En upphandlande myndighet hade i en upphandling av en ny extern webbsida tillämpat en prismodell som innebar att anbudspriset kunde generera upp till 55 poäng enligt en linjär skala. Modellen innebar att anbudspriser på 700 000 kronor eller lägre gav maximala 55 poäng och anbudspriser på 3 000 000 kronor eller högre gav noll poäng. Anbudspriser under 700 000 kronor gav således inte någon ytterligare fördel vid utvärderingen.
En anbudsgivare ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten biföll ansökan och myndigheten klagade till kammarrätten som avslog överklagandet.
Myndigheten överklagade till HFD och frågan i HFD var om det är förenligt med upphandlingsregelverket att tillämpa en utvärderingsmodell som innebär att priset i ett anbud inte får någon inverkan vid utvärderingen till den del det understiger en viss prisnivå.
HFD resonerar i målet kring avgörandena HFD 2018 ref. 50 och HFD 2020 ref. 24 och anser att de resonemang som fördes i HFD 2018 ref. 50 också är relevanta när en prisgräns tillämpas inom ramen för anbudsutvärderingen.
En sådan prisgräns innebär att en leverantör som till exempel vill ta sig in på marknaden genom att pressa sina priser i praktiken fråntas möjligheten att göra det under den angivna gränsen.
HFD konstaterar således att utvärderingsmodellen leder till att leverantörerna hindras från att konkurrera med sina priser samt att den upphandlande myndigheten hindras från att bedöma anbuden i verklig konkurrens med varandra.
HFD anser också att utvärderingsmodellen i målet indirekt kommer i konflikt med bestämmelserna om förfarandet för att få förkasta onormalt låga anbud. Prisgränsen får effekten att leverantörerna avhålls från att offerera priser under lägstanivån och reglerna om onormalt låga anbud sätts då ur spel.
HFD konstaterar därmed att utvärderingsmodellen inte var förenlig med upphandlingsregelverket.
Ett justitieråd var skiljaktigt.