Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre affärer med bra relationer

Ulrika Ajax fortsätter sin artikelserie om leverantörsstyrning. I del tre tipsar hon om hur man gör goda affärer genom att så tidigt som möjligt utvecklar bra relationer med leverantörerna

Vi är på frammarsch! Inom offentligt inköp samverkar och kommunicerar vi mer än någonsin med våra leverantörer. Jag är helt övertygad om att det bidrar till att vi använder skattemedlen ännu mer effektivt. Leverantörssamverkan är en nyckel till att göra goda affärer.

Upphandlingsmyndigheten har sedan något år tillbaka arbetat med tidig dialog, enligt norsk modell med dess Avdeling for offentlige anskaffelser i spetsen. Vi använder våra förfrågningsunderlag som RFI:er (Request For Information). Vi håller hearings, leverantörsträffar och inspireras av den privata inköpssfärens arbete med SRM (Supplier Relationship Management). SRM omfattar bland annat leverantörssegmentering och optimering av leverantörsportföljen, hur vi kan utveckla leverantörsrelationen och leverantörsstyrningen.

När avtalet är klart och leverantören är vald börjar det huvudsakliga arbetet med att utveckla våra leverantörsrelationer.

 

Dela in leverantörerna i grupper

Hur ska vi då välja ut de leverantörer vi ska utveckla vår samverkan med? Ett sätt är att dela in dem i strategiska, taktiska och operativa leverantörer.

Kraljics modell för leverantörsportföljanalys är ett bra stöd i segmenteringen av leverantörerna. På Lantmäteriet använder vi Kraljics modell i kombination med ett antal kriterier, för att välja ut våra strategiska leverantörer. Vi tittar på storlek på spenden, det vill säga hur mycket vi köper från leverantören, leveransrisk och hur kritisk leverantören är för vår verksamhet. Hur leverantören kan påverka vår framtida affärsverksamhet och förverkligandet av våra mål genom att agera proaktivt och innovativt är en viktig parameter.

Ett kriterieområde som är svårt att ställa krav på i förfrågningsunderlaget, är de mjuka värdena som värdegrund, kultur och syn på relationen. Dessa mjuka värden kan vara avgörande för om vi får ut önskad nytta av avtalet. Som det ser ut idag får vi arbeta på relationen när vi har tecknat ett avtal och hoppas att leverantören lever upp till de värden som vi har uttryckt i förfrågningsunderlaget. För att göra goda affärer tror jag att det är oerhört viktigt att ge tid till att utveckla relationen. Apoteket ser relationen som ett äktenskap och vårdar den därefter. Metoden de har använt kallas Marriage Counselling.

 

Enhetlig styrning från början

När man valt ut ett antal strategiska leverantörer, förslagsvis 2-5 stycken, underlättar det om man har en enhetlig styrning för leverantörsutvecklingen. På Lantmäteriet har vi utvecklat en samverkansmodell för våra leverantörsrelationer. Detta för att vi ska ha en effektiv leverantörsstyrning, samt att göra det enklare för vår organisation att ”prata med en röst”. Vi skickar med samverkansmodellen i förfrågningsunderlaget så att det blir tydligt hur vi kommer att samverka under avtalstiden.

Samverkansmodellen innehåller förslag på agendapunkter, mötesdeltagare, hur ofta vi träffas för respektive nivå; strategisk, taktisk och operativ nivå. När det är komplicerade leveranser som omfattar hela organisationen, gör vi en intern samverkansmodell som speglar den vi har med leverantören. Leverantörerna verkar tycka om att ha många vägar in hos kunden. Tack vare den interna och externa samverkansmodellen undviker vi detta och spar tid på båda sidor om affären genom att följa de kontaktvägar vi har beslutat.

 

Skapa en handbok tillsammans

För att fördjupa samverkan går det att göra som bland Trafikverket och CSC har gjort. De har utvecklat en samverkanshandbok tillsammans med några av sina sourcingleverantörer och den styr samverkan inom leveransen. Då är man inne på att utveckla ett partnerskap. Oftast är samverkansperioden fyra år, men många anser att det är för kort tid. Jag är övertygad om att det är möjligt. Genom att ”lära känna” leverantörerna långt tidigare i processen, får vi en flygande start in i det gemensamma arbetet så snart avtalet börjar gälla. Några exempel på hur vi kan göra det är tidig dialog, innovationsupphandling och konkurrenspräglad dialog (KPD). Även inom kategoristyrningen arbetar man att hantera marknaden, vilket innebär att vi känner marknaden, hur den ser på oss, är insatta i trender, leverantörer och produktutveckling.

 

Underlätta problemlösning

En leverantör som agerar som vår partner vill hela tiden göra sitt bästa för att hjälpa oss uppnå våra mål. Eftersom de förstår och kan vår verksamhet och att de är experter inom sitt område, kan de som har större träffsäkerhet erbjuda oss den mest kostnadseffektiva lösningen – förutsatt att det är vad vi vill ha. Det ökar också våra möjligheter att få innovativa lösningar och att skapa smartare sätt att leverera.

Goda relationer gör att vi har lättare att ha fokus på en bra lösning när det trasslar till sig. I stället för att sitta på var sin sida och räkna timmar, kronor och vem som sade vad samtidigt som tiden bara går, ser vi till det bästa för affären och finner en väg där båda parter känner sig nöjda.

God kunskap om våra leverantörer och leverantörsmarknaden ger oss bättre förutsättningar att skriva krispiga förfrågningsunderlag och att träffa rätt när vi går ut i upphandling.

Detta är del tre i en serie om fem delar om leverantörsstyrning. Samtliga delar hittar du här:

Del 1: En bra början
Del 2: Praktiska råd 
Del 3: Bättre affärer med bra relationer
Del 4: Ta kontroll över uppföljningen
Del 5:  Så ger inköp ökad verksamhetsnytta

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna