Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten

Förarnas arbetsvillkor förbättras i Stockholms läns landstings kommande upphandlingar av färdtjänst. Oppositionen har fått igenom krav på villkor enligt kollektivavtal.

| 2017-06-14

Färdtjänstupphandlingarna i Stockholms läns landsting har uppmärksammats för att ge mycket litet över till förarna. Kritikerna har velat se krav på kollektivatalsliknande villkor för förarna, vilket i förlängningen också bedöms förbättra servicen till dem som är i behov av transport.

– Färdtjänstförarnas villkor har länge varit förkastliga, med arbetsveckor på uppåt 80 timmar och löner man inte kan leva på, bekräftar Gunilla Roxby Cromvall, vänsterpartistisk gruppledare i landstinget.

På den saken ska det nu bli ändring.

Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas. Sverigedemokraterna ställde sig på den rödgröna sidan och alliansen förlorade omröstningen i denna prestigefråga med siffrorna 73-71.

– Det här är en stor seger för en viktig samhällstjänst, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Miljöpartiet ville dessutom utreda för- och nackdelar med att driva färdtjänsten i egen regi eller via upphandling av leverantör enligt lagen om valfrihet. En sammanhållen beställningscentral i egen regi bedöms kunna medverka till att leverera en hållbar färdtjänst

Till Dagens Nyheter säger färdtjänstnämndens kristdemokratiske ordförande Fredrik Wallén att förarnas villkor bara är en av många parametrar:

– Det ska naturligtvis vara bra villkor för de som arbetar i färdtjänsten, men det är bara en del av det som avgör färdtjänstens kvalitet.

Uppdraget att upphandla färdtjänsten ligger på trafiknämnden. Taxi 020 och Taxi kurir, som båda ägs av Cabonline Group, vann i januari fjol den senaste upphandlingen. Affären omfattar tre miljoner taxiresor per år till ett värde av 700 miljoner kronor per år i upp till fyra år.

Det är såklart inte gratis att höja kraven. Enligt landstingets digra utredning om framtida inriktning för färdtjänsten bedöms prispåslaget för kollektivavtalsliknande villkor till mellan sex och åtta procent.

UPPDATERAD 2017-06-15 kl 11:30: Ingress ändrad från ”krav på kollektivavtal” till krav på villkor enligt kollektivavtal.

Läs mer: KonkurrensPolitikSociala kravTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten"

  1. Viktoria skriver:
    2017-06-15 kl. 10:42

    Ingressen antyder att man ställt krav på kollektivavtal vilket inte är tillåtet. Är detta endast en felskrivning?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2017-06-15 kl. 11:37

      Tack, det är korrigerat. Ingresser måste hållas korta, men här blev det fel. Av nyhetstexten framgår att det handlar om krav på villkor enligt kollektivavtal.

      //Per på Inköpsrådet

  2. Jakob Waldersten skriver:
    2017-06-16 kl. 10:28

    ”Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas.”

    Kan någon som är mer insatt upplysa mig hur detta är tänkt att kontrolleras av det upphandlande organet när kollektivavtalen i sig inte är tillgängliga? (Gissningar, spekulationer och andra typer av egna förutsättningar undanbedes)

    En förutsättning för att kunna kontrollera krav på villkor i nivå med kollektivavtal är ju att samtliga kollektivavtal inom den specifika branschen är tillgängliga. I brist på ett endaste kollektivavtal är det inte möjligt att kontrollera att kravet är uppfyllt eftersom det inte går att utesluta att det saknade kollektivavtalet innehåller ”lägre” villkor än övriga.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025