Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Oproportionerligt och godtyckligt att kräva tio referensuppgifter i prioritetsordning, när enbart en referens skulle kontrolleras och möjlighet fanns att ta annan intern referens

Kammarrätten i Göteborg, 2018-11-28, mål nr 2974-18, Referenser, Utvärdering

En kommun upphandlade ramavtal för tekniska konsulttjänster och tio leverantörer fick avtal. Leverantör A kom på elfte plats i rangordningen och ansökte om överprövning.

A ansåg att referenserna skötts på ett godtyckligt, otydligt och icke-likabehandlande sätt, då anbudsgivarna skulle lämna tio referenser enligt viss prioritetsordning, men myndigheten enbart valt ut en av dessa på måfå. A hade även invändningar mot bruket av interna referenser.

Kommunen invände att det visst varit transparent i upphandlingsdokumenten hur referenstagningen skulle gå till. Kommunen hade inte styrt referenstagningen på något otillbörligt sätt och den hade skett i enlighet med LOU. Förvaltningsrätten instämde med kommunen och avslog A:s ansökan om överprövning.

A överklagade till kammarrätten och yrkade att upphandlingen skulle göras om. A påpekade att flera anbud inte uppfyllt kravet på att referensuppdragen skulle anges i viss angiven prioritetsordning och/eller uppgå till tio, och att kommunen agerat felaktigt som inte upprätthållit kraven.

A anförde även att det slumpmässiga urvalet i referenstagningen kunde befaras ha stridit mot likabehandlings- och transparensprinciperna, samt att kraven på tio referenser i prioritetsordning varit oproportionerliga då detta saknat betydelse vid referenstagningen.

Kommunen invände att referenstagningen gjorts i utvärderingsfasen, och att det därmed inte varit möjligt att utesluta någon anbudsgivare på grund av den.

Kammarrätten konstaterade att en bakomliggande tanke med referenser i anbud är att dessa ska ge en rättvisande och objektiv bild av hur leverantören tidigare utfört liknande uppdrag, och det hade framgått att ett sådant syfte funnits i upphandlingen.

Att kräva redovisning av tio referensuppdrag fick emellertid anses långtgående i relation till den begränsade bild som kunnat komma fram vid avsedd kontroll av endast en referens.

Vidare kunde ingen koppling utläsas mellan kravet på viss prioritetsordning och referenstagningen, varför prioritetsordningen saknat betydelse i upphandlingen. Dessutom kunde kommunen inhämta referens för andra uppdrag än de angivna. Referenstagningen framstod därför som oförutsebar och närmast godtycklig med risk för icke-likabehandling.

Upphandlingen hade alltså genomförts i strid med de upphandlingsrättsliga principerna och felet var hänförligt till det konkurrensuppsökande skedet. A hade i vart fall riskerat att lida skada, varför överklagandet bifölls och upphandlingen skulle göras om.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Helsingborg slopar “Poppe-krav”
  • Leder FMV i ny tid
  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna