Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Alla brister skulle med hänsyn till instansordningens princip prövas i förvaltningsrätten, återförvisning

Kammarrätten i Göteborg, 2019-01-07, mål nr 2565–18, Obligatoriska krav, Upphandlingsprocess

En kommun upphandlade färdtjänst enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. En leverantör, vars anbud hade förkastats med hänvisning till att det inte uppfyllde ett kvalificeringskrav som innebar att alla anbud skulle innehålla information om anbudsgivarens kvalitets- och miljöledningssystem, ansökte om att rättelse skulle ske på så sätt att leverantörens anbud inte skulle förkastas på den angivna grunden.

Leverantören ansåg sig ha uppfyllt kravet varför förkastandet skett i strid med likabehandlingsprincipen. Den påstådda skadan bestod i att leverantören hade lämnat det lägsta anbudsutvärderingspriset och därför hade tilldelats kontraktet om förkastandet inte hade skett.

Leverantören hade gett in en kvalitets- och miljöredovisning, men problemet var att det i bilagan hänvisades inte bara till leverantören utan också till leverantörens systerbolag och ett ytterligare bolagsnamn. Leverantören menade dock att dokumentet verkligen var deras eget kvalitets- och miljöledningssystem och att det måste anses uppenbart att de andra bolagsnamnen var felskrivningar.

Men kommunen ansåg att hänvisningen till de andra bolagsnamnen, trots att det varit fråga om en felskrivning, innebar att dokumentet inte kunde godkännas som ett intyg på leverantörens eget kvalitets- och miljöledningssystem.

Förvaltningsrätten ansåg att trots att det bifogade dokumentet på två ställen innehöll fel bolagsnamn framgick det med tillräcklig tydlighet att dokumentet avsåg leverantörens kvalitets- och miljöledningssystem. Anbudet hade således innehållit information om anbudsgivarens kvalitets- och miljöledningssystem varför leverantören hade uppfyllt kravet. Kommunen hade agerat i strid med likabehandlingsprincipen genom att på den angivna grunden förkasta anbudet. Förvaltningsrätten beslutade att rättelse skulle ske på så sätt att leverantörens anbud togs upp till fortsatt prövning.

Kommunen överklagade till kammarrätten, som konstaterade att det aktuella kravet i förfrågningsunderlaget inte var högre ställt än att en beskrivning av anbudsgivarens kvalitets- och miljöledningssystem skulle lämnas. De två felaktiga bolagsnamnen förekom enligt domstolen i samband med allmängiltiga upplysningar som skulle kunna ha varit relevanta för i stort sett vilket bolag som helst, varför felaktigheterna inte kunde anses ge någon vilseledande information om kvalitets- och miljöarbetet hos leverantören.

Kammarrätten noterade också att det fanns föråldrade uppgifter om leverantören i det aktuella dokumentet, men att dessa uppgifter saknade relevans för bedömningen av om kravet på information om leverantörens kvalitets- och miljöledningssystem var uppfyllt och att det inte heller fanns någon utredning som visade att leverantören inte tillämpade innehållet i dokumentet om sitt kvalitets- och miljöledningssystem. Kammarrätten instämde därför i förvaltningsrättens bedömning.

I samband med överklagandet framförde kommunen att anbudet utöver de felaktiga bolagsnamnen även innehöll ytterligare brister som inneburit att anbudet skulle ha förkastats. Kommunen anförde att leverantören inte hade lämnat någon information om rekryteringsmetod, utbildningsinsatser eller vilka bränsletyper som skulle användas vid utförande av uppdraget.

Domstolen pekade i detta hänseende på instansordningsprincipen och ansåg att förvaltningsrätten, som första instans, borde ta ställning till om dessa invändningar kunde prövas och i sådana fall pröva dem. Kammarrätten återförvisade därför målet till förvaltningsrätten för ny prövning.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026