Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • CV-databas
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Domstolskoll
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Genomförda konferenser
      • Purchase to pay | 11 feb 2020
      • Praxisdagen Malmö
      • Praxisdagen Stockholm
      • Anbudsdagen
      • Hearing • Malmö • Förenklingar
      • Hearing • 18 juni • Förenklingar
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Schyssta villkor: 100 miljoner dyrare

Kritikerna vill se kollektivatalsliknande villkor för förarna i Stockholms läns landstings färdtjänst. Enligt en färsk rapport skulle det fördyra med cirka 100 miljoner kronor.

| 2016-06-08

Stockholms läns landstings färdtjänstavtal med Taxi 020 och Taxi Kurir, som båda ägs av Cabonline Group, har fått kritik för att ge mycket lite över till förarna. Samtidigt som Stockholms stad meddelar att det vid kommande upphandling av persontransporter ska ställas krav på lön, semester och arbetstid verkar krafter för att landstinget i alla fall inte ska förlänga sitt avtal.

Det avtal som trädde i kraft i början av 2016 gäller i två år, men kan som mest förlängas till april 2020. Simon Olsson, pressekreterare hos Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting, säger att något beslut i den frågan inte är fattat:

– Det är ju vanligtvis långa processer för upphandlingarna, men vi kan inte i dagsläget säga om det kommer att bli någon förlängning.

Trafikförvaltningen har hur som helst påbörjat upphandlingsprocessen. Ett mycket digert förslag på framtida inriktning för färdtjänsten i Stockholms län har skickats ut på remiss till länets kommuner och intresseorganisationer.

– Vi ser fram emot att få in synpunkter eftersom vi behöver ett brett underlag när vi i höst ska ta politisk ställning till förslagen i utredningen, säger Fredrik Wallén, ordförande för färdtjänstberedningen.

Utredningen har 35 olika förslag på åtgärder och ingår i arbetet inför landstingets nästa avtal. Enligt Fredrik Wallén står färdtjänsten inför betydande utmaningar:

– Kostnaderna ökar varje år, våra IT-system behöver bytas ut och resenärerna bör ha valfrihet med hög kvalitet.

År 2015 var landstingets kostnad för färdtjänstverksamheten 1,4 miljarder kronor. Prognosen för år 2020 pekar mot 1,65 miljarder kronor och år 2030 cirka 2,2–2,3 miljarder kronor. Att införa kollektivavtalsliknande villkor bedöms medföra en kostnadsökning på mellan sex och åtta procent, alltså runt 100 miljoner kronor räknat på fjolåret.

Upphandlingsmyndigheten presenterade i april ett förslag till kravlista vid upphandling av färdtjänst och skolskjuts. I lön och andra villkor i nivå med kollektivavtal ingår 40 timmars arbetsvecka och övertidsersättning.

Läs mer: KonkurrensSociala kravTransport

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Åsikter på sajten

  • Säkerhetsskyddad upphandlingHej Roland, Vad roligt att du uppskattade artikeln! Jag tror personligen att frågor som rör säkerhetsskydd både är nya och...
  • Säkerhetsskyddad upphandlingOtroligt intressant artikel och välbehövlig då många använder sig utav detta i upphandlingar där det varken finns krav eller risk...
  • Växlar över till ny LOVEn intressant fråga som inte diskuteras är den beroendeställning den arbetssökande har till KROM leverantören! Har det diskuterats aktivt och...
  • Växlar över till ny LOVVi har en ganska tät dialog med branschen genom leverantörsforum som sker på branschnivå med Almega kompetensföretagen, Almega utbildningsföretagen, Företagarna...
  • Nystartade företag särbehandlasJag fick en kommentar på min text som kan sammanfattas så här. Texten anger att ”Anbudsgivande företag ska ha tre...
  • ”Klokt att inte överklaga”Nu har jag bara läst domen snabbt, men det verkar som att käranden fick det fulla positiva kontraktsintresset via "realistiskt...
  • Drog igång debatt om överprövningarHåller med föregående inlägg, i Malmö får man aldrig rätt vid överprovning endast ett diffust dom för att förvirra leverantören....
  • Preklusionsfrist under anbudstidenDelar panelens bedömning. Det finns många förslag på området att minska mängden överprövningar, såsom preklusionsfrist samt att införa en nominell...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenFörstår att advokaterna inte gillar förslaget, man sågar inte av den grenen man sitter på. Har vid några tillfällen råkat...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenPrecis . Har råkat ut för samma argument som Per ovan. Orimliga eller krav som inte är tekniskt försvarbara ställs...

Senaste inläggen

  • Luleå har fokus på jämställdhet
  • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Får bättre grepp om elavtalen
  • Flexibility is the new black
  • Checklista för hållbar upphandling
  • Växlar över till ny LOV
  • Ställ krav på att bevara grönområden
  • ”Klokt att inte överklaga”
  • Ny utredning om utkontraktering
  • Skälig tid för att komma in med anbud
  • VGR svänger om karenskrav
  • Hot och risker inför en upphandling
  • Klarade mål om fler upphandlingar
  • Preklusionsfrist under anbudstiden
  • Nystartade företag särbehandlas
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars 2021
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april 2021
  • Hantera överprövningar | våren 2021
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober