Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fälls för att ha tecknat för få avtal

Länsstyrelsen i Kronobergs län talade i upphandlingsdokumenten inte om med hur många leverantörer som man tänkt att teckna avtal. Upphandlingen måste därför göras om enligt kammarrättens dom.

| 2017-08-25

Jacksons Trädvård får rätt mot Länsstyrelsen i Kronobergs län. Upphandlingen av trädgårdsarbete måste tas om sedan länsstyrelsen brutit mot transparensprincipen.

Till en början var beskedet att ramavtal skulle tecknas med minst tre leverantörer, detta såklart under förutsättning att det kom in tillräckligt många kvalificerade anbud. Fast av tilldelningsbeslutet framgår att endast två avtal träffats.

Klagande bolag, som rankats trea i områdena Älmhult och Uppvidinge, blev därmed utan uppdrag.

Domstolen noterar att det inte fanns specificerat med hur många leverantörer som avtal skulle tecknas. I den kortfattade domen slås fast att de objektiva villkoren ska anges i något av upphandlingsdokumenten för ramavtalet.

Enligt kammarrättens mening innebär länsstyrelsens brott mot transparensprincipen att bolaget kunnat komma att lida skada. Upphandlingen ska därför göras om.

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: AnbudRamavtalÖverprövningÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

7 kommentarer på "Fälls för att ha tecknat för få avtal"

  1. dennis axelsson skriver:
    2017-08-25 kl. 09:01

    Hej!
    Jag har skrivit i FFU att vi kommer anta 3-5 i rang och 5-8 leverantörer för förnyad konkurrens. Är man då skyldig att anta 8 leverantörer i FK om de uppfyller kraven – eller kan man anta 5st fast 8 st har klarat kraven?

    Alt. att man skriver minst 5st, kan man då anta 8st?

    Svara
    1. Mattias skriver:
      2017-08-25 kl. 15:40

      Spontant skulle jag säga att en sådan skrivning inte skulle nå upp till LOU:s hårda krav på transparens och tydlighet. Man blir då skyldig att anta åtta om alla uppfyller minimikraven. Minst fem blir troligtvis ännu mer fel. Men det hade varit intressant att få det prövat.

    2. Amar Al Djaber skriver:
      2017-08-27 kl. 15:39

      Jag gör precis som du Dennis, anger att ramavtal kommer tecknas med flera och anger högsta och lägsta intervall på antal leverantörer. Ibland tar jag inte alls med något intervall och anger att ramavtal tecknas med flera dock minst tre för att täcka myndighetens behov av tjänsten ( förutsatt att det finns tillräckligt många leverantörer)

      Detta har prövats av Kammarrätten i Göteborg mål nr 6541-6544-11 och där konstaterades att det inte stred mot transparensprincipen att agera på detta sätt.

      Se även Högsta förvaltningsdomstolens dom 6787-11, 6789–6791-11 där PT inte medgavs.

    3. Jakob Waldersten skriver:
      2017-08-28 kl. 12:05

      Jag skulle starkt avråda dig från att ange ett spann liknande det du skriver. Anges istället maxantalet ni söker (se vidare nedan).

      Det rättsfall Dennis hänvisar till ska till att börja med tas med en nypa salt då upphandlingsrättstillämpningen gått mot en betydligt striktare linje de senaste åren. Vidare kan man av den hänvisade domen läsa att den upphandlande myndigheten förutom att ange att x-y antal leverantörer skulle antas också uppgav i upphandlingsdokumenten bl.a. att valet av antal leverantörer berodde på vilken kapacitet anbudsgivarna hade, alltså om x antal större aktörer med stor kapacitet kom på de första platserna så behövdes inte det tilldelas y antal ramavtal (läs och jmf. domen). Det fanns även ytterligare relevanta omständigheter avseende fördelningssättet av avtalen, och domstolen tillämpade här ett stycke i ÄLOU (5 kap. 6 §, 2 st. som inte ens finns kvar i NLOU.

      Vidare ska en upphandlande myndighet alltid kunna motivera sitt val av metod i varje enskild upphandling och anger man en möjlighet att efter anbudsöppning välja antal leverantörer så måste det kunna försvaras i ljuset av de upphandlingsrättsliga principerna.

      Slutligen har jag svårt att se varför man måste ge ett spann ö.h.t. Varför inte bara ange till max antal leverantörer man söker? Söker du ex. 5 leverantörer, men efter kvalificeringen endast har 4 kvar så kan du ju tilldela ramavtal till dessa 4. Se dock till att om du använder volymfördelning som fördelningsnyckel ha angett villkor för hur fördelningen ska omfördelas ifall färre antal anbudsgivare kvalificeras.

    4. Jakob Waldersten skriver:
      2017-08-28 kl. 12:08

      Ursäkta, blev fel namn, menade givetvis det rättsfall Amar hänvisar till.

  2. Jonna skriver:
    2017-09-04 kl. 14:19

    Amar Al Djaber

    Jag ser inte fördelen med att inte ange antalet leverantörer redan i underlaget.
    Som anbudsgivare har det hänt att vi inte lämnar in anbud på en upphandling just på grund av att antalet antagna leverantörer inte är specificerat.

    Dessa upphandlingar prioriterar vi oftast bort då det är oförutsägbart och svårt för oss att beräkna potentiell omfattning för oss. Det gör oss som leverantör mindre villiga att lägga den tid och de resurser som krävs för att lämna ett anbud.

    Svara
  3. Justinianus skriver:
    2017-09-07 kl. 12:00

    Hej Amar,

    Det kan vara godtagbart att ange ett antagningsspann endast i fall UM har uppräknat förutsättningarna för tilldelning (t.ex. högsta tillåtna prismarginal o. dyl.) i förfrågningsunderlaget eller upphandlingsannonsen.

    Se även senaste Kammarrättsdom i sakfrågan: https://www.konkurrensverket.se/beslut/1_20170731123517_1324-17.pdf

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026