Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ta kontroll över uppföljningen

Nytta, besparingar, ökat värde - syftet med våra inköp. Hur ser vi till att det händer? Ulrika Ajax fortsätter sin artikelserie om leverantörsstyrning. I del fyra tar hon upp vikten av aktiv uppföljning.

Räcker det med att vi har tydliga mål med upphandlingen som är kopplade till verksamhetsmålen, bra samverkan med våra leverantörer och en effektiv intern organisation? Wow, det låter toppen! Men vi kommer ändå inte ända fram. Vi behöver ta ett steg till och följa upp våra avtal och leveranser och konstatera att besparingen är realiserad eller att vi fick det ökade värdet vi önskade. Helt enkelt få visshet om att det vi gör leder till önskad nytta.

Hinner inte med

Det jag hör när jag pratar med inköpskollegor runt om i Sverige är att när vi har för mycket att göra på inköpsenheten, är det uppföljningen som får stryka på foten. Tyvärr är det så rätt ofta, att vi har tidsbrist. Då går man ofta tillbaka till att agera som en avtalsfabrik.

Hur ska vi kunna ta kontrollen när leverantören sköter uppföljningen?

 

När vi inte har utrymme för avtalsförvaltning och uppföljning är det nära till hands att vi litar för mycket på våra leverantörer, eller till och med ”sitter i knät” på dem. Hur ska vi kunna ta kontrollen när leverantören sköter uppföljningen åt oss? Jag har varit i en sådan situation. Vi hade inte tillgång till leverantörens uppföljningssystem och hade inget eget, så vi hade ingenting att sätta emot när leverantören kom med sin statistik. Tack vare påtryckningar och krav i nästkommande upphandling fick vi tillgång till statistiken. Det är först då, när vi har kontroll, som vi kan möta upp leverantören och vara med och styra utvecklingen. Tack och lov är situationen en helt annan nu. Med större marknads- och områdeskännedom och bättre leverantörsstyrning är vi en bättre motpart till vår leverantör. Nu kan vi utveckla leveransen tillsammans och även mäta nyttan/besparingen.

Aktiv avtalsförvaltning

Inom projektarbete är det en självklarhet att klargöra nyttorna med projektet innan det startas och sedan löpande efter projektets avslut följa upp dessa. Vi behöver göra likadant inom offentligt inköp. Jag anser att vi behöver gå hela vägen för att säkerställa att vi använder skattepengarna på bästa sätt. Vi behöver skapa utrymme för att arbeta aktivt med avtalsförvaltning, följa upp leveransen och effektmålen som är kopplade till verksamhetsmålen.

Inom Lantmäteriets IT-enhet har vi startat en pilot för att säkerställa att vi får ut önskat värde av våra inköp. Pilotområdet är leverans av externa IT-tjänster. Tidigare var funktionscheferna avtalsansvariga och leveransteamen hade ansvar för leveransen. I piloten utbildade vi ett antal avtalsansvariga som sitter i leveransteamen. De har kontroll över både leverans och avtal, vilket är en nödvändighet för att effektivt kunna styra och följa upp.

Viktiga verktyg

Vi höll en omfattande intern utbildning förra våren, bland annat inom leverantörsstyrning, inköp, avtal, avtalsuppföljning och -förvaltning samt hur man skriver en tjänstespecifikation för att de skulle ha en bra grund att stå på. Under hösten överlämnades de pågående avtalen till respektive avtalsansvarig. I år är vi igång med arbetet att aktivt säkerställa nyttan med avtalen. Två viktiga verktyg är samverkansmodellen och modellen för avtalsförvaltning. Uppföljningen kommer att göras med hjälp av NKI-mätningar, uppföljning av leveransen, avtalsvillkoren samt leverantörssamverkan. Det ska bli riktigt spännande att göra uppföljningen av piloten i höst.

Detta är del fyra i en serie om fem delar om leverantörsstyrning. Samtliga delar hittar du här:

Del 1: En bra början
Del 2: Praktiska råd 
Del 3: Bättre affärer med bra relationer
Del 4: Ta kontroll över uppföljningen
Del 5:  Så ger inköp ökad verksamhetsnytta

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025