Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Leverantörsstyrning: praktiska råd

Ulrika Ajax fortsätter sin artikelserie om leverantörsstyrning. I del två tipsar hon om hur man rent praktiskt förbättrar och effektiviserar inköpsarbetet genom avtalsöversikt, spendanalys och leverantörsutveckling.

Att arbeta med leverantörsstyrning är ett sätt att se till att vi får ut mesta nyttan av våra skattepengar. Så länge vi gör någonting för att förbättra leverantörsstyrningen blir resultatet bättre än om vi inte gör någonting.

Vilka aktiviteter ska vi lägga tid och resurser på? Det beror såklart på hur mycket vi redan har gjort inom detta område.

Det finns någon form av hygiennivå. En upphandlingschef i en kommun sa till mig en gång att om de skulle sätta en person på att kvalitetsgranska alla fakturorna (att fakturorna stämmer överens med gjorda beställningar och avtalade priser) hade de på nolltid tjänat in den medarbetarens lönekostnader.

Har man inte möjlighet att anställa, trots ett vinnande business case, är e-handelssystemet en lösning. När vi använder e-handelssystemen fullt ut kommer vi att få detta på köpet. Dock kommer det nog att dröja många år innan vi har alla våra leverantörer i systemet.

Att ha koll på sina avtal hör också till de första saker som bör hanteras. Det behöver inte vara krångligt att skapa sig denna överblick. Saknas tillgång till en avtalsdatabas, även om de flesta upphandlingssystem har en sådan, funkar Excel.

Med en aktuell avtalsöversikt kommer vi ganska långt. Vi kan säga upp avtalen i tid, starta nya upphandlingar i tid, och undvika otillåtna direktupphandlingar (otillåtna förlängningar).

Tar vi detta ett steg längre och pratar avtalsförvaltning kan vi göra även det mer eller mindre avancerat. Önskeläget är att ha en ansvarig avtalsförvaltare som har full koll på innehållet i avtalet, leveransen och leverantörsrelationen, samt styr efter detta.

En aktivitet som kräver en större insats, men som ger frukt tämligen omgående, är att beräkna sin spend. Spend är våra kostnader för gjorda inköp, fördelade på produktkategorier. Där kan vi se organisationens köpmönster: hur mycket man köper, vem som köper, vilka våra största leverantörer är samt se hur lång leverantörssvansen är, det vill säga alla leverantörer med små värden.

Att analysera spenden ger underlag till beslut som konsolidering av avtal, nya upphandlingar och val av strategiska leverantörer. Spenden är en av grunderna i kategoristyrt inköpsarbete.

Hur är det då med relationerna med leverantören samt leverantörsutvecklingen? Det har länge varit ett tabuområde för oss inom den offentliga sfären.

Vi har varit alltför försiktiga med att träffa våra leverantörer för att undvika risker som att bryta mot principerna likabehandling och diskriminering. Tack och lov håller detta på att förändras.

Att ge leverantörerna möjlighet att bidra med sitt kunnande och ta bättre kontroll över leveransen – i och med att vi sitter i förarsätet – är två områden där vi kan skapa värde för våra verksamheter. Leverantörsrelationer och leverantörsutveckling kommer jag att utveckla i nästa inlägg.

När vi tränger djupare och blir mer specifika finns en olöst utmaning – i alla fall för mig. Hur kan vi styra valet av leverantörer? Vi har mest fokus på leverantörsstyrning när vi har en leverantör att styra, alltså när vi har ett avtal och en avtalad leverans.

Backar vi lite i processen, till när vi skriver vårt förfrågningsunderlag, önskar jag att vi kunde göra mer i kvalificeringskraven än vad som idag är tillåtet. Det jag tänker på är när vi ska upphandla ett partnerskap, när det handlar om en strategiskt viktig leverans.

Då skulle jag vilja ställa krav som leder till att vi får en leverantör som ”passar” oss – för att säkra att leverantörens företagskultur matchar vår företagskultur och att de förstår våra utmaningar. En möjlighet jag har provtryckt med jurist är att föra in det under krav på leverantörens yrkeskunnande och använda kap 11 kap 13 § i LOU.

Hur kan jag säkerställa att den leverantör som jag kommer att teckna avtal med fungerar som partner? Ett fyra år långt avtal med en leverantör som inte förstår oss och våra utmaningar. Det är katastrof!

Har du en framkomlig väg? Hör i så fall av dig! Just nu står jag och trampar vatten i denna fråga.

Visst är det spännande? Så många möjligheter att göra förbättringar. Vår utmaning är att vi oftast har för lite tid och resurser för att aktivt arbeta med leverantörsstyrning.

Som möjlighet att få stöd kan jag nämna att Upphandlingsmyndigheten håller på att skriva två vägledningar inom detta område. I mars-april ska de publicera en vägledning för avtalsförvaltning. Senare i år kommer vägledningen för hur vi kan arbeta med spenden.

Detta är del två i en serie om fem delar om leverantörsstyrning. Samtliga delar hittar du här:

Del 1: En bra början
Del 2: Praktiska råd 
Del 3: Bättre affärer med bra relationer
Del 4: Ta kontroll över uppföljningen
Del 5:  Så ger inköp ökad verksamhetsnytta

 

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025