Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Det finns inget hinder för den upphandlande myndigheten att under pågående överprövningsmål framställa en ny invändning om att anbudet inte uppfyller andra obligatoriska krav – överprövningsinstitutet är inte till för att myndigheten ska kunna ändra fel i tilldelningsbeslut

Kammarrätten i Sundsvall, 2019-10-10, mål nummer 779–19, Ramen för processen, Upphandlingsprocess, Uteslutning

En kommun upphandlade ett ramavtal för drift av avfallsanläggning genom ett öppet förfarande enligt LOU. Kommunen beslutade att tilldela A kontrakt. B:s anbud kvalificerades inte.

B ansökte om överprövning och yrkade i första hand att bolagets anbud skulle anses kvalificerat och utvärderas och i andra hand att upphandlingen fick avslutas först sedan rättelse gjorts genom en ny anbudsutvärdering, där B:s anbud skulle beaktas såsom kvalificerat för att gå vidare till utvärdering.

Kommunen uppgav i förvaltningsrätten att anbudet från B förkastats på felaktig grund (miljökrav) samt att anbudet från B rätteligen skulle ha förkastats på grund av att det inte uppfyllde kravet om att komprimator och hjullastare ska ha en vikt om 30 ton. Kommunen ansåg därför att det fanns skäl för att upphandlingen skulle göras om.

Förvaltningsrätten konstaterade att anbudsgivarna skulle redovisa vikten med ett intyg/certifikat och det hade B inte gjort. Anbudet från B ansågs därmed inte uppfylla det obligatoriska kravet.

Förvaltningsrätten konstaterade att även om kommunen uteslöt anbudet från B på felaktig grund så kan B inte anses ha lidit någon skada eftersom anbudet inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Förvaltningsrätten avslog således ansökan om överprövning.

B överklagade till kammarrätten som avslog överklagandet.

Kammarrätten konstaterade att det  var ostridigt att anbudet från B uteslutits på felaktig grund och konstaterade därefter, i likhet med förvaltningsrätten, att det inte finns något hinder för kommunen att framställa en ny invändning om att anbudet inte uppfyller ställda obligatoriska krav. I likhet med förvaltningsrätten konstaterade kammarrätten att anbudet från B inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav i upphandlingen.

B invände under processen i kammarrätten att förvaltningsrätten borde ha bifallit kommunens yrkande om att upphandlingen skulle göras om.

Kammarrätten noterade då att överprövningsinstitutet inte är tänkt att användas som ett medel för den upphandlande myndigheten att ändra felaktigheter i det egna beslutet. Så länge inte avtal har ingåtts kan en upphandlande myndighet ändra sitt eget beslut genom att fatta ett nytt tilldelningsbeslut. Vidare kan, noterade kammarrätten, den upphandlande myndigheten genom eget beslut avbryta en upphandling. Kammarrätten påminde även om att officialprincipen ska tillämpas på ett försiktigt sätt (se RÅ 2009 ref. 69) och att parterna i ett överprövningsmål inte själva helt kan disponera över processen.

I målet hade B bestritt oklarheter i underlaget i underinstansen och vidare fanns det andra leverantörer som berördes av utgången i målet. Mot bakgrund av detta fann kammarrätten att förvaltningsrätten inte varit bunden av att kommunen ansett att upphandlingen ska göras om.

Slutligen konstaterade kammarrätten att B inte konkretiserat på vilket sätt de påstådda överträdelserna medfört att bolaget lidit eller riskerat att lida skada. Därför ansåg kammarrätten att det saknades anledning att pröva om de av B angivna felaktigheterna var överträdelser av LOU. 

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026