Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skatteskulder – uteslutning eller inte uppfyllt obligatoriskt krav?

Kammarrätten i Göteborg, 2019-01-07, mål nr 2375–18, Obligatoriska krav, Uteslutning

En kommun upphandlade färdtjänst enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. En leverantör som hade uteslutits, och som påstods inte hade fullgjort sina skyldigheter avseende betalning av skatter, ansökte om överprövning och yrkade rättelse i form av en ny utvärdering med beaktande av anbudet från denne.

Leverantören menade att kommunen i strid med både likabehandlings- och proportionalitetsprinciperna hade förkastat anbudet. Om kommunen hade agerat korrekt skulle leverantören, som hade det lägsta jämförelsepriset, tilldelats kontraktet, varför kommunens överträdelse av LOU inneburit skada eller risk för skada för leverantören. Enligt leverantören var man endast två dagar sen med skatteinbetalningen. Den korta tiden mellan skattedeklarationen och betalningen och beloppets storlek gjorde uteslutandet till en oproportionerlig åtgärd. Vidare menade leverantören att denne, i strid med 13 kap. 4 § LOU, inte fått tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över de omständigheter som kommunen ansåg utgjorde skäl för uteslutning. Kommunen hade varken förklarat att de omständigheter som under korrespondensen mellan parterna efterfrågades kunde utgöra skäl för uteslutning eller gett leverantören skälig tid att komma in med sitt yttrande, varför undantag för uteslutning enligt 13 kap. 5 § andra stycket LOU förelåg.

Kommunen bestred ansökan och menade att skäl för uteslutning förelåg. Leverantörens skatteskulder hade kontrollerats vid två tillfällen under anbudsutvärderingsprocessen, både dagen då tilldelningsbeslutet fattades och två veckor tidigare. Kontrollen visade att leverantören hade skatteskulder på drygt en miljon kronor. Information om att denna skatteskuld var betald inkom till kommunen först efter att tilldelningsbeslutet hade fattats. Det framgick dessutom tydligt av korrespondensen mellan parterna att skatteskulden kunde utgöra grund för uteslutning.

Förvaltningsrätten konstaterade att leverantören samma dag som tilldelningsbeslutet fattades hade förfallna skatteskulder som uppgick till 1 156 254 kronor, och att leverantören redan två veckor tidigare hade informerats om att sådana omständigheter kunde utgöra skäl för uteslutning. Det framgick även i förfrågningsunderlaget att ett obligatoriskt krav var att anbudsgivaren skulle vara fri från skuld för svenska skatter.

Den tid som kommunen hade gett leverantören att visa att skulden var betald var visserligen mycket kort, men eftersom leverantören redan tidigare blivit informerad om konsekvenserna av förekommen skatteskuld och själv borde ha uppmärksammat den aktuella skatteskulden ansåg förvaltningsrätten att svarstiden varit skälig. Kommunen hade haft fog för sin bedömning att leverantören inte hade fullgjort sina skyldigheter avseende betalning av skatter, varför förkastandet av anbudet varken stred mot likabehandlings- eller proportionalitetsprincipen. Ansökan om överprövning avslogs.

Leverantören överklagade till kammarrätten, där myndigheten ändrade sitt försvar på så sätt att man i första hand menade att det inte varit fråga om en uteslutning av leverantören. Kravet att anbudsgivarna skulle vara fria från skuld för skatter var enligt kommunen ett kvalificeringskrav, eller ett obligatoriskt krav, enligt 14 kap. LOU, varför det i stället varit fråga om ett förkastande av leverantörens anbud på grund av bristande kravuppfyllelse.

Kammarrätten ansåg att kravet på skuldfrihet som uppställts i förfrågningsunderlaget inte kunde anses ta sikte på någon annan situation än den som regleras i 13 kap. 2 § andra stycket LOU. Kravet kunde därmed inte enligt kammarrätten uppfattas som ett kvalificeringskrav enligt 14 kap. LOU. Frågan var då om förutsättningarna för uteslutning av leverantören enligt 13 kap. 2 § LOU varit uppfyllda och om leverantören hade fått tillfälle att yttra sig före uteslutningsbeslutet i enlighet med 13 kap. 4 § LOU.

Kammarrätten redogjorde för den korrespondens om leverantörens skatteskulder, som pågått mellan parterna under de två veckor som föregick tilldelningsbeslutet, och konstaterade både att leverantören hade fått tillfälle att yttra sig över skatteskulderna i enlighet med 13 kap. 4 § LOU och att kommunen hade haft fog för att utesluta leverantören i enlighet med 13 kap. 2 § andra stycket LOU. Med hänsyn till skatteskuldens storlek var uteslutning en proportionell åtgärd. Att tillåta leverantören att delta i upphandlingen trots den avsevärda skatteskulden skulle ha stridit mot likabehandlingsprincipen. Kammarrätten avslog därför överklagandet. Det var således korrekt av kommunen att utesluta leverantören på grund av skatteskulderna.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist