Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten

Förarnas arbetsvillkor förbättras i Stockholms läns landstings kommande upphandlingar av färdtjänst. Oppositionen har fått igenom krav på villkor enligt kollektivavtal.

| 2017-06-14

Färdtjänstupphandlingarna i Stockholms läns landsting har uppmärksammats för att ge mycket litet över till förarna. Kritikerna har velat se krav på kollektivatalsliknande villkor för förarna, vilket i förlängningen också bedöms förbättra servicen till dem som är i behov av transport.

– Färdtjänstförarnas villkor har länge varit förkastliga, med arbetsveckor på uppåt 80 timmar och löner man inte kan leva på, bekräftar Gunilla Roxby Cromvall, vänsterpartistisk gruppledare i landstinget.

På den saken ska det nu bli ändring.

Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas. Sverigedemokraterna ställde sig på den rödgröna sidan och alliansen förlorade omröstningen i denna prestigefråga med siffrorna 73-71.

– Det här är en stor seger för en viktig samhällstjänst, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Miljöpartiet ville dessutom utreda för- och nackdelar med att driva färdtjänsten i egen regi eller via upphandling av leverantör enligt lagen om valfrihet. En sammanhållen beställningscentral i egen regi bedöms kunna medverka till att leverera en hållbar färdtjänst

Till Dagens Nyheter säger färdtjänstnämndens kristdemokratiske ordförande Fredrik Wallén att förarnas villkor bara är en av många parametrar:

– Det ska naturligtvis vara bra villkor för de som arbetar i färdtjänsten, men det är bara en del av det som avgör färdtjänstens kvalitet.

Uppdraget att upphandla färdtjänsten ligger på trafiknämnden. Taxi 020 och Taxi kurir, som båda ägs av Cabonline Group, vann i januari fjol den senaste upphandlingen. Affären omfattar tre miljoner taxiresor per år till ett värde av 700 miljoner kronor per år i upp till fyra år.

Det är såklart inte gratis att höja kraven. Enligt landstingets digra utredning om framtida inriktning för färdtjänsten bedöms prispåslaget för kollektivavtalsliknande villkor till mellan sex och åtta procent.

UPPDATERAD 2017-06-15 kl 11:30: Ingress ändrad från ”krav på kollektivavtal” till krav på villkor enligt kollektivavtal.

Läs mer: KonkurrensPolitikSociala kravTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Äntligen: schyssta villkor i färdtjänsten"

  1. Viktoria skriver:
    2017-06-15 kl. 10:42

    Ingressen antyder att man ställt krav på kollektivavtal vilket inte är tillåtet. Är detta endast en felskrivning?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2017-06-15 kl. 11:37

      Tack, det är korrigerat. Ingresser måste hållas korta, men här blev det fel. Av nyhetstexten framgår att det handlar om krav på villkor enligt kollektivavtal.

      //Per på Inköpsrådet

  2. Jakob Waldersten skriver:
    2017-06-16 kl. 10:28

    ”Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har i fullmäktige röstat igenom att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska ställas.”

    Kan någon som är mer insatt upplysa mig hur detta är tänkt att kontrolleras av det upphandlande organet när kollektivavtalen i sig inte är tillgängliga? (Gissningar, spekulationer och andra typer av egna förutsättningar undanbedes)

    En förutsättning för att kunna kontrollera krav på villkor i nivå med kollektivavtal är ju att samtliga kollektivavtal inom den specifika branschen är tillgängliga. I brist på ett endaste kollektivavtal är det inte möjligt att kontrollera att kravet är uppfyllt eftersom det inte går att utesluta att det saknade kollektivavtalet innehåller ”lägre” villkor än övriga.

    Svara

Lämna ett svar till Viktoria Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud