Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Försenat byggprojekt och fuktskador – synnerliga skäl för direktupphandling?

Kammarrätten i Jönköping, 2019-03-19, mål nr 1792–18, Direktupphandling, Ogiltighet av avtal

En kommun ingick efter en offentlig upphandling ett avtal med leverantör A avseende köp av bostadsmoduler. När modulerna inte blev klara i tid ingick myndigheten avtal direkt med A:s underentreprenör, leverantör B, för att få dem färdiga. A ansökte därefter om överprövning av avtalets giltighet och yrkade att detta skulle ogiltigförklaras.

A menade att kommunen hade genomfört en otillåten direktupphandling eftersom avtalsvärdet låg över tröskelvärdet. Enligt en artikel i lokaltidningen var värdet på det aktuella avtalet mellan myndigheten och B cirka 5,5 miljoner kronor.

Kommunen menade å sin sida att avtalsvärdet låg under tröskelvärdet för byggentreprenad. Dessutom hade man haft ett trängande behov av att färdigställa modulerna eftersom kommunen orsakades merkostnader för varje dag som färdigställandet försenades. Modulerna hade blivit fuktskadade och riskerade att bli obrukbara. På grund av detta och för att kostnaderna för åtgärdande av modulerna inte skulle bli alltför omfattande fanns inte tid för en annonserad upphandling. Kommunen ansåg att det därmed hade funnits synnerliga skäl för en direktupphandling.

Om förvaltningsrätten skulle förklara avtalet ogiltigt skulle kommunen mista de garantier avseende fel och skador som B lämnat och riskera stora kostnader, varför det även fanns tvingande hänsyn till ett allmänintresse att låta avtalet bestå.

Förvaltningsrätten prövade först om kommunen hade haft rätt att direktupphandla enligt 19 kap. LOU. Tröskelvärdet för direktupphandling (egen anm. gränsen för lågt värde) var vid tidpunkten för ingående av avtalet 534 890 kronor. Kommunen hade bara allmänt bestritt A:s hänvisning till artikeln i lokaltidningen som uppgav att avtalets värde var cirka 5,5 miljoner kronor, vilket enligt domstolen inte gav anledning att ifrågasätta uppgiften i tidningsartikeln. Värdet av avtalet ansågs därför ha överstigit tröskelvärdet för direktupphandling.

Därefter undersökte förvaltningsrätten om det hade funnits synnerliga skäl för kommunen att direktupphandla. Ett exempel på ett sådant skäl är synnerlig brådska, det vill säga oförutsedda händelser som den upphandlande myndigheten inte kunnat råda över. Enligt domstolen kunde inte alla de orsaker som bidragit till förseningen av färdigställandet av bostadsmodulerna anses ha varit helt oförutsägbara för kommunen, varför det inte hade gjorts sannolikt att det förelegat synnerliga skäl för direktupphandling. Förvaltningsrätten ansåg inte heller att vad kommunen anfört om risken för stora kostnader vid ogiltigförklaring av avtalet utgjorde skäl för att låta avtalet bestå. Avtalet ogiltigförklarades.

Kommunen överklagade till kammarrätten. Kommunen medgav där att avtalets värde uppgick till knappt 5,5 miljoner kronor, men menade att man ändå hade haft rätt att direktupphandla med hänsyn till synnerlig brådska eller till synnerliga skäl.

Kammarrätten konstaterade att avtalets värde översteg tröskelvärdet för direktupphandling varför frågan var om det funnits synnerliga skäl för kommunen att direktupphandla färdigställandet av bostadsmodulerna. Domstolen konstaterade att kommunen hade ett avtal med A om uppförande av modulerna men att A inte hade slutfört arbetet. Anledningarna synes ha varit flera och var dessutom tvistiga mellan parterna. Bostadsmodulerna hade till följd av den kraftiga förseningen fuktskadats och kommunen hade rekommenderats att riva samtliga golv och vissa väggar. Förseningen innebar även ekonomiska konsekvenser för kommunen som hade varit tvungen att köpa andra boendeplatser för de nyanlända som skulle inhysas i bostadsmodulerna. Kammarrätten ansåg att kommunen hade gjort sannolikt att händelserna inte hade kunnat förutses av kommunen och att kommunen inte heller ensamt hade kunnat råda över dessa. Det förelåg därmed synnerliga skäl för kommunen att direktupphandla, och kammarrätten upphävde förvaltningsrättens dom och avslog A:s ansökan om överprövning av avtalets giltighet.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta