Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Åberopande av annans kapacitet ansågs styrkt genom redovisning i form av hänvisning till överenskommelse – II

Kammarrätten i Stockholm, 2018-05-17, Mål nr 6607-17, Bevisning, Åberopande av annans kapacitet

En myndighet upphandlade tjänster inom klinisk laboratoriemedicin och tilldelade leverantör A alla tre upphandlingsobjekt. Leverantör C ansökte om överprövning och menade bland annat att A:s och B:s anbud inte uppfyllt alla obligatoriska krav och begärde en ny utvärdering utan A:s och B:s anbud. C menade att A åberopat annans kapacitet genom att, i ett dokument nämnt ”Annans kapacitet”, uppge att A hade en överenskommelse med ett annat laboratorium, men att A inte visat att A skulle komma att förfoga över resurserna vid kontraktets fullgörande i upphandlingsdokumentens bemärkelse.

C, som lämnat näst lägst pris på upphandlingsobjekt 2 och tredje lägst pris på upphandlingsobjekt 1 och 3, hade enligt denne lidit eller riskerat skada. Förvaltningsrätten ansåg inte att B:s anbud hade brustit på något sätt och det fanns därför inga skäl att ingripa i den delen. C hade därför inte lidit skada på upphandlingsobjekt 1 och 3 (jfr mål nr 6647-17). Förvaltningsrätten ansåg däremot att A hade åberopat annans kapacitet, men inte hade visat att denne kunde förfoga över resurserna. Den upphandlande myndigheten hade därför brutit mot likabehandlingsprincipen genom att anta ett anbud som inte uppfyllde alla obligatoriska krav.

Förvaltningsrätten biföll därför delvis och beslutade om ny anbudsutvärdering av upphandlingsobjekt 2 utan beaktande av A:s anbud. C menade också att den upphandlande myndighetens agerande när det gällde A:s onormalt låga anbud stridit mot likabehandlings- och öppenhetsprincipen, men förvaltningsrätten ansåg inte att det fanns skäl att pröva det med tanke på bedömningen i övrigt.

A överklagade till kammarrätten och begärde att överklagandet skulle avslås och att det ursprungliga tilldelningsbeslutet skulle gälla. Om A skulle anses ha åberopat annans kapacitet skulle möjligheten att förfoga över kapaciteten vara visad. Detta då den upphandlande myndigheten kände till det åberopade laboratoriets verksamhet och överenskommelsen (laboratoriet tillhörde samma juridiska person som den upphandlande myndigheten) och myndigheten kunde därför godta A:s uppgift om tillgång till laboratoriets kapacitet. Den upphandlande myndigheten ansåg att talan skulle bifallas. C bestred och menade att förvaltningsrättens dom var korrekt och skulle bestå.

Kammarrätten ansåg att A hade åberopat annans kapacitet, men till skillnad från förvaltningsrätten ansåg kammarrätten att A på ett tillfredsställande sätt hade visat att kapaciteten skulle finnas tillgänglig. A hade enligt kammarrätten redovisat en överenskommelse och det hade inte funnits något uttryckligt krav i anbudsinbjudan att själva överenskommelsen skulle bifogas anbudet. Kammarrätten ansåg inte att det fanns något skäl att ifrågasätta att den upphandlande myndigheten hade varit fullt insatt i att överenskommelsen gällt och vad den omfattat.

Kammarrätten ansåg att det var fel att A:s anbud inte skulle beaktas i anbudsutvärderingen av skälet att A på ett ofullständigt sätt åberopat annans kapacitet. Förvaltningsrättens dom upphävdes därför när det gällde upphandlingsobjekt 2. Målet återförvisades, ex officio, till förvaltningsrätten för att pröva det C i övrigt begärt när det gällde upphandlingsobjekt 2 i upphandlingen.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud