Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Leverantörsbyte efter sista anbudsdag, men före tilldelningsbeslut, förhindrade inte att anbudet utvärderades när moderbolag i allt väsentligt övertagit dotterbolagets rättigheter, förpliktelser och resurser

Kammarrätten i Stockholm, 2018-09-17, mål nr 5090-18, Obligatoriska krav, Utvärdering, Ändring av avtal (partsbyte)

En kommun upphandlade måltidsförsörjning till skolor och förskolor, genom förenklat förfarande. Leverantör A tilldelades kontrakt på flera anbudsområden och leverantör B tilldelades kontrakt för ett anbudsområde.

Efter sista anbudsdag, men före tilldelningsbeslut, hade A genom fusion med sitt holdingbolag (a) uppgått helt i detta och bildat ett nytt bolag (Aa), med samma namn som A. A hade angett att och hur fusionen skulle ske i sitt anbud.

B ansökte om överprövning och yrkade i första hand att upphandlingen skulle rättas genom ny anbudsutvärdering för övriga anbudsområden, i vilken anbudet från A, alternativt a, inte skulle beaktas. B menade att A:s anbud inte uppfyllde alla obligatoriska krav och att partsbytet från A till a skett i strid med 17 kap. 13 § LOU och likabehandlingsprincipen.

B påpekade att det inte är tillåtet att göra partsbyte under pågående upphandling, sett till ordalydelsen i 17 kap. 13 § LOU, utan enbart vid fullgörande av kontrakt. Vidare påpekade B att A inte hade åberopat någon kapacitet i sitt anbud.

I andra hand yrkade B att upphandlingen skulle göras om, eftersom utvärderingsmodellen inte varit förutsebar och transparent och kommunen hade utvärderat annat än vad som framgick av modellen.

A hade alltså dagen efter sista anbudsdag upplösts genom fusionen och tillgångarna hade övergått till a. A tilldelades dock avtal efter denna tidpunkt, och först två dagar efter detta hade Aa ansökt om ändring av firma, vilket registrerades en dryg månad därefter.

Förvaltningsrätten konstaterade att EU-domstolen i mål nr C-454/06 Pressetext uttalat att byte av avtalspart undantagsvis inte medför någon betydande ändring vid en intern omorganisation, och att leverantörsbyte numera regleras i art. 72 i LOU-direktivet resp. 17 kap. 13 § LOU.

Ett tillåtet partsbyte förutsätter dock att den nya leverantören uppfyller kriterierna för upphandlingens kvalitativa urval och att bytet inte medför andra väsentliga ändringar av kontraktet.

Förvaltningsrätten ansåg att viss ledning kunde hämtas från 17 kap. 13 § LOU. A hade upphört att existera som juridisk person vid fusionen och a hade övertagit alla A:s rättigheter och förpliktelser som Aa, som är huvudsakligen identiskt med A. Att i denna situation låta övertagande moderbolag i fusionerad form träda i anbudsgivande dotterbolags ställe medförde enligt förvaltningsrätten ingen materiell ändring. Bytet gynnade eller missgynnade ingen anbudsgivare på ett otillbörligt sätt. Aa uppfyllde på egen hand alla kvalificeringskrav i upphandlingen, och ingenting tydde på att partsbytet syftat till att kringgå upphandlingsreglerna. Partsbytet kunde därmed inte anses medföra några väsentliga förändringar.

I målet var även fråga om A/Aa uppfyllde kraven på exempelmeny.  B ansåg att vissa uppgifter som enligt B varit obligatoriska inte framgick i A:s anbud, samt att utvärderingsmodellen varit icke-transparent och lämnat utrymme för godtycke avseende ett kvalitetskriterium om helhetsupplevelsen och hur det skulle poängsättas.

Förvaltningsrätten ansåg dock att kommunen haft fog för att bedöma att A med de inlämnade exempelmenyerna uppfyllde de obligatoriska kraven. Angående utvärderingsmodellen hänvisade förvaltningsrätten till RÅ 2002 ref. 50 och menade att det inte framkommit annat än att utvärderingen skett på objektiva grunder och att den var tillräckligt tydlig och förutsebar. Inte heller hade det visats att anbudsgivarna hade behandlats olika. Ansökan om överprövning avslogs.

B överklagade till kammarrätten på i stort sett samma grunder, och utvecklade att a inte uppfyllde kraven för dokumenterade kvalitetsledningsrutiner och krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet. Förvaltningsrätten hade också bedömt att vissa certifieringskrav var uppfyllda utan att bevis för detta hade ingetts, angav B och tillade att a inte kunde ha erforderliga referensuppdrag. Även för exempelmenyerna och utvärderingsmodellen menade B att förvaltningsrättens bedömning var felaktig.

Kammarrätten meddelade prövningstillstånd och tog upp målet till omedelbart avgörande. Kammarrätten konstaterade att även om någon till 17 kap. 13 § LOU motsvarande reglering inte finns för leverantörsbyte under pågående upphandling, saknades skäl till varför principen i 17 kap. 13 § LOU inte också kan tillämpas i en sådan situation. Det gäller särskilt när det, som i det aktuella fallet,  är ett formellt leverantörsbyte. Vidare konstaterade kammarrätten att en motsatt uppfattning kan leda till att kommersiellt motiverade och civilrättsligt giltiga företagsomstruktureringar försvåras, eller till att deltagande i upphandlingsförfaranden förhindras.

Kammarrätten ansåg alltså att det är möjligt att utvärdera ett anbud från ett helägt dotterbolag som, efter att anbudet getts in men före tilldelningsbeslutet, fusionerats med sitt moderbolag på sätt som skett. Inte heller i övrigt fann kammarrätten anledning att göra någon annan bedömning än förvaltningsrätten. Överklagandet avslogs.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025