Taxiförare
Kritiserat färdtjänstavtal. Foto: Taxi Kurir.

Schyssta villkor: 100 miljoner dyrare

Kritikerna vill se kollektivatalsliknande villkor för förarna i Stockholms läns landstings färdtjänst. Enligt en färsk rapport skulle det fördyra med cirka 100 miljoner kronor.

Stockholms läns landstings färdtjänstavtal med Taxi 020 och Taxi Kurir, som båda ägs av Cabonline Group, har fått kritik för att ge mycket lite över till förarna. Samtidigt som Stockholms stad meddelar att det vid kommande upphandling av persontransporter ska ställas krav på lön, semester och arbetstid verkar krafter för att landstinget i alla fall inte ska förlänga sitt avtal.

Det avtal som trädde i kraft i början av 2016 gäller i två år, men kan som mest förlängas till april 2020. Simon Olsson, pressekreterare hos Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting, säger att något beslut i den frågan inte är fattat:

– Det är ju vanligtvis långa processer för upphandlingarna, men vi kan inte i dagsläget säga om det kommer att bli någon förlängning.

Trafikförvaltningen har hur som helst påbörjat upphandlingsprocessen. Ett mycket digert förslag på framtida inriktning för färdtjänsten i Stockholms län har skickats ut på remiss till länets kommuner och intresseorganisationer.

– Vi ser fram emot att få in synpunkter eftersom vi behöver ett brett underlag när vi i höst ska ta politisk ställning till förslagen i utredningen, säger Fredrik Wallén, ordförande för färdtjänstberedningen.

Utredningen har 35 olika förslag på åtgärder och ingår i arbetet inför landstingets nästa avtal. Enligt Fredrik Wallén står färdtjänsten inför betydande utmaningar:

– Kostnaderna ökar varje år, våra IT-system behöver bytas ut och resenärerna bör ha valfrihet med hög kvalitet.

År 2015 var landstingets kostnad för färdtjänstverksamheten 1,4 miljarder kronor. Prognosen för år 2020 pekar mot 1,65 miljarder kronor och år 2030 cirka 2,2–2,3 miljarder kronor. Att införa kollektivavtalsliknande villkor bedöms medföra en kostnadsökning på mellan sex och åtta procent, alltså runt 100 miljoner kronor räknat på fjolåret.

Upphandlingsmyndigheten presenterade i april ett förslag till kravlista vid upphandling av färdtjänst och skolskjuts. I lön och andra villkor i nivå med kollektivavtal ingår 40 timmars arbetsvecka och övertidsersättning.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *