Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kammarrätten tillämpar HFD:s golvprisdom

Kammarrätten i Stockholm, 2018-12-14, mål nr 5255–18, Ramavtal, Utvärdering

En upphandlande myndighet upphandlade ett ramavtal, Styr och regler. I upphandlingsdokumentet hade angetts ett golvpris, som innebar att anbud som offererade lägre timpriser än vad som tilläts skulle förkastas. Om flera anbudsgivare efter utvärderingen visade sig ha samma jämförelsesumma skulle dessa särskiljas genom lottning. I upphandlingen inkom anbud från fem kvalificerade anbudsgivare. Samtliga anbud innehöll offererade timpriser enligt lägsta tillåtna pris, varför alla anbudsgivare fick samma jämförelsesumma och kontraktet tilldelades genom lottning. Tre anbudsgivares anbud antogs.

En leverantör, vars anbud inte var ett av de tre som antogs, A, ansökte om överprövning med grunden att upphandlingens förfrågningsunderlag och utvärderingsmodell inte ledde till att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antogs och att bolaget fråntagits möjligheten att offerera sitt bästa anbud. Leverantören menade att kombinationen av tilldelningsgrunden lägst pris och ett relativt högt uppställt golvpris innebar att det på förhand gick att förutse att samtliga anbudsgivare skulle offerera dessa lägsta tillåtna priser och att det i praktiken därför var lottning som var avgjorde tilldelningen av kontraktet. Leverantören argumenterade för att utvärderingsmodellen stred mot likabehandlings-, transparens- och proportionalitetsprinciperna och innebar att en effektiv konkurrensutsättning förhindrades. Felet hade skett redan i det konkurrensuppsökande skedet varför upphandlingen måste göras om.

Den upphandlande myndigheten försvarade sitt användande av golvpriser med att myndigheten hade erfarenhet av strategisk anbudsgivning med dumpade timpriser i tidigare upphandlingar. Det angivna golvpriset hade bedömts vara rimligt utifrån den aktuella konkurrenssituationen på marknaden. Myndigheten hade inte anledning att på förhand tro att samtliga anbudsgivare skulle lägga sig på samma pris, varför det inte varit förutsebart att lottning skulle behöva tillämpas. Sammanfattningsvis menade den upphandlande myndigheten att den behandlat alla anbudsgivare på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomfört upphandlingen på ett öppet sätt.

Förvaltningsrätten uttryckte att en upphandlande myndigheten har stor frihet att bestämma vilka krav den vill ställa i en upphandling, så länge kraven är förenliga med de grundläggande principerna. Domstolen ansåg att utvärderingsmodellen var tydligt redovisad i förfrågningsunderlaget, att prismodellen med golvpriser inte i sig var oproportionerlig och att lottning generellt är en objektiv metod för att utse ett vinnande anbud. Eftersom det varken visats att utvärderingsmodellen i sig hade begränsat konkurrensen, försvårat för vissa leverantörer att delta i upphandlingen eller inneburit att myndigheten givits möjlighet att godtyckligt kunna tilldela ramavtal menade förvaltningsrätten att utvärderingsmodellen inte heller i sin helhet stred mot LOU. Ansökan avslogs därför.

A överklagade till kammarrätten. Ett par veckor efter förvaltningsrättens avgörande meddelade Högsta förvaltningsdomstolen den så kallade Golvprisdomen (HFD 2018 ref. 50) där det fastslogs att det i princip inte är förenligt med upphandlingslagstiftningen att som obligatoriskt krav ange att anbud med ett timarvode under ett visst fastställt golvpris inte kommer att antas. Kammarrätten hänvisade till ”Golvprisdomen” och menade att den upphandlande myndigheten, genom att som obligatoriskt krav ange att anbud som understiger ett lägsta tillåtet timpris kommer att förkastas, hade förhindrat leverantören och andra anbudsgivare att konkurrera med sina bästa priser vid utvärderingen. Utvärderingsmodellen stred därför mot likabehandlingsprincipen i 4 kap. 1 § LOU redan på denna grund. Leverantören hade lidit eller riskerat att lida skada eftersom den inte kunnat konkurrera med sitt bästa pris. Eftersom felet var hänförligt till det konkurrensuppsökande skedet beslutade kammarrätten att upphandlingen skulle göras om.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud