Uppgifter om vem som äger svenska onoterade aktiebolag är en viktig, men samtidigt ibland ack så svårfångad information. Utan denna kunskap finns risk för att avtal tecknas med bolag som har okända eller till och med kriminella ägare.
Henrik Lehmann, marknadschef på Vembi Ägarinformation, konstaterar att det är lätt att få veta vem som sitter i en bolagsstyrelse:
– Men det är ju inte nödvändigtvis samma sak som vem som faktiskt äger bolaget.
Vembi har därför byggt upp en innehållsrik databas över ägandebilden i drygt 100 000 svenska aktiebolag. Informationen är sökbar direkt över webben.
Registret ger möjlighet att se det unika nätverket mellan ägare och styrelseledamöter. Den kopplingen kommer man inte åt någon annan stans, poängterar Henrik Lehmann:
– Man kan söka på en individs övriga styrelseengagemang och para ihop det med deras ägande.
Uppgifterna har samlats ihop med hjälp av Bolagsverket och bolagsstämmoprotokollen.
– På det sättet fångar man i allmänhet alla ägare, eller i vart fall de som gett sig till känna på bolagsstämman, oavsett storlek.
Bolagsverket har under perioden 1 september 2017 till den 31 januari i år tillfrågat Sveriges alla företag om vem som är deras så kallade verkliga huvudman. Målsättningen har, förenklat, varit att identifiera de ägare som har en ägarandel som är större än 25 procent.
Bra, men inte tillräckligt, menar Henrik Lehmann som konstaterar att ett bolag med exempelvis fyra lika stora ägare över huvud taget inte har någon verklig huvudman.
– För att fastställa vem som ligger bakom företag räcker det inte med så snäva villkor för registreringen, där heller ingen kvalitetskontroll genomförs.
Vembi betonar nyttan av att se även mindre ägare. I upphandlingssammanhang finns behov att söka på en individs övriga styrelseengagemang och ägarintressen:
– Det kan finnas ägare som genom ett par olika, till synes konkurrerande bolag, skapar karteller med sig själv för att vinna fördelar i upphandlingar.
Är det här en artikel eller en annons? Det borde kanske stå en text om att det är i samarbete med företaget i fråga åtminstone…
Hej Lotta,
Det är jag som skrivit artikeln och om jag förstår dig rätt tycker du att den är för ”reklamig”. Det är ingen annons, utan en redaktionell text. Det händer då och då att vi uppmärksammar produkter och tjänster från kommersiella aktörer som på något sätt bedöms kunna vara av nytta i upphandlingsprocessen, till exempel:
https://inkopsradet.se/juridik/han-har-samlat-alla-lagtexter-i-mobilen/
https://inkopsradet.se/upphandling/ramavtal/inkopare-baddar-for-bedrageri/
//Per