Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fel att tilldela ramavtal med förnyad konkurrensutsättning när endast en leverantör kvarstod – skada för leverantör vars anbud rätteligen förkastats

Kammarrätten i Jönköping, 1970-01-01, 2809-17

En myndighet upphandlade ett ramavtal för kartläggning och röjande av oexploderad ammunition (”OXA”). En leverantör, vars anbud inte uppfyllt alla krav, ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Som grund för yrkandet anförde leverantören bland annat att myndigheten inte skulle kunna tillämpa förnyad konkurrensutsättning i ramavtalet eftersom det bara fanns en leverantör och att verket därför borde ha avbrutit upphandlingen. Myndigheten bestred ansökan och invände bland annat att leverantörens anbud ändå hade brustit på flera punkter och inte borde ha utvärderats, varför leverantören i vilket fall inte kunde anses lida skada. Förvaltningsrätten avslog ansökan.

Leverantören överklagade till kammarrätten och anförde att det stred mot LOU att teckna ramavtal med förnyad konkurrensutsättning med enbart en leverantör, eftersom villkoren för tilldelning av kontrakt därmed inte var fastställda. För att en konkurrenssituation ska kunna uppstå krävs minst två ramavtalsleverantörer. Enligt leverantören var situationen att jämställa med en direktupphandling i strid med de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU. Leverantören skulle lida skada genom att utestängas från marknaden under hela ramavtalets löptid. Myndigheten menade att leverantören, vars anbud rätteligen hade förkastats, under inga omständigheter kunde anses lida skada.

Kammarrätten gick på leverantörens linje och konstaterade att villkoren för tilldelning av kontrakt inte var fastställda i ramavtalet utan att detta byggde på att förnyad konkurrensutsättning. Myndigheten hade inte angett hur den skulle agera om endast en leverantör skulle tilldelas ramavtal. Leverantörerna kunde svårligen förutse att myndigheten kunde komma att ”tilldela kontrakt i upphandlingen till endast en leverantör”, varför upphandlingen inte skett på ett transparent sätt.

Vad gällde skadebedömningen refererade kammarrätten till EU-praxis (C-100/12 (Fastweb) och C-689/13 (PFE)) och konstaterade att skaderekvisitet kan vara uppfyllt trots att sökandens anbud rätteligen har förkastats. Leverantören hade inte invänt mot det vinnande anbudet, utan enbart mot upphandlingsdokumenten, vilket enligt kammarrätten kunde medföra att leverantören led, eller riskerade att lida, skada. Upphandlingsfelet riskerade ge konkurrensbegränsande effekter och rörde det konkurrensuppsökande skedet. Kammarrätten beslutade att upphandlingen skulle göras om.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget