Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Omöjligt visa brist när anbud inte kontrollerats vid begränsad kontroll – fråga om skada för sökande leverantör

Kammarrätten i Jönköping, 2018-02-01, 2491-17

En upphandlande myndighet genomförde en förenklad upphandling av entreprenad av ett skjutfält enligt LUFS. I upphandlingen inkom tre anbud (A, B och C) och begränsad kontroll tillämpades. Anbudet med lägst pris skulle antas. Den leverantör som lämnat lägst pris (A) kontrollerades, vilket innebar att denne ombads lämna in kompletterande handlingar för att styrka sin lämplighet. Myndigheten fann att referensuppdragen inte motsvarade kvalificeringskraven och förkastade anbudet från A, för att därefter pröva den B som lämnat näst lägst pris. B hade uppfyllt kvalificeringskraven ansåg myndigheten och B antogs.

A ansökte om överprövning och yrkade i första hand rättelse på så vis att A skulle anses uppfylla kraven, i andra hand att B skulle uteslutas och i tredje hand att upphandlingen skulle göras om. A menade att A uppfyllde kraven men att inte B gjorde det och att det inte hade varit transparent i förfrågningsunderlaget hur kontrollen skulle gå till. Myndigheten bestred och hävdade att ansökan skulle avslås. Myndigheten menade att A inte led skada av hanteringen av B:s anbud eftersom A:s anbud rätteligen hade förkastats.

Förvaltningsrätten fann att myndigheten agerat korrekt i sin uteslutning av A:s anbud. Frågan var om A kunde anses ha lidit skada till följd av de övriga åberopade omständigheterna. Om det hade funnits brister i alla anbud skulle upphandlingen behöva göras om och då skulle A kunna anses ha lidit skada. I målet hade dock A bara pekat på brister i B:s anbud och inte i C:s anbud. Förvaltningsrätten ansåg inte att A kunde anses lida skada eftersom A inte hävdat brister i C:s anbud. Då fanns inte skäl att kontrollera påstådda brister i B:s anbud och förvaltningsrätten avslog ansökan.

A överklagade till kammarrätten och yrkade att domen skulle upphävas och målet återförvisas till förvaltningsrätten för prövning av de delar som inte prövats. A påpekade att A omöjligen kunde visa brister i C:s anbud då detta anbud inte hade aktualiserats för den begränsade kontrollen, dvs. det fanns inga handlingar att granska.

Kammarrätten fann när det gällde förvaltningsrättens skadebedömning att A inte hade haft någon möjlighet att invända mot C:s anbud. Det gick därmed inte att utesluta att A kunde ha riskerat att lida skada av de påstådda bristerna i B:s anbud och förvaltningsrätten borde därför ha prövat invändningarna B:s anbud. Om det vinnande anbudet skulle förkastas skulle ju även C:s anbud behöva kontrolleras och utvärderas. Kammarrätten biföll överklagandet, upphävde förvaltningsrättens dom och återförvisade målet till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse