Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ta kontroll över uppföljningen

Nytta, besparingar, ökat värde - syftet med våra inköp. Hur ser vi till att det händer? Ulrika Ajax fortsätter sin artikelserie om leverantörsstyrning. I del fyra tar hon upp vikten av aktiv uppföljning.

Räcker det med att vi har tydliga mål med upphandlingen som är kopplade till verksamhetsmålen, bra samverkan med våra leverantörer och en effektiv intern organisation? Wow, det låter toppen! Men vi kommer ändå inte ända fram. Vi behöver ta ett steg till och följa upp våra avtal och leveranser och konstatera att besparingen är realiserad eller att vi fick det ökade värdet vi önskade. Helt enkelt få visshet om att det vi gör leder till önskad nytta.

Hinner inte med

Det jag hör när jag pratar med inköpskollegor runt om i Sverige är att när vi har för mycket att göra på inköpsenheten, är det uppföljningen som får stryka på foten. Tyvärr är det så rätt ofta, att vi har tidsbrist. Då går man ofta tillbaka till att agera som en avtalsfabrik.

Hur ska vi kunna ta kontrollen när leverantören sköter uppföljningen?

 

När vi inte har utrymme för avtalsförvaltning och uppföljning är det nära till hands att vi litar för mycket på våra leverantörer, eller till och med ”sitter i knät” på dem. Hur ska vi kunna ta kontrollen när leverantören sköter uppföljningen åt oss? Jag har varit i en sådan situation. Vi hade inte tillgång till leverantörens uppföljningssystem och hade inget eget, så vi hade ingenting att sätta emot när leverantören kom med sin statistik. Tack vare påtryckningar och krav i nästkommande upphandling fick vi tillgång till statistiken. Det är först då, när vi har kontroll, som vi kan möta upp leverantören och vara med och styra utvecklingen. Tack och lov är situationen en helt annan nu. Med större marknads- och områdeskännedom och bättre leverantörsstyrning är vi en bättre motpart till vår leverantör. Nu kan vi utveckla leveransen tillsammans och även mäta nyttan/besparingen.

Aktiv avtalsförvaltning

Inom projektarbete är det en självklarhet att klargöra nyttorna med projektet innan det startas och sedan löpande efter projektets avslut följa upp dessa. Vi behöver göra likadant inom offentligt inköp. Jag anser att vi behöver gå hela vägen för att säkerställa att vi använder skattepengarna på bästa sätt. Vi behöver skapa utrymme för att arbeta aktivt med avtalsförvaltning, följa upp leveransen och effektmålen som är kopplade till verksamhetsmålen.

Inom Lantmäteriets IT-enhet har vi startat en pilot för att säkerställa att vi får ut önskat värde av våra inköp. Pilotområdet är leverans av externa IT-tjänster. Tidigare var funktionscheferna avtalsansvariga och leveransteamen hade ansvar för leveransen. I piloten utbildade vi ett antal avtalsansvariga som sitter i leveransteamen. De har kontroll över både leverans och avtal, vilket är en nödvändighet för att effektivt kunna styra och följa upp.

Viktiga verktyg

Vi höll en omfattande intern utbildning förra våren, bland annat inom leverantörsstyrning, inköp, avtal, avtalsuppföljning och -förvaltning samt hur man skriver en tjänstespecifikation för att de skulle ha en bra grund att stå på. Under hösten överlämnades de pågående avtalen till respektive avtalsansvarig. I år är vi igång med arbetet att aktivt säkerställa nyttan med avtalen. Två viktiga verktyg är samverkansmodellen och modellen för avtalsförvaltning. Uppföljningen kommer att göras med hjälp av NKI-mätningar, uppföljning av leveransen, avtalsvillkoren samt leverantörssamverkan. Det ska bli riktigt spännande att göra uppföljningen av piloten i höst.

Detta är del fyra i en serie om fem delar om leverantörsstyrning. Samtliga delar hittar du här:

Del 1: En bra början
Del 2: Praktiska råd 
Del 3: Bättre affärer med bra relationer
Del 4: Ta kontroll över uppföljningen
Del 5:  Så ger inköp ökad verksamhetsnytta

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026