Tilldelningsbeslutet i Kalmar Länstrafiks stora upphandling, värd 4,8 miljarder kronor, kom för ett år sedan. Nästa vecka träder de nya avtalen i kraft.
– Det har varit en väntan och nu känns det väldigt bra att vi är framme där vi kan visa upp vad den nya upphandlingen har gett och visa vad det kommer att ge invånarna under den kommande tioårsperiod, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör vid Kalmar Länstrafik.
Kraven i upphandlingen har fått en rad andra trafikföretag att blicka mot Kalmar. För att bussförarna skulle slippa oroas för sina jobb – och att resenärer i alla åldrar ska slippa vänja sig med nya ansikten bakom ratten – krävdes personalövertagande vid byte av entreprenör i upphandlingens större trafikpaket.
Till kravbilden hör också att all personal ska anställas under kollektivavtalsliknande former. Trots att det ännu inte finns lagkrav på meddelarskydd för personal inom kollektivtrafik som bedrivs av privata entreprenörer krävde länstrafiken även detta.
Trettio anbudsgivare kämpade om uppdragen. Bergkvarabuss och Flexbuss var särskilt lyckosamma och tar över trafik som Nobina tidigare utfört. Keolis dömde i ett tidigt skede ut upphandlingen på grund av kostnadsdrivande krav i förfrågningsunderlaget.
Senast från år 2020 ska all trafik köras på ickefossila bränslen. Förstahandsvalet är biogas och syntetisk diesel (HVO). Just det kritiserades av Keolis eftersom Kalmar län är delvis glesbefolkat och att det saknas samordning med kommunerna om tankmöjligheter på vissa ställen.
Totalt omfattar upphandlingen cirka 400 fordon som ska rulla 18 miljoner vagnkilometer per trafikår.
– Även wifi och usb-uttag hör till nyheterna på bussarna, summerar Karl-Johan Bodell.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer