Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fast timpris och referenser tillåtet

RättsfallsanalysEn kammarrättsdom om fasta timpriser och utvärdering av anbud genom referenser och projektbeskrivningar analyseras av Joakim Lavér och Lars Lundgren, Hannes Snellman Advokatbyrå.

| 2022-05-03
Lars Lundgren och Joakim Lavér, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
När bästa förhållande mellan pris och kvalitet används som tilldelningsgrund kan en upphandlande myndighet ange fasta timpriser, och enbart utvärdera anbud genom kvalitativa element såsom referenser och projektbeskrivningar.

Bakgrund
Skurups kommun genomförde en upphandling som gällde ramavtal för måleritjänster, med bästa förhållandet mellan pris och kvalitet som tilldelningsgrund. I upphandlingsdokumenten framgick att priset för uppdragen fixerats till 400 kronor i timmen, men att kommunen i samband med avrop också skulle kunna begära att ett fast pris angavs för uppdraget.

Utvärderingen skedde genom att anbudsgivarna angav referenser från tidigare uppdrag, och lämnade in projektbeskrivningar, som sedan poängsattes. Kommunen tecknade ramavtal med tre anbudsgivare.

Stoby Måleri, som inte tilldelades ramavtal, ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Stoby Måleri angav tre grunder till varför upphandlingen borde överprövas:

För det första stred grunden för utvärdering mot LOU, eftersom den inte innefattade något priselement. Enligt Stoby Måleri gick det därför inte att bedöma vilka anbud som var de ekonomiskt mest fördelaktiga.

För det andra, menade Stoby Måleri att kommunens utvärderingsmodell lämnade ett för stort utrymme för skönsmässiga bedömningar. Det var otydligt hur ett anbud poängsattes, och förfarandet innebar därför fri bedömningsrätt för kommunen. Detta hade skadat Stoby Måleri eftersom företaget annars kunnat utforma sin projektbeskrivning annorlunda.

Slutligen menade Stoby Måleri att kvalificering och utvärdering hade blandats ihop. De frågor som kommunen använt i referensupptagningen handlade om förmågan att utföra uppdraget.

Kommunen menade å sin sida att ett fast timpris i ramavtal var förenligt med LOU. Att bestämma ett fast timpris innebar inte att frågan om pris lämnades helt till avropsprocessen.  Kommunen menade också att utvärderingsmodellen inte var för skönsmässig. En allt för detaljerad instruktion av hur projektbeskrivningen skulle utformas skulle leda till att poängen med utvärderingen gick förlorad. Att utvärderingsmodellen hade subjektiva inslag innebar inte att dessa stred mot LOU.

Slutligen ansåg kommunen att utvärderingskriterierna inte tog sikte på anbudsgivarnas förmåga och kapacitet, utan snarare kvaliteten i utförandet.

Förvaltningsrätten konstaterade att fasta timpris var förenliga med LOU, när anbudsgivarna i stället kunde konkurrera om kvalitetskriterier. När det finns ett fast pris eller ett fast timpris saknas alltså inte ett priselement.

Angående utvärderingsmodellens transparens, konstaterade förvaltningsrätten att det var tydligt att anbudsgivare skulle bifoga en projektbeskrivning och hur den skulle bedömas. Upphandlingsdokumenten var därför inte för otydliga på den punkten, menade förvaltningsrätten.

Förvaltningsrätten menade däremot att frågorna som ställdes till referenspersonerna, om anbudsgivarens samarbete med beställaren, tidshållning, kommunikation med mera, avsåg anbudsgivarens förmåga och kapacitet att utföra uppdraget. Det var därför fråga om en otillåten sammanblandning av kvalificering och utvärdering.

Här menade dock förvaltningsrätten att Stoby Måleri inte visat att bolaget i vart fall riskerat lida skada. Förvaltningsrätten avslog därför ansökan. Stoby Måleri överklagade till kammarrätten.

Kammarrättens dom
Kammarrätten konstaterade att kommunens utvärderingsmodell hade ett priselement i enlighet med LOU:s krav. I likhet med förvaltningsrätten fann kammarrätten att det var möjligt att låta priselementet i en utvärderingsmodell ha formen av ett fast pris.

I det här fallet menade kammarrätten att utvärderingsmodellen enbart hade kvalitetskriterier, men att kommunen vid avrop kunde välja om ersättning för en entreprenad skulle utgå med ett fast pris enligt offert eller med ett timpris på 400 kronor.

Detta, menade kammarrätten, var förenligt med LOU. Prismodellen gav nämligen inte kommunen någon ytterligare frihet att välja leverantör än en prismodell med enbart ett fast timpris.

Vad gällde utvärderingsmodellens transparens gjorde kammarrätten samma bedömning som förvaltningsrätten. Kammarrätten fortsatte därför med att bedöma huruvida referenstagningen och projektbeskrivningen innebar sammanblandning av kvalificeringskrav och utvärdering.

Kammarrätten fann att de frågor som ställdes till referenspersonerna var övergripande och handlade om kundnöjdhet. Det här, menade kammarrätten, var förenligt med LOU eftersom frågorna avsåg i vilken grad leverantörerna skulle kunna tillfredsställa kommunens önskemål och därför avsåg tjänsternas kvalitet. Detsamma gällde för användningen av projektbeskrivning som utvärderingskriterium.

Till skillnad från förvaltningsrätten menade kammarrätten därför att utvärderingsmodellen inte innebar en sammanblandning av kvalificeringskrav och utvärderingskriterier. Kammarrätten avslog därför överklagandet.

Analys
Domen är med sina tre separata frågor ganska omfattande. Trots det går det att utvinna en del intressanta slutsatser ur såväl förvaltningsrättens som kammarrättens dom.

Som domstolarna påpekar är fasta timpriser förenliga med LOU. Att fasta pris är förenliga med LOU när bästa förhållandet mellan pris och kvalitet används följer direkt av LOU-direktivets artikel 67(2), men kammarrätten slår alltså fast att även ett fast timpris kan användas.

Fasta timpris kan i och för sig minska priskonkurrensen, men användandet av fasta timpriser underlättar förstås också för de upphandlande myndigheterna. Myndigheterna kan då fokusera på att utvärdera kvaliteten hos de erbjudna tjänsterna och behöver inte vikta priset mot kvaliteten.

I det här fallet hade dessutom kommunen möjlighet att begära ett fast pris, vilket skapar flexibilitet i fråga om prissättningen. Med hänsyn till att möjligheten inte påverkade vilken anbudsgivare som tilldelades kontraktet ansåg kammarrätten också att en sådan modell var förenlig med LOU.

Därtill kommer frågan om tydligheten i kommunens utvärderingsmodell, och sammanblandningen av kvalificering och utvärdering. Förvaltningsrätten kom fram till att det var tydligt att en projektbeskrivning skulle lämnas in och vad den skulle innehålla, och att det är tillräckligt för att kraven i LOU ska vara uppfyllda.

Kammarrätten delar förvaltningsrättens bedömning, vilket tycks vara en rimlig slutsats. Det skulle nämligen inte gynna någon av parterna om en upphandlande myndighet alltför ingående skulle förklara vad som eftersöktes i en utvärdering.

Om utvärderingsmodellen beskrivs allmänt tillåter det ett bredare spektrum av tjänster och tillvägagångssätt än om utvärderingsmodellen måste beskrivas mycket specifikt. Det blir också svårt för en upphandlande myndighet att skilja ett bättre anbud från ett sämre om instruktionerna är så ingående att en anbudsgivare inte måste använda sin egen yrkeskunskap för att utforma projektbeskrivningen.

Vad gäller sammanblandningen menar däremot kammarrätten till skillnad från förvaltningsrätten att frågorna till referenspersonerna avsåg kundnöjdhet, vilket snarare har att göra med kvaliteten på tjänsterna än förmågan att utföra dem.

Enligt vår mening är kammarrättens slutsats fullt rimlig. När det gäller tjänster – såsom måleriarbeten – där förmåga och kvalitet är nära förknippade måste upphandlande myndigheter ges visst utrymme att själva avgöra vad som är en väl utförd tjänst.

Målnummer och domstol

Kammarrätten i Göteborg mål nummer 6337-6341-21

Juristpanelen

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: ReferenserRättsfallsanalysTilldelningsbeslutUpphandlingUtvärdering

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl