Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vägrar betala för upphandlingsstatistik

Förslaget till en nationell statistikdatabas för upphandlingar får tumme upp av remissinstanserna. Fast kritiker anser att den som vill ha tjänsten också ska betala för den.

| 2018-01-15

Finansdepartementet har i en promemoria föreslagit en nationell statistikdatabas för upphandlingar. Som Inköpsrådet kunde rapportera redan i höstas är tanken att de företag som idag driver annonsdatabaser löpande ska lämna obearbetad grunddata.

Enligt förslaget ska Upphandlingsmyndigheten sköta databasen. För att ”säkra uppgifternas tillförlitlighet” måste de företag som ska lämna uppgifterna registreras hos Konkurrensverket. Denna licens kommer att kosta en slant, något som företagen i branschen reagerat mot.

Även Stockholms läns landsting invänder mot att avgifter ska tas ut från annonsförmedlarna. I remissvaret förs farhågor fram för att företagens kostnader för registrering och arbete kommer att vältras över på beställarna, alltså i huvudsak kommuner och landsting.

Landstinget, med Irene Svenonius som föredragande landstingsråd, slår fast att uppgiftsinsamlingen sker primärt i statens intresse. Därför är det naturligt att kostnaderna för databasen, om den ska genomföras, landar på samma part.

Även om Stockholms läns landsting inte ser något större mervärde för egen del får initiativet att samla in statistik på det hela taget tumme upp. Stockholms stad hör till de remissinstanser som välkomnar förslaget.

– En bättre uppföljning och mer träffsäkra analyser av den offentliga upphandlingen i Sverige bidrar till ett sunt upphandlingsklimat, noterar föredragande borgarrådet Karin Wanngård.

Stadsledningskontoret påpekar att offentlig upphandling redan i dagsläget är förknippat med en hel del administration. Därför är det viktigt att undvika att ytterligare administrativ börda läggs på de upphandlande myndigheterna.

Knivsta kommun ser fördelar med registreringskravet. Åsikten är att detta säkerställer kvaliteten i annonseringen samtidigt som det blir tydligare för dem som upphandlar att veta vilka annonsdataplatser som ska användas.

Svenskt Näringsliv lanserar ett förbättringsförslag. Man vill se en speglingsfunktion mellan dagens annonsdatabaser så att företag bara behöver abonnera på en tjänst. Detta skulle, allt enligt remissvaret, vara ett sätt att motverka den negativa trenden som ju tyvärr går mot allt färre anbud i upphandlingarna.

Skatteverket tvekar för sin del över om Upphandlingsmyndigheten är rätt hemvist för databasen. Mot bakgrund av att statistiken ska vara objektiv, allmänt tillgänglig, relevant, noggrann och jämförbar, är åsikten att Statistiska centralbyrån, som specialistmyndighet inom området statistik, bör ta hand om den.

Den nya regleringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.

Läs mer: AnbudInsynUppföljningUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026