Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten

Förarnas arbetsvillkor förbättras i Stockholms läns landstings kommande upphandlingar av färdtjänst. Oppositionen har fått igenom krav på villkor enligt kollektivavtal.

| 2017-06-14

Färdtjänstupphandlingarna i Stockholms läns landsting har uppmärksammats för att ge mycket litet över till förarna. Kritikerna har velat se krav på kollektivatalsliknande villkor för förarna, vilket i förlängningen också bedöms förbättra servicen till dem som är i behov av transport.

– Färdtjänstförarnas villkor har länge varit förkastliga, med arbetsveckor på uppåt 80 timmar och löner man inte kan leva på, bekräftar Gunilla Roxby Cromvall, vänsterpartistisk gruppledare i landstinget.

På den saken ska det nu bli ändring.

Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas. Sverigedemokraterna ställde sig på den rödgröna sidan och alliansen förlorade omröstningen i denna prestigefråga med siffrorna 73-71.

– Det här är en stor seger för en viktig samhällstjänst, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Miljöpartiet ville dessutom utreda för- och nackdelar med att driva färdtjänsten i egen regi eller via upphandling av leverantör enligt lagen om valfrihet. En sammanhållen beställningscentral i egen regi bedöms kunna medverka till att leverera en hållbar färdtjänst

Till Dagens Nyheter säger färdtjänstnämndens kristdemokratiske ordförande Fredrik Wallén att förarnas villkor bara är en av många parametrar:

– Det ska naturligtvis vara bra villkor för de som arbetar i färdtjänsten, men det är bara en del av det som avgör färdtjänstens kvalitet.

Uppdraget att upphandla färdtjänsten ligger på trafiknämnden. Taxi 020 och Taxi kurir, som båda ägs av Cabonline Group, vann i januari fjol den senaste upphandlingen. Affären omfattar tre miljoner taxiresor per år till ett värde av 700 miljoner kronor per år i upp till fyra år.

Det är såklart inte gratis att höja kraven. Enligt landstingets digra utredning om framtida inriktning för färdtjänsten bedöms prispåslaget för kollektivavtalsliknande villkor till mellan sex och åtta procent.

UPPDATERAD 2017-06-15 kl 11:30: Ingress ändrad från ”krav på kollektivavtal” till krav på villkor enligt kollektivavtal.

Läs mer: KonkurrensPolitikSociala kravTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten"

  1. Viktoria skriver:
    2017-06-15 kl. 10:42

    Ingressen antyder att man ställt krav på kollektivavtal vilket inte är tillåtet. Är detta endast en felskrivning?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2017-06-15 kl. 11:37

      Tack, det är korrigerat. Ingresser måste hållas korta, men här blev det fel. Av nyhetstexten framgår att det handlar om krav på villkor enligt kollektivavtal.

      //Per på Inköpsrådet

  2. Jakob Waldersten skriver:
    2017-06-16 kl. 10:28

    ”Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas.”

    Kan någon som är mer insatt upplysa mig hur detta är tänkt att kontrolleras av det upphandlande organet när kollektivavtalen i sig inte är tillgängliga? (Gissningar, spekulationer och andra typer av egna förutsättningar undanbedes)

    En förutsättning för att kunna kontrollera krav på villkor i nivå med kollektivavtal är ju att samtliga kollektivavtal inom den specifika branschen är tillgängliga. I brist på ett endaste kollektivavtal är det inte möjligt att kontrollera att kravet är uppfyllt eftersom det inte går att utesluta att det saknade kollektivavtalet innehåller ”lägre” villkor än övriga.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget