Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ekonomisk uppföljning i tre nivåer

AvtalsuppföljningDEL 9 Den ekonomiska uppföljningen är inte bara en retroaktiv analys av verksamhetens inköp. Den ger också indikationer på beställarnas och leverantörernas tolkning av avtalsvillkoren. Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko går igenom tre ambitionsnivåer för uppföljningen.

| 2024-03-04
Bo Cederberg och Marina Ignatushchenko, Gaveto.

I vår föregående artikel föreslog vi att ni väljer ett par avtal som pilotprojekt som ska ge er kunskaper, färdigheter och insikter för tillämpning i större uppföljningsprojekt. Pilotprojekt 1 kan vara ett avtal för upphandlingskonsulter – ett bra val då en avtalscontroller är kunnig inom upphandlingsområdet.

Pilotprojekt 2 kan vara ett avtal för kontorsmaterial där varukategorierna är lätta att förstå. Kontrollera även andra avtal från er Avtalslista eller Klassificeringslista som vi beskrivit i artikelserien.

Den ekonomiska uppföljningen är inte bara en retroaktiv analys av verksamhetens inköp kopplat till avtalet i fråga; den ger ledtrådar och indikationer på beställarnas och leverantörernas tolkning och tillämpning av avtalsvillkoren.

En skicklig avtalscontroller får ut så mycket mer än bara siffror ur den ekonomiska uppföljningen till sin uppföljningsrapport!

Vi har skapat rutiner för ekonomisk uppföljning med tre ambitionsnivåer – Small, Medium och Large. För dessa behöver ni tillgång till ekonomisystemet och möjlighet att se fakturaunderlagen.

Börja på nivå Small med era pilotprojekt. Fortsätt till nivå Medium, gå sedan vidare till nivå Large och se hur mycket ni kan och hinner göra.

Small är en enklare spendanalys som används för att bedöma leverantörstrohet och identifiera eventuella otillåtna direktupphandlingar.

På denna nivå analyseras inköp under en viss period från utvalda leverantörer och/eller konton från leverantörer med och utan avtal som säljer liknande tjänster eller varor till organisationen.

För Pilotprojekt 1, ta fram antal fakturor och fakturabelopp för varje upphandlingskonsultföretag med avtal. Om ni vet eller misstänker att andra företag anlitas för liknande uppdrag, ta fram samma uppgifter om dem.

För Pilotprojekt 2, ta fram antal fakturor och fakturabelopp för varje leverantör på avtalet. Om ni har en Spendlista som vi beskrivit i vår artikelserie, se om ni känner igen andra företag inom samma bransch på den. Ni kan också identifiera dessa med hjälp av kontering av fakturor.

Nu kan ni se om rangordningen följs, hur bra leverantörstroheten är, och hur nära avtalets takvolym ni är.

Medium är en mer detaljerad kartläggning av inköp från utvalda leverantörer inom ett visst avtal eller avtalsområde.

I detta steg görs olika sorteringar av inköpsdata, till exempel per beställare, period, avtalsområde, tjänstetyp eller artikelnummer.

Utgå ifrån data från uppföljningsrapport Small, komplettera fakturauppgifterna i den med information som finns i utdraget ur ekonomisystemet såsom beställare, datum, projektnummer. Om antalet fakturor är för stort, begränsa det till 100-200 stycken för varje projekt.

För Pilotprojekt 1 kan ni behöva titta på fakturaunderlagen för att se konsulternas namn och uppdragsbeskrivning. För Pilotprojekt 2 är det bra att kunna se beställarnas namn, kompletta artikelnamn eller rabattsatser.

Tänk på de ”heta punkterna” från Avtalets checklista som vi beskrivit i en tidigare artikel – kan någon av dem kontrolleras i detta skede? Redovisa, klassificera, sortera och gruppera uppgifterna.

En mer nyanserad bild träder nu fram: exempelvis kan ni se hur mycket varje projekt omsätter, hur mycket konsulterna fakturerat per projekt, vilka beställare som använder avtalen, om ni får de utlovade rabatterna, och vilka beställningsfrekvenser olika produkttyper har.

Uppföljningsrapport Medium är ett bra underlag för intern kartläggning av inköp på avtalet eller inför leverantörsmöten. Den ger er en första inblick i avtalstrohet.

Large är en omfattande analys av inköp från leverantörer inom ett avtal eller avtalsområde. Den inkluderar analys och jämförelse av priser och villkor och information om otillåtna inköp.

Uppföljningsrapport Large ger en helhetsbild av er avtalstrohet, besparingspotential och inköpsbehov. Den är en förutsättning för en förbättrad kravspecifikation till en kommande upphandling.

I detta steg djupdyker vi i leverantörsfakturor samt kontrollerar uppfyllnad av övriga krav som inte framgår av dem.

Börja med att välja 50-100 fakturor från en viss period. Vill ni göra stickprov måste ni använda regler för statistiskt representativa urval.

Gör en tabell med fakturauppgifter från ekonomisystemet, komplettera den med relevanta data från fakturor och fakturaunderlag: priser, rabattsatser, beställare, uppdragsbeskrivning, avgifter och så vidare.

Nu är det dags att jämföra det ni ser med prisuppgifter från Avtalets checklista. Är priserna, rabatterna, avgifterna och procentuella påslag korrekta? Även om dessa inköp har gått igenom e-handelsverktyget kan de felaktiga uppgifterna ha funnits med från början eftersom in-data inte granskas löpande av avtalskunniga.

Notera alla avvikelser i samma tabell. Vi rekommenderar att ni redovisar de avtalade värdena bredvid för att kunna räkna ut eventuella felfaktureringar och ställa återbetalningskrav.

Finns det andra heta punkter som ni kan följa upp när ni granskar fakturor? Är tjänstebeskrivningarna enligt avtalet? Är leveransvillkoren korrekta? Finns det några konstigheter i dagböckerna? Förekommer andra produkter än de avtalade på fakturorna? Tänk på att majoriteten av avvikelser som beskrivits i vår artikelserie har vi identifierat med hjälp av denna process.

När ni inte kan dra slutsatser och behöver förtydligande, tveka inte, be verksamheten om hjälp. En beställare kan ha koll på hur bra leverantören klarar av avtalad inställelsetid. En projektledare kan bedöma vilken insats konsulten gjort i projektet. En verksamhetsansvarig bör veta hur bra leveransschemat fungerar.

Vissa systematiska fel kan bero på leverantörerna. Vi minns hur en leverantör konsekvent och i god tro fakturerade enligt det utgångna avtalet. I ett annat fall tillämpade en leverantör minst fem olika leveransvillkor på sina fakturor (inget av dem var korrekt).

I nästa artikel berättar vi om hur man skriver uppföljningsrapporter, presenterar dem för olika intressenter och målgrupper, och skapar tydlig och relevant avtalsinformation.

Bo Cederberg
Marina Ignatushchenko
Gaveto

Serien Avtalsuppföljning – en cirkulär process:

Del 1: Följa upp avtal – en cirkulär process
Del 2: Ekonomisk uppföljning i praktiken
Del 3: Viktigt med bra kvalificeringskrav
Del 4: Börja med avtalsuppföljning
Del 5: Tre steg för att nå önskat resultat
Del 6: Håll koll på de ”heta punkterna”
Del 7: Sök besparingar i de offentliga inköpen
Del 8: Avtalsuppföljning på åtta veckor
Del 9: Ekonomisk uppföljning i tre nivåer
Del 10: Avtalscontrollern – en nyckelperson

Läs mer: Avtalsuppföljning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas

Nytt från Upphandling24

  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU