Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Leverantörsbyte efter sista anbudsdag, men före tilldelningsbeslut, förhindrade inte att anbudet utvärderades när moderbolag i allt väsentligt övertagit dotterbolagets rättigheter, förpliktelser och resurser

Kammarrätten i Stockholm, 2018-09-17, mål nr 5090-18, Obligatoriska krav, Utvärdering, Ändring av avtal (partsbyte)

En kommun upphandlade måltidsförsörjning till skolor och förskolor, genom förenklat förfarande. Leverantör A tilldelades kontrakt på flera anbudsområden och leverantör B tilldelades kontrakt för ett anbudsområde.

Efter sista anbudsdag, men före tilldelningsbeslut, hade A genom fusion med sitt holdingbolag (a) uppgått helt i detta och bildat ett nytt bolag (Aa), med samma namn som A. A hade angett att och hur fusionen skulle ske i sitt anbud.

B ansökte om överprövning och yrkade i första hand att upphandlingen skulle rättas genom ny anbudsutvärdering för övriga anbudsområden, i vilken anbudet från A, alternativt a, inte skulle beaktas. B menade att A:s anbud inte uppfyllde alla obligatoriska krav och att partsbytet från A till a skett i strid med 17 kap. 13 § LOU och likabehandlingsprincipen.

B påpekade att det inte är tillåtet att göra partsbyte under pågående upphandling, sett till ordalydelsen i 17 kap. 13 § LOU, utan enbart vid fullgörande av kontrakt. Vidare påpekade B att A inte hade åberopat någon kapacitet i sitt anbud.

I andra hand yrkade B att upphandlingen skulle göras om, eftersom utvärderingsmodellen inte varit förutsebar och transparent och kommunen hade utvärderat annat än vad som framgick av modellen.

A hade alltså dagen efter sista anbudsdag upplösts genom fusionen och tillgångarna hade övergått till a. A tilldelades dock avtal efter denna tidpunkt, och först två dagar efter detta hade Aa ansökt om ändring av firma, vilket registrerades en dryg månad därefter.

Förvaltningsrätten konstaterade att EU-domstolen i mål nr C-454/06 Pressetext uttalat att byte av avtalspart undantagsvis inte medför någon betydande ändring vid en intern omorganisation, och att leverantörsbyte numera regleras i art. 72 i LOU-direktivet resp. 17 kap. 13 § LOU.

Ett tillåtet partsbyte förutsätter dock att den nya leverantören uppfyller kriterierna för upphandlingens kvalitativa urval och att bytet inte medför andra väsentliga ändringar av kontraktet.

Förvaltningsrätten ansåg att viss ledning kunde hämtas från 17 kap. 13 § LOU. A hade upphört att existera som juridisk person vid fusionen och a hade övertagit alla A:s rättigheter och förpliktelser som Aa, som är huvudsakligen identiskt med A. Att i denna situation låta övertagande moderbolag i fusionerad form träda i anbudsgivande dotterbolags ställe medförde enligt förvaltningsrätten ingen materiell ändring. Bytet gynnade eller missgynnade ingen anbudsgivare på ett otillbörligt sätt. Aa uppfyllde på egen hand alla kvalificeringskrav i upphandlingen, och ingenting tydde på att partsbytet syftat till att kringgå upphandlingsreglerna. Partsbytet kunde därmed inte anses medföra några väsentliga förändringar.

I målet var även fråga om A/Aa uppfyllde kraven på exempelmeny.  B ansåg att vissa uppgifter som enligt B varit obligatoriska inte framgick i A:s anbud, samt att utvärderingsmodellen varit icke-transparent och lämnat utrymme för godtycke avseende ett kvalitetskriterium om helhetsupplevelsen och hur det skulle poängsättas.

Förvaltningsrätten ansåg dock att kommunen haft fog för att bedöma att A med de inlämnade exempelmenyerna uppfyllde de obligatoriska kraven. Angående utvärderingsmodellen hänvisade förvaltningsrätten till RÅ 2002 ref. 50 och menade att det inte framkommit annat än att utvärderingen skett på objektiva grunder och att den var tillräckligt tydlig och förutsebar. Inte heller hade det visats att anbudsgivarna hade behandlats olika. Ansökan om överprövning avslogs.

B överklagade till kammarrätten på i stort sett samma grunder, och utvecklade att a inte uppfyllde kraven för dokumenterade kvalitetsledningsrutiner och krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet. Förvaltningsrätten hade också bedömt att vissa certifieringskrav var uppfyllda utan att bevis för detta hade ingetts, angav B och tillade att a inte kunde ha erforderliga referensuppdrag. Även för exempelmenyerna och utvärderingsmodellen menade B att förvaltningsrättens bedömning var felaktig.

Kammarrätten meddelade prövningstillstånd och tog upp målet till omedelbart avgörande. Kammarrätten konstaterade att även om någon till 17 kap. 13 § LOU motsvarande reglering inte finns för leverantörsbyte under pågående upphandling, saknades skäl till varför principen i 17 kap. 13 § LOU inte också kan tillämpas i en sådan situation. Det gäller särskilt när det, som i det aktuella fallet,  är ett formellt leverantörsbyte. Vidare konstaterade kammarrätten att en motsatt uppfattning kan leda till att kommersiellt motiverade och civilrättsligt giltiga företagsomstruktureringar försvåras, eller till att deltagande i upphandlingsförfaranden förhindras.

Kammarrätten ansåg alltså att det är möjligt att utvärdera ett anbud från ett helägt dotterbolag som, efter att anbudet getts in men före tilldelningsbeslutet, fusionerats med sitt moderbolag på sätt som skett. Inte heller i övrigt fann kammarrätten anledning att göra någon annan bedömning än förvaltningsrätten. Överklagandet avslogs.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud