Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hyresundantaget i LOU var inte tillämpligt – kommunen hade utfört en otillåten direktupphandling

Kammarrätten i Göteborg, 2019-03-25, mål nr 4397–18, blandade kontrakt, hyra-byggentreprenad, hyresundantaget, Ogiltighet av avtal, Talerätt

En kommun ingick avtal med leverantör B om nyproducerade lägenheter som skulle användas som genomgångsboende för hemlösa. I det aktuella avtalet förskrevs att ytterligare bostäder skulle komma att läggas till om något avtal om LSS-boenden inte ingicks med annan aktör. Leverantör A ansökte om överprövning av avtalet mellan kommunen och B och yrkade att avtalet skulle förklaras ogiltigt. A hävdade att kommunenhade genomfört en otillåten direktupphandling.

Myndigheten bestred bifall till ansökan och yrkade i första hand att A:s ansökan skulle avvisas eftersom A saknade talerätt då A inte var leverantör på den aktuella marknaden. Myndigheten yrkade i andra hand att ansökan skulle avslås eftersom det så kallade hyresundantaget i 3 kap. 19 § LOU var tillämpligt.

A hävdade att begreppet leverantör ges en vid innebörd av EU-domstolen och att A därigenom hade talerätt. Därtill menade A att myndigheten haft avgörande inflytande på entreprenaden i fråga och att avtalet som skrivits var att betrakta som en byggentreprenad, hyresundantaget var därför inte tillämpligt.

Förvaltningsrätten konstaterade att A hade talerätt då leverantören ansågs ha haft ett intresse i att få kontraktet tilldelat till sig, samt att begreppet leverantör skulle ges en vid innebörd. Kontraktet bedömdes vara ett byggentreprenadskontrakt som skulle ha upphandlats. Förvaltningsrätten beslutade att ogiltigförklara avtalet.

Kommunen överklagade domen till kammarrätten, som meddelade prövningstillstånd och avslog överklagandet. I kammarrätten tillade leverantör A att det faktum att p-normsavvikelser diskuterats mellan B och myndigheten indikerade att lägenheterna byggts speciellt för myndigheten och att de inte vara generiska. Kommunen tillade att initiativet till byggandet av lägenheterna kom från B, samt att A inte kunde anses vara leverantörer eftersom A inte hade kapaciteten att utföra det aktuella projektet.

Inledningsvis konstaterade kammarrätten att det inte förelåg skäl att ifrågasätta att A var potentiell leverantör på den aktuella marknaden. EU-domstolen har givit begreppet ”leverantör” en vid tolkning och begreppet innefattar även nyetablerade leverantörer. Det spelade således inte någon roll att A aldrig utfört en liknande entreprenad innan. Kammarrätten fastslog att A hade talerätt. När det rör sig om blandade kontrakt som i det aktuella målet har EU-domstolen uttalat att det är det huvudsakliga syftet med avtalet som avgör vilka bestämmelser som ska tillämpas.

Frågan som kammarrätten skulle ta ställning till var om avtalet var att betrakta som ett hyresavtal och då undantaget från bestämmelserna i LOU, eller ett byggentreprenadskontrakt där LOU skulle tillämpas. Kammarrätten pekade på att myndigheten först i slutskedet av förhandlingarna bestämt vilken nämnd som skulle vara avtalspart till B, förhandlingarna hade skötts av samma person. LSS-boendena skulle därför anses vara del av avtalet och detta indikerade att kommunen hade haft bestämmande inflytande över projektering. Kammarrätten hänvisade till att det var kommunen som initierat förhandlingar om att inrymma LSS-boenden, vilket fick till följd att B ändrade i ritningarna.

Vidare fäste kammarrätten vikt vid att kommunen haft synpunkter på p-normen som inte kunde anses ligga inom kommunens ansvar för tillsyn eller stadsplanering. Avtalet garanterade även att kommunen under lång tid fick tillgång till byggnaderna för att kunna använda dem till offentliga ändamål varvid kommunen ansågs ha haft ett direkt ekonomiskt intresse, menade kammarrätten.

Kammarrätten fastslog att det rörde sig om ett avtal om byggentreprenad och beslutade att avtalet skulle förklaras ogiltigt eftersom det föregåtts av en otillåten direktupphandling.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026