Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre affärer med bra relationer

Ulrika Ajax fortsätter sin artikelserie om leverantörsstyrning. I del tre tipsar hon om hur man gör goda affärer genom att så tidigt som möjligt utvecklar bra relationer med leverantörerna

Vi är på frammarsch! Inom offentligt inköp samverkar och kommunicerar vi mer än någonsin med våra leverantörer. Jag är helt övertygad om att det bidrar till att vi använder skattemedlen ännu mer effektivt. Leverantörssamverkan är en nyckel till att göra goda affärer.

Upphandlingsmyndigheten har sedan något år tillbaka arbetat med tidig dialog, enligt norsk modell med dess Avdeling for offentlige anskaffelser i spetsen. Vi använder våra förfrågningsunderlag som RFI:er (Request For Information). Vi håller hearings, leverantörsträffar och inspireras av den privata inköpssfärens arbete med SRM (Supplier Relationship Management). SRM omfattar bland annat leverantörssegmentering och optimering av leverantörsportföljen, hur vi kan utveckla leverantörsrelationen och leverantörsstyrningen.

När avtalet är klart och leverantören är vald börjar det huvudsakliga arbetet med att utveckla våra leverantörsrelationer.

 

Dela in leverantörerna i grupper

Hur ska vi då välja ut de leverantörer vi ska utveckla vår samverkan med? Ett sätt är att dela in dem i strategiska, taktiska och operativa leverantörer.

Kraljics modell för leverantörsportföljanalys är ett bra stöd i segmenteringen av leverantörerna. På Lantmäteriet använder vi Kraljics modell i kombination med ett antal kriterier, för att välja ut våra strategiska leverantörer. Vi tittar på storlek på spenden, det vill säga hur mycket vi köper från leverantören, leveransrisk och hur kritisk leverantören är för vår verksamhet. Hur leverantören kan påverka vår framtida affärsverksamhet och förverkligandet av våra mål genom att agera proaktivt och innovativt är en viktig parameter.

Ett kriterieområde som är svårt att ställa krav på i förfrågningsunderlaget, är de mjuka värdena som värdegrund, kultur och syn på relationen. Dessa mjuka värden kan vara avgörande för om vi får ut önskad nytta av avtalet. Som det ser ut idag får vi arbeta på relationen när vi har tecknat ett avtal och hoppas att leverantören lever upp till de värden som vi har uttryckt i förfrågningsunderlaget. För att göra goda affärer tror jag att det är oerhört viktigt att ge tid till att utveckla relationen. Apoteket ser relationen som ett äktenskap och vårdar den därefter. Metoden de har använt kallas Marriage Counselling.

 

Enhetlig styrning från början

När man valt ut ett antal strategiska leverantörer, förslagsvis 2-5 stycken, underlättar det om man har en enhetlig styrning för leverantörsutvecklingen. På Lantmäteriet har vi utvecklat en samverkansmodell för våra leverantörsrelationer. Detta för att vi ska ha en effektiv leverantörsstyrning, samt att göra det enklare för vår organisation att ”prata med en röst”. Vi skickar med samverkansmodellen i förfrågningsunderlaget så att det blir tydligt hur vi kommer att samverka under avtalstiden.

Samverkansmodellen innehåller förslag på agendapunkter, mötesdeltagare, hur ofta vi träffas för respektive nivå; strategisk, taktisk och operativ nivå. När det är komplicerade leveranser som omfattar hela organisationen, gör vi en intern samverkansmodell som speglar den vi har med leverantören. Leverantörerna verkar tycka om att ha många vägar in hos kunden. Tack vare den interna och externa samverkansmodellen undviker vi detta och spar tid på båda sidor om affären genom att följa de kontaktvägar vi har beslutat.

 

Skapa en handbok tillsammans

För att fördjupa samverkan går det att göra som bland Trafikverket och CSC har gjort. De har utvecklat en samverkanshandbok tillsammans med några av sina sourcingleverantörer och den styr samverkan inom leveransen. Då är man inne på att utveckla ett partnerskap. Oftast är samverkansperioden fyra år, men många anser att det är för kort tid. Jag är övertygad om att det är möjligt. Genom att ”lära känna” leverantörerna långt tidigare i processen, får vi en flygande start in i det gemensamma arbetet så snart avtalet börjar gälla. Några exempel på hur vi kan göra det är tidig dialog, innovationsupphandling och konkurrenspräglad dialog (KPD). Även inom kategoristyrningen arbetar man att hantera marknaden, vilket innebär att vi känner marknaden, hur den ser på oss, är insatta i trender, leverantörer och produktutveckling.

 

Underlätta problemlösning

En leverantör som agerar som vår partner vill hela tiden göra sitt bästa för att hjälpa oss uppnå våra mål. Eftersom de förstår och kan vår verksamhet och att de är experter inom sitt område, kan de som har större träffsäkerhet erbjuda oss den mest kostnadseffektiva lösningen – förutsatt att det är vad vi vill ha. Det ökar också våra möjligheter att få innovativa lösningar och att skapa smartare sätt att leverera.

Goda relationer gör att vi har lättare att ha fokus på en bra lösning när det trasslar till sig. I stället för att sitta på var sin sida och räkna timmar, kronor och vem som sade vad samtidigt som tiden bara går, ser vi till det bästa för affären och finner en väg där båda parter känner sig nöjda.

God kunskap om våra leverantörer och leverantörsmarknaden ger oss bättre förutsättningar att skriva krispiga förfrågningsunderlag och att träffa rätt när vi går ut i upphandling.

Detta är del tre i en serie om fem delar om leverantörsstyrning. Samtliga delar hittar du här:

Del 1: En bra början
Del 2: Praktiska råd 
Del 3: Bättre affärer med bra relationer
Del 4: Ta kontroll över uppföljningen
Del 5:  Så ger inköp ökad verksamhetsnytta

 

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025