Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Alla brister skulle med hänsyn till instansordningens princip prövas i förvaltningsrätten, återförvisning

Kammarrätten i Göteborg, 2019-01-07, mål nr 2565–18, Obligatoriska krav, Upphandlingsprocess

En kommun upphandlade färdtjänst enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. En leverantör, vars anbud hade förkastats med hänvisning till att det inte uppfyllde ett kvalificeringskrav som innebar att alla anbud skulle innehålla information om anbudsgivarens kvalitets- och miljöledningssystem, ansökte om att rättelse skulle ske på så sätt att leverantörens anbud inte skulle förkastas på den angivna grunden.

Leverantören ansåg sig ha uppfyllt kravet varför förkastandet skett i strid med likabehandlingsprincipen. Den påstådda skadan bestod i att leverantören hade lämnat det lägsta anbudsutvärderingspriset och därför hade tilldelats kontraktet om förkastandet inte hade skett.

Leverantören hade gett in en kvalitets- och miljöredovisning, men problemet var att det i bilagan hänvisades inte bara till leverantören utan också till leverantörens systerbolag och ett ytterligare bolagsnamn. Leverantören menade dock att dokumentet verkligen var deras eget kvalitets- och miljöledningssystem och att det måste anses uppenbart att de andra bolagsnamnen var felskrivningar.

Men kommunen ansåg att hänvisningen till de andra bolagsnamnen, trots att det varit fråga om en felskrivning, innebar att dokumentet inte kunde godkännas som ett intyg på leverantörens eget kvalitets- och miljöledningssystem.

Förvaltningsrätten ansåg att trots att det bifogade dokumentet på två ställen innehöll fel bolagsnamn framgick det med tillräcklig tydlighet att dokumentet avsåg leverantörens kvalitets- och miljöledningssystem. Anbudet hade således innehållit information om anbudsgivarens kvalitets- och miljöledningssystem varför leverantören hade uppfyllt kravet. Kommunen hade agerat i strid med likabehandlingsprincipen genom att på den angivna grunden förkasta anbudet. Förvaltningsrätten beslutade att rättelse skulle ske på så sätt att leverantörens anbud togs upp till fortsatt prövning.

Kommunen överklagade till kammarrätten, som konstaterade att det aktuella kravet i förfrågningsunderlaget inte var högre ställt än att en beskrivning av anbudsgivarens kvalitets- och miljöledningssystem skulle lämnas. De två felaktiga bolagsnamnen förekom enligt domstolen i samband med allmängiltiga upplysningar som skulle kunna ha varit relevanta för i stort sett vilket bolag som helst, varför felaktigheterna inte kunde anses ge någon vilseledande information om kvalitets- och miljöarbetet hos leverantören.

Kammarrätten noterade också att det fanns föråldrade uppgifter om leverantören i det aktuella dokumentet, men att dessa uppgifter saknade relevans för bedömningen av om kravet på information om leverantörens kvalitets- och miljöledningssystem var uppfyllt och att det inte heller fanns någon utredning som visade att leverantören inte tillämpade innehållet i dokumentet om sitt kvalitets- och miljöledningssystem. Kammarrätten instämde därför i förvaltningsrättens bedömning.

I samband med överklagandet framförde kommunen att anbudet utöver de felaktiga bolagsnamnen även innehöll ytterligare brister som inneburit att anbudet skulle ha förkastats. Kommunen anförde att leverantören inte hade lämnat någon information om rekryteringsmetod, utbildningsinsatser eller vilka bränsletyper som skulle användas vid utförande av uppdraget.

Domstolen pekade i detta hänseende på instansordningsprincipen och ansåg att förvaltningsrätten, som första instans, borde ta ställning till om dessa invändningar kunde prövas och i sådana fall pröva dem. Kammarrätten återförvisade därför målet till förvaltningsrätten för ny prövning.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud