske med valet av företag som ska flyga och serva flottan av jetmaskiner från den schweiziska tillverkaren Pilatus. Kommunförbundet har just avbrutit den upphandlingen – där tilldelningsbeslut var planerat till februari nästa år.

Joachim Ahl är biträdande förbundsdirektör vid Svenskt Ambulansflyg. Till Västerbottens-Kuriren säger han att det som alltid med upphandlingar är ett antal utmaningar som behöver hanteras. Efter annonsering har saker uppstått som gjort att man behöver se över omfattningen:

– Vi har insett att den blev för komplex helt enkelt.

Som Inköpsrådet tidigare rapporterat ställer Svenskt Ambulansflyg höga krav på sin kommande samarbetspartner. Utöver självklar erfarenhet av luftburen ambulanstransport krävs en årlig omsättning på minst 100 miljoner kronor för att kunna komma ifråga som anbudssökande.

Upphandlingssekretess gör att Joachim Ahl inte kan gå in på detaljer. För tidningen nämner han dock bland annat projektets storlek med flera beredskapsbaser som en utmaning.

Den bärande tanken med att regionerna tillsammans ska äga, istället för att hyra, ambulansflyg är att göra vården mer jämlik över landet. Det finns också förhoppningar om sänkta kostnader och förbättrad koordinering av verksamheten.

Satsningen är omdebatterad. Region Skåne har exempelvis tvekat över kostnader och nytta. Den diskussionen lär fortsätta eftersom ekonomin är ansträngd i de flesta av landets regioner.

Läs mer: PolitikPraktisktVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Inga piloter till ambulansflyget”

  1. Anders Hellström skriver:
    2019-11-14 kl. 15:11

    Hela upplägget är helt felaktigt. Man kan inte upphandla i etapper, dvs dela upp det som man vill åstadkomma. Då vet man inte vad slutliga kostnaden blir. Man skall redan i första och enda upphandlingen ha fullständigt klart för sig totala kostnaden. Om den är acceptabel så kan man gå vidare. Om inte så måste man avstå. I det här fallet så kommer kostnaden att öka dramatiskt jämfört dagens entreprenör. Norge har precis gått över till entreprenör av kostnadsskäl. Läs i ”Vård på vingar”. Där visar man att man inte är missnöjd med dagens system. Det är bara prestige från Regionernas sida. Vi kommer att hamna på dubbla kostnaden. Athos

    Svara

Lämna ett svar till Anders Hellström Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud