Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten

Förarnas arbetsvillkor förbättras i Stockholms läns landstings kommande upphandlingar av färdtjänst. Oppositionen har fått igenom krav på villkor enligt kollektivavtal.

| 2017-06-14

Färdtjänstupphandlingarna i Stockholms läns landsting har uppmärksammats för att ge mycket litet över till förarna. Kritikerna har velat se krav på kollektivatalsliknande villkor för förarna, vilket i förlängningen också bedöms förbättra servicen till dem som är i behov av transport.

– Färdtjänstförarnas villkor har länge varit förkastliga, med arbetsveckor på uppåt 80 timmar och löner man inte kan leva på, bekräftar Gunilla Roxby Cromvall, vänsterpartistisk gruppledare i landstinget.

På den saken ska det nu bli ändring.

Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas. Sverigedemokraterna ställde sig på den rödgröna sidan och alliansen förlorade omröstningen i denna prestigefråga med siffrorna 73-71.

– Det här är en stor seger för en viktig samhällstjänst, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Miljöpartiet ville dessutom utreda för- och nackdelar med att driva färdtjänsten i egen regi eller via upphandling av leverantör enligt lagen om valfrihet. En sammanhållen beställningscentral i egen regi bedöms kunna medverka till att leverera en hållbar färdtjänst

Till Dagens Nyheter säger färdtjänstnämndens kristdemokratiske ordförande Fredrik Wallén att förarnas villkor bara är en av många parametrar:

– Det ska naturligtvis vara bra villkor för de som arbetar i färdtjänsten, men det är bara en del av det som avgör färdtjänstens kvalitet.

Uppdraget att upphandla färdtjänsten ligger på trafiknämnden. Taxi 020 och Taxi kurir, som båda ägs av Cabonline Group, vann i januari fjol den senaste upphandlingen. Affären omfattar tre miljoner taxiresor per år till ett värde av 700 miljoner kronor per år i upp till fyra år.

Det är såklart inte gratis att höja kraven. Enligt landstingets digra utredning om framtida inriktning för färdtjänsten bedöms prispåslaget för kollektivavtalsliknande villkor till mellan sex och åtta procent.

UPPDATERAD 2017-06-15 kl 11:30: Ingress ändrad från ”krav på kollektivavtal” till krav på villkor enligt kollektivavtal.

Läs mer: KonkurrensPolitikSociala kravTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten"

  1. Viktoria skriver:
    2017-06-15 kl. 10:42

    Ingressen antyder att man ställt krav på kollektivavtal vilket inte är tillåtet. Är detta endast en felskrivning?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2017-06-15 kl. 11:37

      Tack, det är korrigerat. Ingresser måste hållas korta, men här blev det fel. Av nyhetstexten framgår att det handlar om krav på villkor enligt kollektivavtal.

      //Per på Inköpsrådet

  2. Jakob Waldersten skriver:
    2017-06-16 kl. 10:28

    ”Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas.”

    Kan någon som är mer insatt upplysa mig hur detta är tänkt att kontrolleras av det upphandlande organet när kollektivavtalen i sig inte är tillgängliga? (Gissningar, spekulationer och andra typer av egna förutsättningar undanbedes)

    En förutsättning för att kunna kontrollera krav på villkor i nivå med kollektivavtal är ju att samtliga kollektivavtal inom den specifika branschen är tillgängliga. I brist på ett endaste kollektivavtal är det inte möjligt att kontrollera att kravet är uppfyllt eftersom det inte går att utesluta att det saknade kollektivavtalet innehåller ”lägre” villkor än övriga.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift