Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Den upphandlande myndigheten är skyldig att kunna visa att referenspersoners svar inneburit att krav uppfylls

Kammarrätten i Stockholm, 2018-05-14, Mål nr 6874--6879-17, Bevisning, Dokumentation, Referenser

En myndighet gjorde sex avrop genom förnyad konkurrensutsättning på ett ramavtal om lokalvård i skolor.  Leverantör A fick kontrakt i alla sex avrop. Leverantör B ansökte om överprövning och begärde i första hand att tilldelningsbesluten skulle ändras och i andra hand att avropen skulle göras om. B menade att anbuden inte hade behandlats på ett objektivt och likabehandlande sätt, samt att utvärderingen inte hade skett på ett transparent sätt. B menade att det inte framgick tydligt ur dokumentationen hur referenspersonerna hade svarat på varje utvärderingskriterium, det hade istället gjorts en sammanlagd bedömning. Det verkade också osäkert om en av referenspersonerna verkligen hade bekräftat att referensföremålet hade full funktionalitet.

Förvaltningsrätten ansåg att det inte fanns bevis för att den upphandlande myndigheten hade brutit mot likabehandlings- eller transparensprincipen och avslog ansökan. Den ansåg också att den person som hade genomfört referenstagningen fick antas ha uppfattat och tolkat uppgifterna korrekt.

B överklagade till kammarrätten. B menade att referenspersonernas omdömen hade varit helt avgörande för utvärderingen och att det därför var allvarligt att referenstagningen hade brustit i flera avseenden. B menade att tjänsteanteckningen från samtalen med referenspersonerna till och med innehöll oriktiga uppgifter. Mot bakgrund av hur den upphandlande myndigheten hade tillämpat förfrågningsunderlaget hade det också varit otydligt hur poängsättningen från referenstagningen skulle gå till.

Kammarrätten konstaterade att det inte finns något krav i LOU på att en upphandlande myndighet ska göra en tjänsteanteckning efter en muntlig referenstagning, däremot finns det krav på dokumentation av en upphandlings genomförande. Enligt EU-praxis finns det en skyldighet att lämna insyn och upphandlingskriterier ska inte förenas med krav som inte kan kontrolleras. Kammarrätten ansåg att den upphandlande myndigheten måste kunna visa vilka uppgifter som referenspersonerna hade lämnat och dokumentera dessa. Av den befintliga tjänsteanteckningen gick det inte att utläsa att en av referenspersonerna ansåg att kvalitetsledningssystemet fyllde sin funktion. I och med bristerna i tjänsteanteckningen gick det inte att kontrollera om svaret innebar att förfrågningsunderlagets krav var uppfyllt, vilket stred mot transparens- och likabehandlingsprincipen. Då B kunde komma att lida skada av myndighetens agerande beslutade kammarrätten   att en ny utvärdering skulle göras där referenstagningen skulle göras om.

Avropen hade skett efter det att nuvarande LOU trätt i kraft, men eftersom ramavtalet i fråga upphandlats enligt 2007 års LOU skulle 2007 års LOU tillämpas på avropen.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget

Nytt från Upphandling24

  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
  • Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
  • Så ska Trafikverket få bättre koll
  • Prisas för upphandlingsforskning

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta