Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten

Förarnas arbetsvillkor förbättras i Stockholms läns landstings kommande upphandlingar av färdtjänst. Oppositionen har fått igenom krav på villkor enligt kollektivavtal.

| 2017-06-14

Färdtjänstupphandlingarna i Stockholms läns landsting har uppmärksammats för att ge mycket litet över till förarna. Kritikerna har velat se krav på kollektivatalsliknande villkor för förarna, vilket i förlängningen också bedöms förbättra servicen till dem som är i behov av transport.

– Färdtjänstförarnas villkor har länge varit förkastliga, med arbetsveckor på uppåt 80 timmar och löner man inte kan leva på, bekräftar Gunilla Roxby Cromvall, vänsterpartistisk gruppledare i landstinget.

På den saken ska det nu bli ändring.

Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas. Sverigedemokraterna ställde sig på den rödgröna sidan och alliansen förlorade omröstningen i denna prestigefråga med siffrorna 73-71.

– Det här är en stor seger för en viktig samhällstjänst, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Miljöpartiet ville dessutom utreda för- och nackdelar med att driva färdtjänsten i egen regi eller via upphandling av leverantör enligt lagen om valfrihet. En sammanhållen beställningscentral i egen regi bedöms kunna medverka till att leverera en hållbar färdtjänst

Till Dagens Nyheter säger färdtjänstnämndens kristdemokratiske ordförande Fredrik Wallén att förarnas villkor bara är en av många parametrar:

– Det ska naturligtvis vara bra villkor för de som arbetar i färdtjänsten, men det är bara en del av det som avgör färdtjänstens kvalitet.

Uppdraget att upphandla färdtjänsten ligger på trafiknämnden. Taxi 020 och Taxi kurir, som båda ägs av Cabonline Group, vann i januari fjol den senaste upphandlingen. Affären omfattar tre miljoner taxiresor per år till ett värde av 700 miljoner kronor per år i upp till fyra år.

Det är såklart inte gratis att höja kraven. Enligt landstingets digra utredning om framtida inriktning för färdtjänsten bedöms prispåslaget för kollektivavtalsliknande villkor till mellan sex och åtta procent.

UPPDATERAD 2017-06-15 kl 11:30: Ingress ändrad från ”krav på kollektivavtal” till krav på villkor enligt kollektivavtal.

Läs mer: KonkurrensPolitikSociala kravTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten"

  1. Viktoria skriver:
    2017-06-15 kl. 10:42

    Ingressen antyder att man ställt krav på kollektivavtal vilket inte är tillåtet. Är detta endast en felskrivning?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2017-06-15 kl. 11:37

      Tack, det är korrigerat. Ingresser måste hållas korta, men här blev det fel. Av nyhetstexten framgår att det handlar om krav på villkor enligt kollektivavtal.

      //Per på Inköpsrådet

  2. Jakob Waldersten skriver:
    2017-06-16 kl. 10:28

    ”Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas.”

    Kan någon som är mer insatt upplysa mig hur detta är tänkt att kontrolleras av det upphandlande organet när kollektivavtalen i sig inte är tillgängliga? (Gissningar, spekulationer och andra typer av egna förutsättningar undanbedes)

    En förutsättning för att kunna kontrollera krav på villkor i nivå med kollektivavtal är ju att samtliga kollektivavtal inom den specifika branschen är tillgängliga. I brist på ett endaste kollektivavtal är det inte möjligt att kontrollera att kravet är uppfyllt eftersom det inte går att utesluta att det saknade kollektivavtalet innehåller ”lägre” villkor än övriga.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026