Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Oproportionerligt och godtyckligt att kräva tio referensuppgifter i prioritetsordning, när enbart en referens skulle kontrolleras och möjlighet fanns att ta annan intern referens

Kammarrätten i Göteborg, 2018-11-28, mål nr 2974-18, Referenser, Utvärdering

En kommun upphandlade ramavtal för tekniska konsulttjänster och tio leverantörer fick avtal. Leverantör A kom på elfte plats i rangordningen och ansökte om överprövning.

A ansåg att referenserna skötts på ett godtyckligt, otydligt och icke-likabehandlande sätt, då anbudsgivarna skulle lämna tio referenser enligt viss prioritetsordning, men myndigheten enbart valt ut en av dessa på måfå. A hade även invändningar mot bruket av interna referenser.

Kommunen invände att det visst varit transparent i upphandlingsdokumenten hur referenstagningen skulle gå till. Kommunen hade inte styrt referenstagningen på något otillbörligt sätt och den hade skett i enlighet med LOU. Förvaltningsrätten instämde med kommunen och avslog A:s ansökan om överprövning.

A överklagade till kammarrätten och yrkade att upphandlingen skulle göras om. A påpekade att flera anbud inte uppfyllt kravet på att referensuppdragen skulle anges i viss angiven prioritetsordning och/eller uppgå till tio, och att kommunen agerat felaktigt som inte upprätthållit kraven.

A anförde även att det slumpmässiga urvalet i referenstagningen kunde befaras ha stridit mot likabehandlings- och transparensprinciperna, samt att kraven på tio referenser i prioritetsordning varit oproportionerliga då detta saknat betydelse vid referenstagningen.

Kommunen invände att referenstagningen gjorts i utvärderingsfasen, och att det därmed inte varit möjligt att utesluta någon anbudsgivare på grund av den.

Kammarrätten konstaterade att en bakomliggande tanke med referenser i anbud är att dessa ska ge en rättvisande och objektiv bild av hur leverantören tidigare utfört liknande uppdrag, och det hade framgått att ett sådant syfte funnits i upphandlingen.

Att kräva redovisning av tio referensuppdrag fick emellertid anses långtgående i relation till den begränsade bild som kunnat komma fram vid avsedd kontroll av endast en referens.

Vidare kunde ingen koppling utläsas mellan kravet på viss prioritetsordning och referenstagningen, varför prioritetsordningen saknat betydelse i upphandlingen. Dessutom kunde kommunen inhämta referens för andra uppdrag än de angivna. Referenstagningen framstod därför som oförutsebar och närmast godtycklig med risk för icke-likabehandling.

Upphandlingen hade alltså genomförts i strid med de upphandlingsrättsliga principerna och felet var hänförligt till det konkurrensuppsökande skedet. A hade i vart fall riskerat att lida skada, varför överklagandet bifölls och upphandlingen skulle göras om.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse