Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Balansgång vid komplettering av anbud

Juridisk krönikaVi vet alla hur möjligheten till komplettering och förtydligande av anbud ser ut – strikta regler som tolkats ännu snävare i praxis. Men kan de här reglerna tillämpas på ett annat sätt än i en ”vanlig” upphandling, skriver Erik Edström och Sara-Li Olovsson, Upp Advokatbyrå.

| 2024-06-04
Sara-Li Olovsson och Erik Edström, Upp Advokatbyrå.

Kan reglerna tillämpas om den upphandlande myndigheten anger att det räcker att i anbudet bara bekräfta att vissa krav är uppfyllda och att dessa behöver styrkas först på begäran (till exempel genom användande av ESPD), eller vid begränsad kontroll i en omvänd utvärdering?

Inledning
På sistone tycker vi oss ha sett en viss förvirring i upphandlingsvärlden, där begreppen komplettering av anbud, begäran om bevis i efterhand och kontroll av krav – och tillämpningen av desamma – blandas ihop. Ibland leder detta även till direkta fel, där upphandlande aktörer riskerar att gå i fällan att bryta mot likabehandlingsprinciperna.

Även om det är förståeligt att det kan kännas snårigt att navigera bland dessa regler, är det onödigt att göra fel på grund av begreppsförvirring. Vi ska därför försöka reda ut dessa begrepp och regler och ge vår syn på hur de förhåller sig till varandra.

Reglerna om komplettering och förtydligande av anbud
Vi tar vårt avstamp i reglerna om komplettering och förtydliganden, som finns i 4 kap. 9 § LOU. En upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en handling som getts in av leverantören, förutsatt att det är förenligt med principerna om likabehandling och öppenhet.

En hyfsat samstämmig praxis har tolkat detta som att det inte är tillåtet att tillföra helt ny information till ett anbud. Dessutom är det inte tillåtet att genom förtydligande eller komplettering tillföra information som gör att ett krav som var bristfälligt i det ursprungliga anbudet anses uppfyllas efter förtydligandet eller kompletteringen (se bl.a. EU-domstolens dom i mål C-131/16, Archus och Gama, p. 33, och Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 1132-23).

Den enskilt viktigaste och tydligaste principen för kompletteringar och förtydliganden av anbud är att om den upphandlande myndigheten har krävt att en viss uppgift eller handling ska lämnas in med anbudet, är det inte möjligt att i efterhand komplettera med den uppgiften eller handlingen (EU-domstolens dom i mål C‑336/12 Manova, p. 40).

Att principerna, som framgår ovan, är avgörande för att upphandlande myndigheter inte ska få ett alltför stort utrymme att välja om komplettering ska begäras eller inte, eftersom det innebär stor risk för olikabehandling.

Det här kan ju vissa anse vara ett väldigt begränsade sätt att se på reglerna för förtydliganden och komplettering. Och det är ett faktum att många, i övrigt bra och välarbetade, anbud måste förkastas på grund av en formell brist i något krav.

Frågan som infinner sig är då förstås om man kan anpassa kravställningen, eller upplägget för hur man kontrollerar att krav är uppfyllda, för att undvika att behöva förkasta anbud i onödan.

Vi har noterat en ökad frekvens av upphandlingar där olika typer av bevis inte behöver lämnas in med anbuden, utan ska lämnas på begäran. Syftet med detta är att minska risken för fel i själva anbuden.

Men vad är egentligen tillåtet respektive otillåtet? Och hur ska en upphandlande myndighet göra för att upprätthålla principerna för komplettering och förtydligande från EU-domstolens praxis, när bevis inte begärs in med anbuden?

Begränsad kontroll
Av 4 kap. 10 följer i vilken ordning prövningen av olika krav vanligen ska göras, det vill säga att prövningen av obligatoriska krav och villkor ska ske före utvärderingen (se 4 kap. 10 § andra stycket 1 – 3 LOU). Det är även tydligt av regleringen att prövningen av krav som inte är kvalificeringskrav eller uteslutningsgrunder, som obligatoriska krav, formaliakrav eller administrativa krav, ska göras innan anbuden utvärderas.

Det finns dock ett undantag från huvudregeln. Kontroll av uteslutningsgrunder och kvalificeringskrav får, vid upphandling i ett öppet förfarande, göras efter att anbuden utvärderats (4 kap. 12 § LOU). Detta kallas ofta för begränsad kontroll, eftersom det benämndes så i 10 kap. 17 § av 2007 års lag om offentlig upphandling, eller omvänd utvärdering.

Begränsad kontroll innebär att bara den eller de leverantörer som är aktuella för tilldelning kontrolleras, med tillämpning av 15 kap. LOU. Genom en sådant här förfarande kan den upphandlande myndigheten undvika att behöva kontrollera uteslutningsgrunder och kvalificeringskrav för ett stort antal leverantörer som inte är aktuella att tilldelas avtal på grund av de priser och eventuella andra utvärderingskriterier som har offererats. Det är förstås väldigt praktiskt och effektivt att göra en begränsad kontroll, och något vi uppmuntrar i de flesta fall.

Det förekommer att upphandlande myndigheter tillämpar principerna för begränsad kontroll även för andra krav, såsom administrativa krav eller krav på upphandlingsföremålet. Vi har inte upplevt några större praktiska eller andra problem i dessa fall eftersom det är ovanligt att en leverantör kan lida skada i den situationen.

Krav som inte behöver styrkas i anbudet utan först på begäran
Reglerna om begränsad kontroll kan sägas hänga samman med användandet av ESPD (benämns egenförsäkran i LOU). Att använda ESPD är en rättighet för anbudsgivarna i alla direktivstyrda upphandlingar (inte bara öppna förfaranden), som den upphandlande myndigheten inte kan reglera bort.

Genom att använda en ESPD slipper anbudsgivarna bifoga några handlingar eller bevis rörande uteslutningsgrunder eller kvalificeringskrav redan i anbudet. I stället ska dessa lämnas in på begäran efter anbudstidens utgång.

En leverantör som inte lämnar in en ESPD måste däremot, som huvudregel, lämna in samtliga efterfrågade bevis redan med anbudet. Men, det blir mer och mer vanligt att den upphandlande myndigheten, utan att den använder begränsad kontroll eller omvänd utvärdering, anger i upphandlingsdokumenten att vissa krav ska styrkas först på begäran. Det kan exempelvis avse ett krav på miljömärkning av produkter, som ska visas på begäran.

I dessa fall behöver anbudsgivaren inte heller skicka med bevis på att kravet uppfylls i anbudet. Detta kan till exempel vara ett praktiskt sätt för en upphandlande myndighet som upphandlar en varukorg av produkter och förväntar sig många anbud – att begära in all dokumentation redan med anbuden kan ibland vara väldigt betungande för både anbudsgivare och den upphandlande myndigheten. På det här sättet blir det enklare för anbudsgivare att lämna kompletta anbud, utifrån vad som måste anges och styrkas redan vid anbudstidens utgång.

Hur reglerna förhåller sig till varandra
Men, den fråga som är relevant nu är hur reglerna om komplettering och förtydligande av anbud påverkas av att den upphandlande myndigheten begär in bevis i efterhand, eller använder sig av begränsad kontroll eller omvänd utvärdering.

Som vi nämnde ovan syftar den hårda regleringen kring kompletteringar och förtydliganden av anbud till att säkerställa att anbudsgivarna behandlas lika. En upphandlande myndighet ska alltså inte kunna styra utfallet i upphandlingen genom fria val gällande kompletteringar och förtydliganden av anbud.

Oavsett om bevis på att krav är uppfyllda ska lämnas in redan i anbudet eller i senare skede, eller om kravkontroll görs före eller efter anbudsutvärderingen, gör sig principerna om likabehandling och öppenhet därför gällande lika starkt. Det innebär till exempel att alla leverantörer med samma typ av tvetydighet eller otydlighet måste ges samma möjlighet att förtydliga eller komplettera sitt anbud, och förstås inom samma tidsfrist.

Den praxis som vi har nämnt ovan, och som begränsar vilken information som får förtydligas eller kompletteras i ett anbud, gäller också helt oavsett när i tiden bevis för, eller kontroll av, kravuppfyllelse sker.

Om ett bevis ska lämnas in på begäran ställs alltså samma krav på fullständighet som om det hade begärts in med själva anbudet. Samma gäller förstås om begränsad kontroll eller omvänd utvärdering används.

Annorlunda uttryckt finns det inte större möjligheter för en upphandlande myndighet att tillåta eller begära in ny information jämfört med ursprungligt bevis, bara för att beviset ska ges in på begäran. Om beviset inte visar att kravet i fråga är uppfyllt, är möjligheterna att tillåta ett förtydligande eller komplettering i syfte att verifiera kravets uppfyllelse lika begränsade som annars.

Vi tycker sammanfattningsvis att det är viktigt att inte blanda ihop möjligheten att begära in bevis för att krav är uppfyllda efter anbudstidens utgång eller möjligheten att göra en begränsad kontroll, med begränsningarna kring förtydliganden och komplettering som för göras i anbud.

Erik Edström
Sara-Li Olovsson
Upp Advokatbyrå

Läs mer: Anbud

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Balansgång vid komplettering av anbud"

  1. Upphandlare skriver:
    2024-06-05 kl. 13:44

    Intressant krönika – Ni verkar dock förutsätta att en begäran om kravuppfyllelse i flera steg, dvs. när första svaret ifrån anbudsgivaren inte tillräckligt visar kravuppfyllelse, per automatik övergår ifrån ”omvänd utvärdering” till ”rättelse av fel, förtydligande och komplettering” enligt 4 kap. 9 § LOU.

    För det senare håller jag med om att möjligheterna är desamma oavsett när i tid reglerna tillämpas.

    Men vad är det som säger att ”omvänd utvärdering” inte kan ske i flera steg ? Utifrån er krönika låter det som att ”en fråga ett svar”-principen ska gälla vid omvänd utvärdering, men finns det i förarbete, eller praxis, något hinder emot att kravuppfyllelse enligt omvänd utvärdering sker i flera steg – praktiskt förklarat genom att en anbudsgivare i olika steg (omgångar), på anmodan ifrån UM, inkommer med mer handlingar/dokumentation?

    Vad är det som gör att UM per automatik hamnar i 4 kap. 9 § LOU redan vid ett ”andra svar” ifrån en anbudsgivare avseende en och samma kravuppfyllelse?

    Svara
  2. Viktor skriver:
    2024-06-13 kl. 14:13

    Bra artikel! Och jag håller med: De tidsfrister som sätts efter sista anbudsdag, borde behandlas som sista anbudsdag, annars kan det bli godtyckligt. Men:

    Det finns en anledning till att vissa dokument ska lämnas in i efterhand (dels den lagstadgade situationen, bevis kopplade till leverantörsprövning, dels när samma princip tillämpas för andra handlingar). Dokumenten begärs in efter bedömning, om leverantören är aktuell för tilldelning. Det är delvis en annan sak, än sista anbudsdag.
    Men gäller det samma typ av bevis, så ska alla få lika lång tid på sig.

    I praktiken så granskar man ett anbud i taget, och begär in kvalificeringsbevis efter hand. Det kan vara frågan om olika bevis från olika anbudsgivare, bevis som också tar olika lång tid att utverka för anbudsgivare.

    I genomförandeförordningen till ESPD, som en gång i tiden låg till grund för de integrerade för ESPD-formulären, så framgår visserligen att anbudsgivare utan dröjsmål ska lägga fram kompletterande dokument. Då behöver anbudsgivarna hålla allting redo.

    Tidsfristerna för att skicka in bevis efter sista anbudsdag får i praktiken inte lika formell innebörd som sista anbudsdag, även om de borde ha det.

    (Min erfarenhet är att det är få dokument som begärs in kopplat till leverantörskvalificeringen. Kvalitets- och miljöledningssystem, om krav ställs på det. Ekonomisk och finansiell ställning kontrollerar UM själv. I många upphandlingar torde det endast vara Sanningsförsäkran som utgör kompletterande dokument om uteslutning. Resten är uppgifter kopplade till just utvärdering, krav på upphandlingsföremålet och andra obligatoriska krav. Enligt förarbeten så är tanken med ESPD-systemet att både upphandlande myndigheter och leverantörer ska besparas en omfattande dokumenthantering. Jag tror inte att just det uppnås. Det visar på hur viktigt det är att få med upphandlares perspektiv i lagstiftningsprocessen.)

    Svara

Lämna ett svar till Viktor Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelseaffär med efterräkningar
  • Alla leverantörer ska inte vara lika
  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025