Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hyresundantaget i LOU var inte tillämpligt – kommunen hade utfört en otillåten direktupphandling

Kammarrätten i Göteborg, 2019-03-25, mål nr 4397–18, blandade kontrakt, hyra-byggentreprenad, hyresundantaget, Ogiltighet av avtal, Talerätt

En kommun ingick avtal med leverantör B om nyproducerade lägenheter som skulle användas som genomgångsboende för hemlösa. I det aktuella avtalet förskrevs att ytterligare bostäder skulle komma att läggas till om något avtal om LSS-boenden inte ingicks med annan aktör. Leverantör A ansökte om överprövning av avtalet mellan kommunen och B och yrkade att avtalet skulle förklaras ogiltigt. A hävdade att kommunenhade genomfört en otillåten direktupphandling.

Myndigheten bestred bifall till ansökan och yrkade i första hand att A:s ansökan skulle avvisas eftersom A saknade talerätt då A inte var leverantör på den aktuella marknaden. Myndigheten yrkade i andra hand att ansökan skulle avslås eftersom det så kallade hyresundantaget i 3 kap. 19 § LOU var tillämpligt.

A hävdade att begreppet leverantör ges en vid innebörd av EU-domstolen och att A därigenom hade talerätt. Därtill menade A att myndigheten haft avgörande inflytande på entreprenaden i fråga och att avtalet som skrivits var att betrakta som en byggentreprenad, hyresundantaget var därför inte tillämpligt.

Förvaltningsrätten konstaterade att A hade talerätt då leverantören ansågs ha haft ett intresse i att få kontraktet tilldelat till sig, samt att begreppet leverantör skulle ges en vid innebörd. Kontraktet bedömdes vara ett byggentreprenadskontrakt som skulle ha upphandlats. Förvaltningsrätten beslutade att ogiltigförklara avtalet.

Kommunen överklagade domen till kammarrätten, som meddelade prövningstillstånd och avslog överklagandet. I kammarrätten tillade leverantör A att det faktum att p-normsavvikelser diskuterats mellan B och myndigheten indikerade att lägenheterna byggts speciellt för myndigheten och att de inte vara generiska. Kommunen tillade att initiativet till byggandet av lägenheterna kom från B, samt att A inte kunde anses vara leverantörer eftersom A inte hade kapaciteten att utföra det aktuella projektet.

Inledningsvis konstaterade kammarrätten att det inte förelåg skäl att ifrågasätta att A var potentiell leverantör på den aktuella marknaden. EU-domstolen har givit begreppet ”leverantör” en vid tolkning och begreppet innefattar även nyetablerade leverantörer. Det spelade således inte någon roll att A aldrig utfört en liknande entreprenad innan. Kammarrätten fastslog att A hade talerätt. När det rör sig om blandade kontrakt som i det aktuella målet har EU-domstolen uttalat att det är det huvudsakliga syftet med avtalet som avgör vilka bestämmelser som ska tillämpas.

Frågan som kammarrätten skulle ta ställning till var om avtalet var att betrakta som ett hyresavtal och då undantaget från bestämmelserna i LOU, eller ett byggentreprenadskontrakt där LOU skulle tillämpas. Kammarrätten pekade på att myndigheten först i slutskedet av förhandlingarna bestämt vilken nämnd som skulle vara avtalspart till B, förhandlingarna hade skötts av samma person. LSS-boendena skulle därför anses vara del av avtalet och detta indikerade att kommunen hade haft bestämmande inflytande över projektering. Kammarrätten hänvisade till att det var kommunen som initierat förhandlingar om att inrymma LSS-boenden, vilket fick till följd att B ändrade i ritningarna.

Vidare fäste kammarrätten vikt vid att kommunen haft synpunkter på p-normen som inte kunde anses ligga inom kommunens ansvar för tillsyn eller stadsplanering. Avtalet garanterade även att kommunen under lång tid fick tillgång till byggnaderna för att kunna använda dem till offentliga ändamål varvid kommunen ansågs ha haft ett direkt ekonomiskt intresse, menade kammarrätten.

Kammarrätten fastslog att det rörde sig om ett avtal om byggentreprenad och beslutade att avtalet skulle förklaras ogiltigt eftersom det föregåtts av en otillåten direktupphandling.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist