En myndighet upphandlade ett system för kemikaliehantering genom ett öppet förfarande. Enligt tilldelningsbeslutet antogs anbudet från A. Leverantör B ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle avslutas först sedan rättelse skett och utan hänsyn till A:s anbud då det inte uppfyllde alla obligatoriska krav. Myndigheten bestred.
Förvaltningsrätten konstaterade att omständigheterna inte varit sådana att myndigheten varit skyldig att undersöka om A uppfyllde alla krav. Förvaltningsrätten menade att B inte lyckats visa att myndigheten upphandlat i strid med LOU och ansökan om överprövning avslogs.
B överklagade domen till kammarrätten, som biföll överklagandet och upphävde förvaltningsrättens dom. Kammarrätten beslutade att upphandlingen skulle få avslutas först efter rättelse och utan beaktande av A:s anbud.
Kammarrätten ansåg att den bevisning som B lagt fram medförde att det fanns anledning att ifrågasätta om A:s anbud uppfyllde det obligatoriska kravet. Det var därför upp till myndigheten att styrka sina påståenden, det vill säga att A:s anbud uppfyllde kraven. Så hade dock inte skett.
Mot den bakgrunden konstaterade kammarrätten att myndigheten hade agerat i strid med principen om likabehandling genom att låta A delta i utvärderingen.