Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Åberopande av annans kapacitet ansågs styrkt genom redovisning i form av hänvisning till överenskommelse – I

Kammarrätten i Stockholm, 2018-05-17, Mål nr 6647-17, Bevisning, Åberopande av annans kapacitet

En myndighet upphandlade tjänster inom klinisk laboratoriemedicin och tilldelade leverantör A alla tre upphandlingsobjekt. Leverantör B ansökte om överprövning och menade bland annat att A:s anbud inte uppfyllt alla obligatoriska krav och begärde en ny utvärdering utan A:s anbud. B menade att A åberopat annans kapacitet genom att i ett dokument, betitlat ”Annans kapacitet”, uppge att A hade en överenskommelse med ett annat laboratorium, men att A inte visat att A skulle komma att förfoga över resurserna vid kontraktets fullgörande i upphandlingsdokumentens bemärkelse. B, som hamnat på andra plats på upphandlingsobjekt 1 och 3, hade enligt denne lidit eller riskerat att lida skada.

Förvaltningsrätten ansåg att A hade åberopat annans kapacitet, men inte hade visat att denne kunde förfoga över resurserna. Den upphandlande myndigheten hade därför brutit mot likabehandlingsprincipen genom att anta ett anbud som inte uppfyllde alla obligatoriska krav. Förvaltningsrätten biföll ansökan och beslutade om ny anbudsutvärdering av upphandlingsobjekt 1 och 3 utan beaktande av A:s anbud.

A överklagade till kammarrätten och begärde att överprövningen skulle avslås och att det ursprungliga tilldelningsbeslutet skulle gälla. Om A skulle anses ha åberopat annans kapacitet skulle möjligheten att använda kapaciteten vara visat. Detta då den upphandlande myndigheten kände till det åberopade laboratoriets verksamhet och överenskommelsen (laboratoriet tillhörde samma juridiska person som den upphandlande myndigheten) och myndigheten kunde därför godta A:s uppgift om tillgång till laboratoriets kapacitet. Den upphandlande myndigheten ansåg att överklagandet skulle bifallas. B bestred och menade att förvaltningsrättens dom var korrekt och skulle bestå.

Kammarrätten ansåg att A hade åberopat annans kapacitet, men till skillnad från förvaltningsrätten ansåg kammarrätten att A på ett tillfredsställande sätt hade visat att kapaciteten skulle finnas tillgänglig. A hade enligt kammarrätten redovisat en överenskommelse och det hade inte funnits något uttryckligt krav i anbudsinbjudan att själva överenskommelsen skulle bifogas anbudet. Kammarrätten ansåg inte att det fanns något skäl att ifrågasätta att den upphandlande myndigheten hade varit fullt insatt i att överenskommelsen gällt och vad den omfattat.

Kammarrätten ansåg att det var fel att   A:s anbud inte skulle beaktas i anbudsutvärderingen av skälet att A på ett ofullständigt sätt åberopat annans kapacitet. Förvaltningsrättens dom upphävdes därför när det gällde upphandlingsobjekt 1 och 3, och ansökan om överprövning avslogs. Tilldelningsbeslutet stod sig därmed.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget