Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ta kontroll över uppföljningen

Nytta, besparingar, ökat värde - syftet med våra inköp. Hur ser vi till att det händer? Ulrika Ajax fortsätter sin artikelserie om leverantörsstyrning. I del fyra tar hon upp vikten av aktiv uppföljning.

Räcker det med att vi har tydliga mål med upphandlingen som är kopplade till verksamhetsmålen, bra samverkan med våra leverantörer och en effektiv intern organisation? Wow, det låter toppen! Men vi kommer ändå inte ända fram. Vi behöver ta ett steg till och följa upp våra avtal och leveranser och konstatera att besparingen är realiserad eller att vi fick det ökade värdet vi önskade. Helt enkelt få visshet om att det vi gör leder till önskad nytta.

Hinner inte med

Det jag hör när jag pratar med inköpskollegor runt om i Sverige är att när vi har för mycket att göra på inköpsenheten, är det uppföljningen som får stryka på foten. Tyvärr är det så rätt ofta, att vi har tidsbrist. Då går man ofta tillbaka till att agera som en avtalsfabrik.

Hur ska vi kunna ta kontrollen när leverantören sköter uppföljningen?

 

När vi inte har utrymme för avtalsförvaltning och uppföljning är det nära till hands att vi litar för mycket på våra leverantörer, eller till och med ”sitter i knät” på dem. Hur ska vi kunna ta kontrollen när leverantören sköter uppföljningen åt oss? Jag har varit i en sådan situation. Vi hade inte tillgång till leverantörens uppföljningssystem och hade inget eget, så vi hade ingenting att sätta emot när leverantören kom med sin statistik. Tack vare påtryckningar och krav i nästkommande upphandling fick vi tillgång till statistiken. Det är först då, när vi har kontroll, som vi kan möta upp leverantören och vara med och styra utvecklingen. Tack och lov är situationen en helt annan nu. Med större marknads- och områdeskännedom och bättre leverantörsstyrning är vi en bättre motpart till vår leverantör. Nu kan vi utveckla leveransen tillsammans och även mäta nyttan/besparingen.

Aktiv avtalsförvaltning

Inom projektarbete är det en självklarhet att klargöra nyttorna med projektet innan det startas och sedan löpande efter projektets avslut följa upp dessa. Vi behöver göra likadant inom offentligt inköp. Jag anser att vi behöver gå hela vägen för att säkerställa att vi använder skattepengarna på bästa sätt. Vi behöver skapa utrymme för att arbeta aktivt med avtalsförvaltning, följa upp leveransen och effektmålen som är kopplade till verksamhetsmålen.

Inom Lantmäteriets IT-enhet har vi startat en pilot för att säkerställa att vi får ut önskat värde av våra inköp. Pilotområdet är leverans av externa IT-tjänster. Tidigare var funktionscheferna avtalsansvariga och leveransteamen hade ansvar för leveransen. I piloten utbildade vi ett antal avtalsansvariga som sitter i leveransteamen. De har kontroll över både leverans och avtal, vilket är en nödvändighet för att effektivt kunna styra och följa upp.

Viktiga verktyg

Vi höll en omfattande intern utbildning förra våren, bland annat inom leverantörsstyrning, inköp, avtal, avtalsuppföljning och -förvaltning samt hur man skriver en tjänstespecifikation för att de skulle ha en bra grund att stå på. Under hösten överlämnades de pågående avtalen till respektive avtalsansvarig. I år är vi igång med arbetet att aktivt säkerställa nyttan med avtalen. Två viktiga verktyg är samverkansmodellen och modellen för avtalsförvaltning. Uppföljningen kommer att göras med hjälp av NKI-mätningar, uppföljning av leveransen, avtalsvillkoren samt leverantörssamverkan. Det ska bli riktigt spännande att göra uppföljningen av piloten i höst.

Detta är del fyra i en serie om fem delar om leverantörsstyrning. Samtliga delar hittar du här:

Del 1: En bra början
Del 2: Praktiska råd 
Del 3: Bättre affärer med bra relationer
Del 4: Ta kontroll över uppföljningen
Del 5:  Så ger inköp ökad verksamhetsnytta

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift