Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Komplexa upphandlingsföremål kan motivera utvärderingsmodeller med subjektiva inslag

Kammarrätten i Göteborg, 2017-10-04, 5903-16

En leverantör ansökte om överprövning av en upphandling av digitala infartsskyltar. Leverantören menade att det vinnande anbudet varit orent då man frångått de betalningsvillkor som uppställts av den upphandlande myndigheten. Upphandlande myndighet bestred bifall till leverantörens ansökan då det inte rörde sig om ett orent anbud utan ett förslag till den upphandlande myndigheten. Förvaltningsrätten avslog ansökan om överprövning.

Leverantören överklagade till kammarrätten och anförde följande. Kraven i upphandlingen har utformats i strid med transparensprincipen, vidare har den upphandlande myndigheten agerat i strid med likabehandlingsprincipen eftersom det funnits möjlighet för en totalt fri prövningsrätt. Förvaltningsrätten har bortsett från att vinnande anbud stått i strid med betalningsvillkoren i upphandlingen och vinnande anbuds giltighetstid har gått ut varpå det inte finns något giltigt anbud i upphandlingen. Vidare har vinnande leverantör utställt intyg till sig själv och troligen inte uppfyllt kraven på referenser då det inte framgår för vem det har lämnats referenser. Tilldelningsbeslutet har också ställts till fel bolag, då det bolag som tilldelats kontraktet inte har lämnat anbud. Avslutningsvis begärde leverantören edition avseende den upphandlande myndighetens mötesprotokoll, förtydliganden och förklaringar från mötet i samband med den muntliga anbudspresentationen. Den upphandlande myndigheten bestred bifall.

Kammarrätten inledde sin prövning med frågan om det funnits brister i utvärderingen av inkomna anbud. I de fall upphandlingsföremålet är komplext kan det vara svårt att på förhand bestämma enkla variabler som ska anges i anbudet. I sådana sammanhang kan en mer komplex utvärderingsmodell med inslag av subjektivitet accepteras. I det aktuella fallet borde en normalt omsorgsfull och rimligt informerad anbudsgivare förstå de parametrar som uppställts i upphandlingen. Utvärderingsmodellen var tillräckligt tydlig. Leverantören hade inte heller visat att det har skett någon diskrepans i hur anbuden hade utvärderats. Vad gällde betalningsvillkoren instämde kammarrätten i den bedömning som förvaltningsrätten hade gjort. Det fanns inte heller grund för att ifrågasätta giltigheten av det vinnande anbudet. Förfrågningsunderlaget innehöll inte något krav på intyg eller referenser, varpå det inte fanns någon brist i detta avseende. Felet angående vilket bolag som angetts i tilldelningsbeslutet hade enligt domstolen rättats på ett korrekt sätt av den upphandlande myndigheten. Avslutningsvis avslog kammarrätten ett yrkande om edition då det inte funnits någon ytterligare dokumentation än den som domstolen hade fått ta del av. Leverantörens överklagande avslogs.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument